هیچ قانون و تعریفی درباره رمز ارز نداریم/ غفلت از بازارهای نوپایی که میتوان با آن تحریم ها را دور زد

بیات، عضو انجمن بلاکچین کشور می گوید؛ ورود به بازارهای پیشرفته سرمایه گذاری نوین نیازمند سازو کاری مشخص و تعریف شده است اما در ایران هیچ قانونی درباره چگونگی سرمایه گذاری در این بازارها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ با وجودی که چند سالی است بازار سرمایه گذاری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در دنیا گرم است و خیلی ها توانسته اند از این بازر جدید سودهای قابل توجهی را کسب جذب کنند اما در ایران هنوز قانون رسمی و مقررات خاصی برای سرمایه گذاری در چنین بازاری وضع نشده است.

بیت کوین شبیه پول نقد اینترنتی است و به دلیل ورود گسترده سرمایه گذاران از اقصی نقاط جهان ارزش بازار آن حدود ۹۵ میلیارد دلاراست بازاری که خیلی زود توانست خود را در میان سایر بازارهای قدیمی که قدمت چند ده ساله دارند را باز کند و در رقابتی با این بازارها بدون حضور فیزیکی کاربران و سرمایه گذاران به خوبی نمایان شود.

ضرورت ایجاد قوانین و مقرارات سرمایه گذاری در بازارهای جدید 

هر چند درایران اقدامات اولیه ای برای قانونمند شدن این بازارطی سالهای پیش تا حدودی انجام شده است اما تاکنون به طوررسمی اعلام نشده است که سرمایه گذاری در بازارمجازی بیت کوین و سایر رمزارزها چگونه باید باشد و چه بسا اعلام می شود که داد و ستد دربازار این چنین بازارهایی پشتیبان قانونی ندارد.

توجه به این موضوع مهم تا جایی است که اخیرا طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی درهمایش سالانه بانکداری اسلامی تاکید کرد؛ "رمز ارزها  مقدمه ای برای رسیدن به نظام پول واحد جهانی است و ما به سمت یک ارز واحد جهانی در حال پیش روی هستیم، بنابراین نظام بانکی کشور باید آماده استفاده از این رویه باشد چرا که این یک واقعیت است و باید برای پذیرش رمز ارزها خود را آماده کنیم زیرا اگر این کار انجام نشود صرفا مصرف کننده رمز ارز خواهیم شد".

حضور میلیونی سرمایه گذاران در بازار مجازی بیت کوین و رمز ارزها

دراین باره امیربیات، عضو انجمن بلاکچین کشور گفت: عقب ماندن از پیشرفت های جهانی در هر عرصه ای اشتباه و مشکل آفرین خواهد شد. به طورمثال اکنون بازار جهانی بیت کوین که هیچ پشتیبان ۱۰۰ درصد مطمئنی ندارد اما در عصر دیجیتال توانسته است با ایجاد زیرساخت های مناسب سرمایه گذاری ارزهای فراوانی را به این بازار بکشاند و به عنوان بازاری مشخص و شناخته شده در جهان نمایان شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون که قانونی درباره رمز ارزها درایران به طور رسمی وجود ندارد، اما چندین میلیون سرمایه گذار وارد چنین بازاری شده اند. در چنین شرایطی اما بانک مرکزی معامله بیت کوین و سایر رمز ارزها را منع کرده است.

این کارشناس بازار فضای مجازی افزود: درباره تولید ارز دیجیتال در کشور مجوزهایی از سوی وزارت صمت با حفظ چارچوب های قانونی صادر شده است اما این وزارت خانه در قبال تولید آن هیچ دفاعیه ای ندارد با این وجود وزارت نیرو از یک طرف، محیط زیست از طرف دیگر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین بانک مرکزی به جایی ایجاد راهکار لازم بر سر این راه موانع می گذارند.

بیات خاطرنشان کرد: با آنکه برخی کشورها بیت کوین و معامله رمز ارزها را به صورت قانونی پذیرفته اند اما خیلی از کشورها دیگر که هنوز به طور رسمی به این نکته نرسیده اند حداقل تعریف قانونی از این بازار را داشته و قاعده بازار و چارچوب های آن را برای سرمایه گذاران تعریف کرده اند تا مردم نسبت به سرمایه گذاری در چنین بازاری به خوبی آگاه باشند و سرمایه هایشان از دست نرود.

وی اظهارداشت: در ایران علاوه بر منع معامله در بازار فضای مجازی، نه در فروش رمزارز، نه درخرید، نه در تولید هیچ قانون معینی وجود ندارد و تعریف مشخصی نیز از آن تا کنون نشده است. این در حالی است که در شرایط کنونی می توان از بازار ارزهای دیجیتال(در شرایط تحریم) به خوبی ارزآوری کرد و تحریم ها را دور زد.

قانون گذار باید به سرمایه گذاری در بازارهای نوپا توجه کند

عضو انجمن بلاکچین کشور افزود: توجه به بازارهای نوپای سرمایه گذاری همتراز با دنیا  در فضای مجازی بسیار مهم به نظر می رسد و اگر در این مسیر حرکتی نشود عقب خواهیم ماند، در چنین شرایطی قانون گذارباید نسبت به این موضوع مهم بی توجه نباشد.

وی در ادامه گفت: در بحث بازار رمز ارزها باید هماهنگی لازم بین دستگاهها وجود داشته اما اکنون رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک نظر دارد، کمیسیونهای مجلس نظر دیگر و بانک مرکزی و دستگاههای مرتبط نیز هر کدام نظر متفاوتی نسبت به بازار بیت کوین و رمز ارزها را داند. به طورمثال بانک مرکزی هنوز شفاف سازی لازم را در حوزه معاملات بیت کوین و سایر رمز ارزها حتی در صرافی ها نکرده است.

بنا به این گزارش، هر چند هنوز در کشور قانونی مشخص برای سرمایه گذاران بیت کوین و سایر رمز ارزها وجود ندارد اما برای شناخت بیت کوین باید گفت که بیت کوین یک ارز دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۹۴۸.۵۸ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۳۹.۹۸ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۵۰,۴۴۰ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۳۷۳ تومان معادل ۱,۳۸۰,۷۱۱,۵۶۰ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۴۱.۵۸ میلیارد دلار است و قیمت آن در ۲۴ ساعت اخیر ۲.۱۵% افزایش یافته است.

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: 19635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha