قیمت گذاری دستوری و ارزپاشی دو آفت جدی اقتصاد/اظهارنظر دولتی ها بازار سرمایه را به لاک دفاعی فرو برد/ بازار سرمایه آینه بازار ارز است

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سهام با منتخب شدن سید ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم، واکنش مثبتی را نشان داد و قضاوت‌های خوشایندی از آن می‌شد اما متاسفانه با اظهارنظرهای ناصحیح و گمانه زنی هایی که در خصوص قیمت‌گذاری و ... مطرح شد، بازار سرمایه را به طور ناگهانی به لاک دفاعی فرو برد. اگر دولت بخواهد با ارزپاشی منابع ارزی کشور را هدر بدهد، بازار سهام نیز از این موضوع متاثر خواهد شد و به تداوم اصلاحات خود ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی سعدوندی تحلیلگر بازار سرمایه و استادیار بانکداری و فاینانس دانشگاه استرالیایی وولونگونگ در گفت‌وگو با زهراء فعله‌گری خبرنگار رادار اقتصاد، اظهار کرد: افت و خیزهای اخیر بازار سهام ریزش نیست و یک اصلاح است. در واقع بازار سهام سریع رشد کرد و یکی از دلایل اصلاح، همین رشد سریع آن است.
تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: یکی دیگر از دلایل اصلاح بازار سهام مربوط به نا اطمینانی سهامداران بوده که به علت اظهار نظرهایی که مسئولان اقتصادی مطرح کردند، ایجاد شد. البته این موضوع به تدریج رفع خواهد شد و سهامداران با واقعیت اقتصاد همراه می شوند.
وی ادامه داد: سخنانی که رئیس جمهوری در خصوص بازار ارز داشت این برداشت را به سهامداران می دهد که قیمت گذاری دستوری و رانتی در نظام اقتصادی تشدید می شود و سیاست‌هایی همچون محدودیت در صنایع (از جمله فولاد و سیمان) اجرا خواهد شد.
سعدوندی تشریح کرد: سیاست‌های اقتصادی اشتباه می تواند تا حد زیادی بازار سهام را جهت دهی کند. علاوه بر قیمت گذاری دستوری و رانتی، سیاست‌های اشتباه دیگری همچون ارزپاشی یکی دیگر از آفت‌هایی است که اقتصاد را تهدید کرده و باعث ترس سهامداران می شود. در زمان ریاست سیف بر بانک مرکزی شاهد به هدر رفتن منابع ارزی کشور و ارزپاشی بودیم. به نظر می رسد اکنون نیز چنین سیاست‌های اشتباهی وجود دارد. متاسفانه مسئولان مربوط هیچگونه شفاف سازی در این خصوص انجام نمی دهند و همین امر ترس سرمایه گذاران را افزایش می دهد.
تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد: در حال حاضر روند سودآوری شرکت‌ها در چند ماه اخیر مطلوب بوده و اگر اطمینان به بازار سرمایه بازگردد، شاهد روند صعودی آن خواهیم بود. البته درمورد رشد بازار سهام در آینده باید به دیدگاه دولت نیز توجه داشت.
وی اضافه کرد: رشد بازار سهام موجب جذب نقدینگی آزاد در جامعه می شود و ماهیت ضد تورمی دارد. بنابراین رشد بازار سرمایه به نفع دولت و بازارهای مالی بوده و  اگر دولت قصد کنترل نرخ تورم را دارد باید بازار سرمایه به رشد خود ادامه دهد.  البته رشد بازار سهام به معنای صعود بی وقفه و سریع آن نیست؛ باید به برآیند و تداوم آن هرچند با شیب ملایم توجه شود.
سعدوندی در خصوص این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه دولت برای حمایت صحیح و تحقق اهداف بازار سرمایه چه وظایفی بر عهده دارد؟ پاسخ داد: برخی از مسئولان سابقه هواداری ازشفافیت و مبارزه با رانت را دارند اما پس از استقرار دولت جدید، شائبه‌هایی در خصوص رانت پاشی و بهره‌بری افراد و یا گروه‌های خاصی به وجود آمده است.
تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: دولت پیشین در صنعت خودرو و همچنین مدیریت بازار ارز عملکرد بدی داشت و با ایجاد بازار ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی، منابع عظیم ارزی و ثروت جامعه را در اختبار افراد و گروه های خاص قرار داد. اکنون نیز سیاست‌ها تغییر چندانی نکرده است در حالی که عموم مردم امید به تغییر و اصلاح این موضوعات داشتند.
وی مطرح کرد: بازار سهام نیز با انتخاب شدن سید ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم، واکنش مثبتی را نشان داد و قضاوت‌های خوشایندی از آن می‌شد اما متاسفانه با اظهارنظرهای ناصحیح و گمانه زنی هایی که در خصوص قیمت‌گذاری و ... مطرح شد، بازار سرمایه را به طور ناگهانی به لاک دفاعی فرو برد.
تحلیلگر بازار سرمایه افزود: توصیه می شود نرخ ارز مشخصی برای اقتصاد کشور تعیین شود (که مقدار آن خیلی اندک و ضربه زننده نباشد) چراکه امکان دارد دولت منابع ارزی را مصرف کرده و قادر به پوشش ارزش بازار نباشد. ارزپاشی سیاست اشتباهی بوده که شاید در بازه یک الی دو ماه نرخ ارز را حدود ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان حفظ کند اما زمانی که منابع ارزی به اتمام برسد، شرایط به طور کامل معکوس می‌شود و نرخ ارز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که آسیب‌های این موضوع نیز برکسی پوشیده نیست.
سعدوندی با بیان اینکه بازار سرمایه آینه بازر ارز است، گفت: اگر دولت بخواهد با ارزپاشی منابع ارزی کشور را هدر بدهد، بازار سهام نیز از این موضوع متاثر خواهد شد و به تداوم اصلاحات خود ادامه خواهد داد اما به محض اینکه ریزش در بازار ارز به اتمام برسد و گارد صعودی به خود بگیرد، بازار سهام مجددا صعود شارپی و سریعی را خواهد داشت.
وی تشریح کرد: دولت باید سیاست‌های اقتصادی را به گونه‌ای تدوین کند که در عوض افزایش نوسان و تلاطم و ایجاد ریسک سیستماتیک به اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه، اقدامی عکس انجام دهد. به عبارت دیگر باید سیاست‌های خود را به سمت ثبات بازار پیش ببرد.
این تحلیلگر بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گمانه زنی هایی که در خصوص فروش اوراق دولتی و تاثیر آن بر بازار سهام می شود، بیان کرد: فروش اوراق دولتی تاثیر عمده‌ای بر بازار سهام نخواهد داشت. چراکه بخش عمده اوراق دولتی توسط بانک‌ها، صندوق‌های تامین اجتماعی و شرکت‌های بزرگ خریداری شده و بخش دیگر آن نیز از سوی سپرده ها تامین می شود.
وی در تکمیل سخنان خود ادامه داد: هرچند که قرار بر تامین اوراق دولتی از بازار سرمایه نیست اما در آینده امکان دارد که هر سهامدار با توجه به ریسک پذیری خود، بخشی از سبد دارایی خود را به اوراق اختصاص بدهد. در شرایط فعلی انتشار اوراق را رقیب بازار سرمایه نمی دانم.
سعدوندی گفت: متاسفانه برخی از فعالان نا آگاه بازار سرمایه به اشتباه ترس و جو منفی را علیه انتشار اوراق دولتی به وجود می آورند در حالی که رشد ۲ الی ۳ درصدی نرخ اوراق با توجه به شرایط اقتصادی، طبیعی بوده و قلمداد کردن آن به عنوان یک نشانه ناخوشایند باعث واکنش منفی سهامداران و به اصطلاح پیش گویی های خود محقق شونده (Self-fulfilling prophecy) می شود. واقعیت این است که افزایش نرخ اوراق اگر منجر به ایجاد ثبات بیشتر در اقتصاد شود، اقدامی مفید و سازنده است.

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 19693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha