جذاب‌ترین مدرسه‌های قدیمی در دل پایتخت + تصاویر

مدارسی در تهران هستند که از نظر تاریخی و فرهنگی، بسیار ارزشمندند و معماری زیبا و چشمگیری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مدارسی در تهران وجود دارند که از نظر تاریخی و فرهنگی، ارزشمند هستند. در ادامه با معماری چند مدرسه سنتی در شهر تهران بیشتر آشنا شوید:

مدرسه دارالفنون در خیابان ناصرخسرو

دارالفنون نام مدرسه‌ای است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. امیرکبیر پس از سفر به روسیه، متوجه نیاز فوری کشور به مرکز آموزش عالی شد؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تلاش کرد. ولی متأسفانه هیچ‌گاه شاهد افتتاح آن نشد؛ چرا که نخستین دسته از اساتید به سرپرستی دکتر یاکوب ادوارد پولاک، دو روز پس از دستگیری و تبعید امیرکبیر، به تهران رسیدند و با استقبال گرمی مواجه نشدند.

دارالفنون

در نهایت دارالفنون در روز یکشنبه ششم دی ماه ۱۲۳۰ برابر با پنجم ربیع‌الاول ۱۲۶۸ قمری، سیزده روز پیش از قتل امیرکبیر و با حضور ناصرالدین شاه، آقاخان نوری صدراعظم جدید و گروهی از دانشمندان و معلمین ایرانی و اروپایی با ۳۰ نفر شاگرد رسماً گشایش یافت.

دبیرستان البرز در چهارراه کالج

مدرسه فیروزبهرام

دبیرستان ماندگار البرز یکی از مراکز آموزشی معتبر و قدیمی شهر تهران است. این دبیرستان که از نخستین نمادهای آموزشی در ایران است، در شمال‌غربی چهارراه کالج کوچه البرز قرار دارد. این دبیرستان به خاطر نمای رشته کوه البرز، البرز نام گرفته‌ است. اما این روزها با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، این مدرسه نیز روزهای خلوتی را سپری می کند.

مدرسه فیروزبهرام در خیابان جمهوری

جذابترین مدرسه‌های قدیمی در دل پایتخت

مدرسه فیروز بهرام در سال ۱۳۱۱ به همت بهرامجی بیکاجی یکی از زرتشتیان هندی، در تهران ساخته شد. در واقع فیروز بهرام نام فرزند فوت شده بیکاجی بود. این مدرسه مختص زرتشتیان بوده و افراد موفق زیادی را به جامعه تحویل داده است. در سال ۱۳۹۶ دبیرستان فیروز بهرام به عنوان دبیرستان ماندگار شناخته شد.

دبیرستان انوشیروان دادگر در خیابان انقلاب

 انوشیروان دادگر

دبیرستان انوشیروان دادگر در سال ۱۳۱۵ خورشیدی تأسیس شد. این مدرسه از دبیرستان‌های قدیمی و زرتشتی شهر تهران بوده و در ضلع شرقی این مدرسه دبیرستان ماندگار البرز جای گرفته‌ است.

وقتی ساخت دبیرستان فیروز بهرام به پایان رسید، ایجاد دبیرستانی مخصوص برای دختران ضروری به نظر آمد. این بنا توسط بانوی خیرخواهی به نام خانم راتن بایی بانجی و ساکن نوساری هندوستان با سرمایه اولیه یکصد هزار روپیه ساخته شد. هم‌اکنون در این دبیرستان، دانش آموزان از دین‌های گوناگون آموزش می‌بینند.

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 19625
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha