بازار سرمـــایه ارزنــده اســت/پالایشی‌ها می توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند/سبد دارایی سهامداران باید متشکل از نمادهای دلاری و ریالی باشد

محمد خیری کارشناس بازار سرمایه گفت: در بعضی از نمادها رشد بی منطق اتفاق افتاده است اما گمان نمی کنم وضعیت بازار به طور حبابی و همانند مرداد ماه سال گذشته باشد که فاصله زیادی میان سطح ارزندگی و رشد صنایع ایجاد شود. سهامداران با تجربیات سال گذشته دید بهتری به بازار پیدا کرده‌اند و فکر نمی‌کنم این اتفاق مجددا رقم بخورد. سال گذشته P/E بسیاری از نمادها بیش از ۱۰ بود اما اکنون چنین چیزی نیست و در مجموع می توان بازار سرمایه را ارزنده دانست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  به نظر می‌رسد بازار مسیر منطقی خود را پیدا کرده و در صدد ادامه این مسیر است. بررسی عملکرد بازیگران بازار سهام در روز گذشته حاکی از مشارکت بالای معامله‌گران حقیقی در خرید و فروش سهام است و با فاصله کمی این معامله‌گران بیشتر از اینکه فروشنده باشند، خریدار بودند و در نتیجه در بیشتر سهم‌ها مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی رقم خورد.

محمد خیری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: طی دو ماه گذشته گروه‌ها و صنایع بازار سهام وارد فاز صعودی شدند و با پشت سر گذاشتن مقاومت‌های متعدد از کف قیمت خود فاصله گرفتند.

خیری بیان کرد: در گروه پالایشی شاهد ارائه گزارش های خوبی بودیم و اکنون مقاومت‌های کوتاه مدت بسیاری از شرکت‌های این گروه شکسته شده و از کف قیمت خود فاصله گرفته‌اند. با وجود تمام نوسانات بازار سهام انتظار می‌رود که در نهایت روند صعودی پیش بگیرند و هر یک از شرکت‌های آن رشد حدود ۲۰ درصدی را تجربه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبق صورت های مالی و گزارش‌های شرکت‌های بورسی پالایشی‌ها می توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند. این گروه در مقایسه با کلیت بازار، P/E خوبی داشته و همچنان جای صعود دارد.

وی تشریح کرد: گروه خودرویی هم با دادوستدهای خوبی که تاکنون به ثبت رسانده توانسته از مقاومت‌های مهم خود عبور کرده و پولبک  ( pullback ) به مقاومت شکسته شده، زده‌اند. با توجه به حجم‌ معاملات این گروه به نظر می‌رسد که نقدینگی به این گروه وارد شده است و می‌توان در روزهای آینده شاهد معاملات روان و منطقی در نمادهای این گروه باشیم. همچنین ورود نقدینگی و جریان نقد در گروه بانکی نیز طی روزهای اخیر مشهود بود.

خیری توضیح داد: صنایع خودرویی گرچه صورت‌مالی نامطلوبی را به ثبت رساندند و طبق زیان‌هایی که از آن شناسایی می‌شود، نمی‌توان چندان به آن اتکا کرد اما به طور متوسط می توان انتظار حرکت نمادهای بزرگ آن و معاملات روان در آنها داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: صنعت بانکی هم از نظر نمودارهای تحلیلی استخراج شده و عقب ماندگی از رشد بازار، می تواند جزء صنایع با پتانسیل بازار سهام باشد. بانک ملت و تجارت گزارش‌های خوبی ارائه کردند و سود آنها کاملا عملیاتی بوده است اما در این گروه بانک دی تهاجمی عمل کرده و به سرمایه گذاران توصیه نمی‌شود.

خیری بیان کرد: از نظر تحلیل فاندامنتال، سنگ آهنی‌ها ظرفیت خوبی را برای صعود در میان مدت را دارند. معاملات آن در بورس کالا حاکی از رشد محصولات آن است و گمان می کنم همچنان جای پیشرفت بیشتری داشته باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ سبد دارایی سهامداران باید متشکل از نمادهای دلاری و ریالی باشد و توازنی را میان این دو دسته به وجود بیاید. در خصوص نمادهای ریالی سهم‌های لیدری که تاکنون رشد خوبی را نداشتند گزینه منطقی تری به نظر می رسد. از جمله نمادهای ریالی مناسب سرمایه گذاری می توان به بانک تجارت، ملت، صادرات اشاره کرد. در صنعت خودرویی هم نماد ایران خودرو وضعیت بهتری دارد. در گروه پالایشی نیز شتران گزینه مناسبی است.

وی افزود: آنچه که در سرمایه گذاری حائز اهمیت بوده این است که سهامداران باید طبق تحلیل و منطق دست به انتخاب نماد بزنند و اگر بدون شناخت و به اصطلاح شیر یا خطی اقدام به معامله کنند، قطعا با ضرر رو به رو خواهند شد. سهم‌های بنیادی در بازار مشهود هستند که می توان با کمی صبر و حوصله سودآوری خوبی را از آنها داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: با اینکه روند خوبی در گروه‌های بزرگ بازار سهام دیده می‌شود اما نوسانات ارزی و رو به رویی شاخص کل با سقف روانی خود باعث شد تا افت  ۱٫۹ درصدی را در هفته گذشته تجربه کند. افت و خیز در بازار سرمایه امری طبیعی و منطقی بوده و سهامداران اگر نمادهای بنیادی را در سبد دارایی خود دارند نباید با هر تنش کوچکی اقدام به عرضه کنند. فکر میکنم در مجموع روند بازار سهام صعودی باشد.

خیری بیان کرد: با کنار هم قراردادن شاخص صنایع و نمادها متوجه خواهیم شد که روند صعودی را در پیش خواهیم داشت و با تثبیت دلار در همین نرخ‌های کنونی، این محدوده مقاومتی در نهایت شکسته خواهد شد. به نظر می رسد در میان مدت می توان رشد ۲۰ الی ۲۵ درصدی در سهام بزرگ را شاهد باشیم و پس از آن نیز نوبت رشد به نمادهای کوچک تر بازار سرمایه خواهد رسید.

وی درمورد این سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا بازار سرمایه دچار رشد شارپی شده است؟ پاسخ داد: در بعضی از نمادها رشد بی منطق اتفاق افتاده است اما گمان نمی کنم وضعیت بازار به طور حبابی و همانند مرداد ماه سال گذشته باشد که فاصله زیادی میان سطح ارزندگی و رشد صنایع ایجاد شود. سهامداران با تجربیات سال گذشته دید بهتری به بازار پیدا کرده‌اند و فکر نمی‌کنم این اتفاق مجددا رقم بخورد. سال گذشته P/E بسیاری از نمادها بیش از ۱۰ بود اما اکنون چنین چیزی نیست و در مجموع می توان بازار سرمایه را ارزنده دانست.

خیری گفت: در مجموع فکر می‌کنم ماهیت کل بازار سهام صعودی و ملایم خواهد بود و پس از گذر از یک مقطع زمانی شرایط تحلیلی تر و نمادهای خاصی رشد داشته باشند.

۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 19578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha