پرتفوی سرمایه گذاران بایـــد چــــه چـــینشــی داشــته باشــد؟/ سهامداران سبد دارایی برنده تشکیل دهند/بازیگر اصلی بازار سهام نرخ ارز است

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط کلی اقتصاد و ابهامات سیاسی، سرمایه گذاران می‌توانند سبد دارایی خود را بر اساس کوتاه مدت و میان مدت تشکیل دهند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سبد دارایی خود را به نمادهای کوچک بازار سرمایه همچون دارویی‌ها و انبوه سازی‌ها اختصاص دهند. در گروه پتروشیمی‌ها نیز نمادهای دلاری محوری وجود دارد که شرایط خوبی از نظر قیمتی دارند و معامله گران می توانند ۲۰ الی ۲۵ درصد پرتفوی خود را از این گروه تشکیل دهند.

مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد اظهارداشت: بازار سهام طی هفته‌های اخیر رشد خوبی را پشت سر گذاشت اما بازیگر اصلی بازار سهام نرخ ارز بوده و با نوسانت اخیر آن، بازار سرمایه نیز با افت مواجه شد.

افنانی ادامه داد: با توجه به حجم معاملات در روزهای اخیر به نظر می‌رسد این افت و خیزها کوتاه مدت باشد و از مقاومت پیش رو عبور کند. البته مذاکرات برجام و سیاست‌های کنترلی دولت می‌تواند تاثیر بسیاری در عدم تحقق این امر داشته باشد.

وی افزود: سرمایه گذاران باید با تحلیل منطقی بتوانند "سبد دارایی برنده" تشکیل دهند و اینکه چه میزان از پرتفوی هر فرد دلاری و یا ریالی محور باشد، بستگی به ریسک پروفایل سهامدار و همچنین سیاست‌های دولت  دارد. اکنون نمادهای دلاری وضعیت بهتری را دارند اما اگر دولت بخواهد سیاست‌های کنترلی پیش بگیرد، این وضعیت برعکس خواهد شد. به عبارت دیگر اگر اقتصاد آزاد نباشد سهم‌های ریالی شرایط بهتری را برای رشد خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح سبد دارایی برنده، افزود: حداقل تورم نقطه به نقطه کشور تا پایان سال حدود ۴۰ درصد است و پرتفویی که سود سرمایه و بازدهی خالص آن (Capital Gain) بیش از سطح تورم باشد را سبد دارایی برنده می‌خوانیم.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان بیان کرد: به سهامداران توصیه می‌شود برای داشتن یک سبددارایی برنده در چهار الی پنج سهم بنیاددار سرمایه گذاری کنند و بازه یک ساله‌ای را برای آن در نظر بگیرند.

وی درخصوص این سوال که سهامداران چه چینشی را برای سبد دارایی خود قرار دهند؟ پاسخ داد: با توجه به شرایط کلی اقتصاد و ابهامات سیاسی، سرمایه گذاران می‌توانند سبد دارایی خود را بر اساس کوتاه مدت و میان مدت تشکیل دهند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سبد دارایی خود را به نمادهای کوچک بازار سرمایه همچون دارویی‌ها و انبوه سازی‌ها اختصاص دهند. در گروه پتروشیمی‌ها نیز نمادهای دلاری محوری وجود دارد که شرایط خوبی از نظر قیمتی دارند و معامله گران می توانند ۲۰ الی ۲۵ درصد پرتفوی خود را از این گروه تشکیل دهند.

افنانی گفت: فلزات و معدنی‌ها نیز گزارش‌های خوبی را ارائه کرده‌اند و در صورتی که نرخ ارز در محدوده ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان بماند، این دو گروه نیز پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری دارند. گروه بانکی و تجهیزاتی نیز از جمله نمادهایی هستند که وضعیت و سوددهی آنها با شرایط داخلی کشور همبستگی داشته و می‌توان نمادهای خوبی را از این گروه در سبد داریی خود جای داد.

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 19604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha