افزایش پول حقیقی در بازار/ رشد صنایع کوچک قوت گرفته است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این روزها شاهد افزایش پول حقیقی در بازار هستیم، مطرح کرد: صنایع کوچک در بازار رشد بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ امروز شاخص کل بورس امروز با سه هزار و ۷۸۰ واحد ریزش به یک میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۰۷ واحد رسید؛ اما شاخص هم وزن همچنان به رشد خود ادامه داد تا بار دیگر بیانگر اقبال سهامداران حقیقی به سهام کوچک باشد، شاخص هم وزن امروز ۲ هزار و ۵۸۵ واحد رشد به ۷۶۴ هزار و ۱۶ واحد رسید.

سهام گروه پالایشی که در رشد دیروز سهم بسزایی داشتند امروز ریزش داشتند اما وضعیت سهام گروه خودرو و ساختمان نسبتا خوب بود، سهام فولاد؛شستا و شپنا از جمله سهام هایی بودند که بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل داشتند؛ سهام های شسپا،برکت،وپارس و خمحور دارای بیشترین تقاضا در بازار امروز بودند.

شاخص فلزات اساسی هم امروز ریزش داشت و با ۹ هزار و ۷۹۳ واحد کاهش به یک میلیون ۱۸۸ هزار و ۵۲۲ واحد رسید، در این بخش شرکت های فولاد؛فنورد،فولاژ،فباهنر و فاسمین بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شد تا شاخص کل افت داشته باشد، افزایش عرضه در سهم‌های گروه فرآورده‌های نفتی بود، اما باید توجه داشت که سهم‌های کوچک بازار نسبت به سهام شاخص‌ساز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و به همین دلیل بود که شاخص هم‌وزن رشد کرد و شاخص کل با کاهش همراه بود.

وی در ادامه تصریح کرد: روند گروه‌های کوچک امروز امیدوار کننده بود و به نظر می‌رسد نقدینگی در این سهم‌ها به جریان افتاده است. گروه خودرو هم که امروز با روندی منفی شروع به کار کرده بود در پایان بازار امروز با تحرکات مثبت به پایان رسید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ثبات دلار از سوی فعالان بازار به منزله دلیلی برای تداوم روند صعودی است، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند تا در شرایط نامشخص بودن آینده مذاکرات برجامی و کسری بودجه سنگین دولت، دلار در نهایت رو به افزایش بگذارد. همه این‌ها در حالی رخ داده است که بازارهای موازی نیز دیگر از جذابیت قبل برخوردار نیستند و شاهد بازگشت حقیقی‌ها هستیم.

رضوانفر درباره رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه تأکید کرد: در شرایط حکمفرمایی ثبات نسبی در بازار ارز آنچه که توانسته منجر به‌ رشد قیمت سهام در بازار مربوطه شود، انتظارات آتی و تلقی بازار از تداوم روند صعودی بلندمدت در بازار ارز است که بیش از هر چیز از مشخص نبودن آینده برجام و نحوه مواجهه دولت با کسری‌بودجه سال‌جاری ناشی می‌شود. از طرفی دیگر این احتمال وجود دارد که اثر این دیدگاه با توجه به ‌عدم‌جذابیت بازارهای موازی باعث افزایش تقاضا در بورس شود.

وی اضافه کرد: بررسی روند معاملات در روزهای گذشته حکایت از آن دارد که خالص خرید حقیقی در بورس تهران رو به‌افزایش است و در حالی که حد فاصل روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از کلیت بازار سرمایه بوده‌ایم، این رویه در ۲روز معاملاتی اخیر رو به‌تغییر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه صنایعی نظیر فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی، چند رشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی شاهد بیشترین خروج پول حقیقی از گردونه معاملات در نمادهای معامله‌شده در این چهار صنعت بودند، با این حال ورود قابل‌توجه سرمایه سهامداران خرد به ‌گروه‌های ماشین‌آلات، محصولات شیمیایی، اطلاعات و ارتباطات و بانک‌ها توانست راه را برای تداوم مثبت‌ماندن خالص خرید حقیقی در این روز هموار کند.

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 19691

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha