فروش اسقاطی دستگاه‌های کارخانه لوله‌سازی خوزستان/ کارگرانی که چوب بی‌تدبیری را می‌خورند

کارخانه لوله‌سازی خوزستان با نزدیک به ۵۰ سال قدمت قرار است که به داروسازی و تولیدی مواد اولیه فرش‌های ماشینی و موکت تبدیل گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سوت و کور؛ بدون هیچ صدایی، نه از چِلق چِلق گذشته خبری‌ست و نه از رفت و آمد پر گرد و خاک کارگران، گویی اینجا سکوت حکم‌فرما شده و در حال بلعیدن همه چیز است.

شگفت زده به اطراف نگاه می‌کنم و می‌بینم آن ساختمان عظیم که زمانی با شکوه و شوکت تمام به بهرداری رسید حالا تبدیل به ویرانه‌ای شده که پر است از آهن قراضه و چند سگ بلاصاحب که همان حوالی در حال گشت زنی و احتمالا غذا و آبی برای خوردن هستند.

دیگر نه طمطراق پیشین و عرق جبین کارگر وجود دارد تا با ریختن بر آهن داغ آن را سرد و تبدیل به نان شب کند نه آن دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته که زمانی از فرنگستان راهی ایران زمین شدند تا کارخانه‌ای بزرگ را تشکیل دهند و آن را تبدیل به یکی از پیشروترین سازندگان لوله‌های بدون درز کشور نمایند که آوازه اش نیز در تمام غرب آسیا می‌پیچد.

در همان خاموشی غرق می‌شوم که ناگهان هیاهویی توجه مرا به خود جلب می‌کند؛ مردی با کیسه‌ای در دست می‌آید و سگ‌ها به سمت او هجوم می‌برند، کیسه را به سوی شان پرت می‌کند؛ پرندگان از ترس به پرواز در می‌آیند و حیوانات بر سر جیفه ای، جنگ آغاز می‌کنند و گرد و خاکی ایجاد می‌شود. به پا خواستن خاک و پریدن مرغان همان و دود شدن رویای کارگران و پر زدن آرزوهایشان همانا.

اینجا کارخانه لوله سازی خوزستان است که در دهه ۵۰ خورشیدی افتتاح و کار خود را به منظور تولید لوله‌های چدنی داکتیل شروع کرد، این لوله‌ها در پروژه‌های آب و فاضلاب کارایی دارند و در طرح‌های آبرسانی مهم هستند. نکته قابل توجه نیز آن است که هم اکنون سیستم آب و فاضلاب خوزستان دچار فرسودگی شده و نوسازی آن با توجه به بارش‌های سیلابی باران طی ۲ سال اخیر بسیار با اهمیت است.

کارخانه لوله سازی

درخواست کارگران لوله سازی خوزستان چیست؟

اما این کارخانه بی نظیر در غرب آسیا و خاورمیانه قطعاتش به صورت اسقاطی و آهن قراضه به فروش می‌رسد. اخیرا کارگران شرکت لوله سازی خوزستان با تجمع مقابل استانداری در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور و ریاست قوه قضائیه خواستار جلوگیری از برچیده شدن این کارخانه شدند.

البته اواسط اردیبهشت ماه روابط عمومی دادگستری خوزستان به نقل از  عباس حسینی پویا دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به قطعه قطعه کردن تجهیزات کارخانه نوشت: این اقدام فعلا متوقف شده تا در دادگستری مورد بررسی قرار بگیرد.

اعتراض کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان

تغییر کاربری در صورت دریافت مجوزات کامل

اما به نظر می رسد نه تنها این اقدام متوقف نشده بلکه با قوت نیز ادامه یافت و به گفته سید نوراله حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تغییر کاربری این کارخانه به دارو سازی موافقت شد.

او در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان که ۸ خردادماه برگزار شد، با تاکید بر اینکه «در صورت دریافت همه مجوزها و پرداخت بدهی‌ها، تغییر کاربری کارخانه لوله‌سازی خوزستان به یک کارخانه داروسازی از نظر استانداری خوزستان بلامانع است» افزود: شرکت لوله سازی خوزستان که از سال ۱۳۸۲ به بخش خصوصی واگذار شد، میزان بدهی‌های آن در بررسی‌های انجام شده ۲ برابر ارزش خود کارخانه است.

حسن زاده بیان کرد: در مقطعی که کارگران این کارخانه تجمع اعتراضی داشتند، هر امکانی در کشور برای رفع مشکلات آن به کار گرفته شد، اما به دلیل آنکه غیر اقتصادی است و کارایی پیشین را ندارد، همچنین ۲۰۰ شکایت از این کارخانه در دادگستری مطرح است، مالک آن تصمیم گرفته شرکت‌های دیگری را جایگزین نماید.

تصویری از کارخانه لوله سازی

شرکت دیگر صرفه اقتصادی نداشت

غلامرضا عشقی رئیس هیئت مدیره شرکت سابق لوله سازی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه داروسازی بعد از نفت دومین برند مطرح جهان است، گفت: لوله‌های تولیدی کارخانه ما سایز ۶۰۰ بوده و در زمان خود نیز منحصر بفرد بود، ولی اندک اندک بازار به لوله هایی به قطر یک تا ۲ هزار اینچ نیازمند شد و همین مسئله لزوم ایجاد خط تولید جدید را می‌طلبید که با توجه به مشکلات پیش روی شرکت، چنین اقدامی صرفه اقتصادی نداشت.

او در پاسخ به این پرسش که آیا راهی به جز قطعه قطعه کردن و به فروش رساندن قطعات کارخانه وجود داشت یا خیر، افزود: هم اکنون برخی از دستگاه‌ها که ممکن است در کارخانه‌های جدید کارایی داشته باشند، به کار گرفته خواهند شد.

عشقی در خصوص وضعیت کارگران بیان کرد: با کارگران به صورت کامل تسویه حساب شده و با توجه به مشکلاتی که در برخی زمینه‌ها با این افراد وجود داشت، من هم ذوق و شوقی برای این کار نداشتم و خواستم تا انرژی خود را در جایگاهی دیگری صرف کنم.

کارخانه تولید دارو

مجوز ساخت کارخانه داروسازی صادر شده است

رئیس هیئت مدیره شرکت سابق لوله سازی خوزستان اظهار داشت: با توجه به آنکه در خوزستان و منطقه غرب ایران داروسازی مطرحی وجود ندارد، بنابراین؛ می‌توان به آینده این کارخانه امیدوار بود ضمن آنکه سرمایه گذاران نیز برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند و مجوزهای آن پس از جلسات متعدد صادر شد.

غلامرضا عشقی در جواب این پرسش که آیا امکانی وجود داشت تا کارخانه داروسازی را در محل دیگری احداث و کارخانه لوله سازی را دست نخورده رها کرد یا خیر گفت: وجود سازه و ساختمان برای راه اندازی کارخانه داروسازی باعث شده تا ما چندین سال از رقبای خود جلو باشیم.

به گفته این مدیر ارشد شرکت سابق لوله سازی خوزستان قرار است که کارخانه‌های دیگری برای تولید مواد اولیه فرش ماشینی و موکت نیز به جای کارخانه لوله سازی خوزستان به بهره برداری برسد. 

چرا کارخانه لوله سازی خوزستان در خاورمیانه بی نظیر است؟

تعطیلی کارخانه لوله سازی خوزستان با قدمت ۵۰ ساله خود و تبدیل آن به داروسازی همچنین با واکنش‌های گسترده مواجه شد و بسیاری آن را نابودی تولید دانستند که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها اتفاق می‌افتد.

رضا سخیراوی فعال سیاسی و اجتماعی نیز در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی گفته است که تعطیلی و فروش اسقاطی قطعات کارخانه لوله سازی خوزستان، بزرگترین و قدیمی‌ترین تولید کننده لوله‌های بدون درز کشور، به حراج گذاشتن چند تکه آهن نیست، بلکه سرمایه اقتصادی و اجتماعی مردمانی است که همچنان هزینه بی تدبیری برخی مدیران نالایق را می‌دهند.

کارگران در کارخانه لوله سازی

او در گفتگو با خبرنگار ما افزود: دولت بر اساس سیاست‌های اصل ۱۴۴ قانون اساسی و به منظور عمل به آن اصل کارخانه‌های شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما این اقدام با بی تدبیری همراه بوده، زیرا شرکت‌های مهم دولتی را به افرادی فروختند که تجربه‌ای برای مدیریت نداشته و در حقیقت بدون کارشناسی چنین کارهایی صورت گرفته است.

سخیراوی بیان کرد: این افراد در ابتدا وام‌های کلان گرفتند و پس از مدتی به دلیل به صرفه نبودن تعطیل کردند.

این فعال سیاسی و اجتماعی اظهار داشت: لوله سازی خوزستان به لحاظ فنی در خاورمیانه بی نظیر است و به کار بردن این واژه نیز از آن رو است که لوله وقتی تولید می‌شود برای اتصال باید جوش بخورد، اما در این کارخانه با گریز از مرکز یا اصطلاحا (بدون درز) تولید می‌شدند و حالا قطعات همین کارخانه مهم را قطعه قطعه کرده و به فروش رساندند.

شرکت لوله سازی

آیا امیدی به احیاء کارخانه است؟

کارخانه لوله سازی خوزستان که به لحاظ فنی نیز در خاورمیانه بی نظیر است حالا به دلیل آنچه «صرفه اقتصادی ندارد» خوانده شده، در حال جمع آوری است، اما به نظر می‌رسد این شرکت بیش از هر چیز نیازمند ورود دستگاه‌ها و ماشین آلات نو برای تولید گونه جدیدی از لوله‌ها بوده، زیرا هم اکنون یکی از مشکلات در استان خوزستان به گفته مسئولان آبفا نبود لوله است در حالی که بهترین لوله برای استفاده در بخش فاضلاب تولیدات این شرکت بوده که به هر دلیلی حالا دیگر نیست.

ساخت کارخانه دارو سازی در هر کجای کشور اقدامی است که نیاز به سرمایه هنگفت و همچنین کسب مجوزات گسترده و دارای بوروکراسی پیچیده‌ای است که به راحتی به هر کسی اعطا نمی‌شود، بنابراین شاید برای برخی سوالی ایجاد شود که چگونه هیئت مدیره کارخانه لوله سازی از نوسازی تجهیزات کارخانه خود عاجز است، اما می‌تواند سرمایه شرکت دارو سازی را تجهیز و تامین نماید؟ از دیدگاه شما آیا امیدی است که کارخانه لوله سازی خوزستان با ۵۰ سال قدمت مجددا احیا شود؟

گزارش از ساسان ناصری زاده

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 19628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha