قیمتها تا پایان سال چقدر افزایش می یابد؟/سه سناریو برای پایان سال۱۴۰۰+جدول

پیش بینی تورم در سناریوی های مختلف در این مدت نشان میدهد در پایان سال حداقل ۱۰ واحد درصد با آنچه هدف گزاری شده فاصله خواهد بود. در این بررسی مشاهده می شود چنانچه تورم ماهانه تا پایان سال ادامه یابد بالاترین میزان تورم دراسفند در میان سایر سناریو ها شکل خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، نرخ تورم ماهانه در میانه تابستان ۱۴۰۰ اعلام شد که برابر با ۳.۲ درصد بود. با استناد به گزارش های مرکز آمار با اطلاع از شاخص قیمت مصرف کننده در هر دوره می توان روندی از تغییر قیمت ها در هر ماه ترسیم کرده و از این طریق پیش بینی کرد در سناریو های مختلف چه تورمی در انتظار ایران خواهد بود؟

از سوی دیگر این بررسی در قالب پیش بینی تورم، بازه ای از تورم احتمالی ثبت شده در پایان سال جاری ارائه می دهد. این ارقام به نوعی تاثیر سیاست گذاری های قبلی را در وضع معیشت افراد در آینده ای نزدیک برآورد می کند.

اکنون تخمین تورم در پایان سال ۱۴۰۰ با داده های مردادماه، تحت سه سناریو صورت گرفته است.

سناریوی ماهانه پیش بینی تورم

شاخص قیمت مصرف کننده در دومین ماه تابستان نسبت به ماه قبل خود ۳.۲ درصد رشد پیدا کرده است. چنانچه فرض کنیم این رشد تا پایان سال به طور ثابت ادامه پیدا کند تورم نقطه به نقطه در اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۴۵.۵ درصد محاسبه خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش تورم هدف برای ایران از سوی بانک مرکزی ۲۲ درصد اعلام شده بود. اگر این روند ادامه پیدا کند، تورم پیش بینی حاصل شده و تورم هدف ۲۳.۵ واحد درصد فاصله خواهد داشت.

سناریوی دیگر زمانی است که رفتار قیمت ها در سال ۱۴۰۰ را اساس محاسبات خود قراردهیم.

سناریوی سال ۱۴۰۰ در پیش بینی تورم

بررسی شاخص قیمت مصرف کننده در مرداد ۱۴۰۰ و اسفند ۹۹ نشان می‌دهد در  ۵ ماه سپری شده از سال جاری به طور میانگین شاهد رشدی ۲.۵ درصدی در هر ماه بوده ایم. اگر این رشد را به تمام سال تعمیم دهیم تورم نقطه ای در اسفند ماه سال جاری معادل با ۳۵ درصد برآورد خواهد شد. 

اختلاف سناریوی پیش بینی نیز با آنچه هدف سیاست گذار در تعیین تورم بوده برابر با ۱۳ درصد محاسبه می شود که البته از سناریوی قبلی  ۱۰ واحد درصد کمتر است.

سومین مسیر پیش بینی تورم در پایان سال ۱۴۰۰ روندی است که شاخص قیمت از مرداد سال گذشته تا کنون تجربه کرده است.

تورم

سناریوی رشد سالانه در پیش بینی تورم 

در این حالت تصور می کنیم قیمت ها از رفتار خود در یک سال گذشته یعنی از مرداد سال قبل تاکنون تبعیت کنند. در این صورت نیازمند محاسبه رشد میانگین در این دوازده ماه خواهیم بود. آمارهای مرکز آمار در این مدت نشان می دهد به طور میانگین ماهانه رشدی معادل با ۲.۰۳ درصد حاصل شده است. اگر هر ماه تا پایان سال جاری همین رشد در شاخص قیمت مصرف کننده شکل بگیرد نهایتا تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه به ۳۵.۶ درصد رسیده و از تورم هدف تقریبا  ۱۳.۶ درصد فاصله خواهد داشت.

این رقم با سناریوی رفتار قیمت ها در سال  ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشته و روندی برابر را نشان می دهد.تحلیل داده های فوق از این قرار است که اگر رفتار قیمت ها تا پایان سال از رشد مردادی خود تبعیت کند در پایان سال شاهد بیشترین تورم در میان سه سناریوی ذکر شده خواهیم بود.

این در حالی است که ادامه روند قیمت ها در سناریوی ۱۴۰۰ یا یک سال کذشته تقریبا معادل بوده و البته ۱۰ واحد درصد شرایط را بهتر از سناریوی قبلی تصویر می کند. کران تورم پیش بینی شده نیز در این سناریو های بازه ای ۳۵ تا ۴۵ درصدی برای پایان سال با استناد به سه سناریوی مرداد خواهد داشت.

با این حال مقایسه ارقام تورمی پیش بینی شده در پایان سال با تورم هدف نشان میدهد تا اسفند ۱۴۰۰ حداقل ۱۰ واحد درصد از حد هدف گزاری شده فاصله وجود خواهد داشت.

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 19641

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha