ماجرای تغییر قیمت بنزین چیست؟

یکی از نمایندگان مجلس گفته بود قیمت بنزین باید واقعی شود و مجلس برای واقعی کردن قیمت بنزین برنامه دارد. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰ تغییر نمی‌کند. ماجرای تغییر قیمت بنزین چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته بود مجلس در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی شود.

اما آیا منظور او افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰ است؟ عباسی گفته بود پیشنهاد مجلس مشخصا افزایش قیمت بنزین نیست. اما مجلس طرحی دارد که بر اساس آن یارانه پنهان انرژی حذف و قیمت‌ها واقعی می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس با اجرای این طرح، منابع حاصل از واقعی شدن قیمت‌ انرژی می‌تواند در قالب پرداخت نقدی یا اعتباری به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.

ماجرای طرح وان چیست؟

آنگونه که از صحبت‌های این نماینده مشخص است، مجلس در حال پیگیری طرحی به نام «طرح وان» است که بر اساس آن قیمت انرژی به روز تعیین می‌شود. افراد بر اساس مصرف خود هزینه انرژی را می‌دهند و منابع حاصل شده، در قالب پرداخت به دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گیرد.

او گفته با واقعی شدن قیمت بنزین، یارانه پنهان حذف می‌شود و دولت یارانه‌ را در اختیار مردم می‌گذارد و آنها می‌توانند به هر نحو که می‌خواهند از آن استفاده کنند.

حالا این سوال مطرح است که آیا این طرح مجلس، مقدمه تغییر قیمت بنزین است و آیا امسال باید انتظار افزایش قیمت بنزین را داشت؟

بر اساس کلیات لایحه بودجه سال جاری که به تصویب همین مجلس رسیده است، قیمت بنزین در سال جاری بدون تغییر می‌ماند.

رئیس مجلس هم در زمان بررسی بودجه اعلام کرده بود که قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند. بنزین سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان است.
معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه هم سال گذشته در زمان تصویب لایحه بودجه گفته بود که در سال ۱۴۰۰ قیمت بنزین هیچ افزایشی نخواهد داشت.

یارانه جدید از مهر پرداخت می‌شود؟

آنچه عضو کمیسیون انرژی مجلس تحت عنوان طرح وان اعلام کرده، ماجرای جدیدی نیست. مدت‌هاست که مساله تغییر سهمیه‌بندی بنزین در مجلس مطرح است.

همزمان با بررسی بودجه سال جاری هم برخی نمایندگان پیشنهاد تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کردند. طرحی که بر اساس آن قرار بود هر خانوارِ فاقد خودرو، ماهانه سهمیه بنزین دریافت کند. پیشنهاد مجلس این بود که این یارانه از مهرماه سال جاری پرداخت شود.

بر این اساس سهمیه هر فرد ۱۵ لیتر بنزین در ماه است. یعنی یک خانوار چهار نفره ماهانه ۶۰ لیتر بنزین دریافت می‌کند که می‌تواند آن را بفروشد.

اگر در این طرح قیمت بنزین ثابت بماند، یارانه یک خانوار چهار نفره ۶۰ لیتر و معادل ۱۸۰ هزار تومان می‌شود. اما این طرحی است که مدت‌هاست مطرح است و تاکنون اجرایی نشده. چون مشخص نیست که خانوارها باید چطور و از چه طریقی سهمیه ماهانه خود را بفروشند و آیا این یارانه در قالب نقدی به آنها پرداخت می‌شود و یا سهمیه بنزین.

اما آنچه مشخص است اینکه این طرح و طرح‌های مشابه بیش از دو تا سه سال است که در مجلس و دولت در حال بررسی است. اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 19722
منبع: خبر فوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha