نقد شدن محصولات کشاورزی بدون فروش مستقیم! / با انبارهای بورس کالا آشنا شوید

کارشناس بازار سرمایه گفت: تقریبا از سال ۱۳۹۴ انبارهای بورس کالا آغاز به کار کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی بیات منش کارشناس بورس کالا در رابطه با انبارهای بورس کالا اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل پذیرش انبار، صدور معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب ۵ خرداد ۱۳۹۴ توسط هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، می‌توان گفت تقریبا از سال ۱۳۹۴ انبارهای بورس کالا آغاز به کار کرده‌اند. بر این اساس انبارهای مختلفی از مواد پتروشیمی و کشاورزی تا سکه و طلا که خزانه بانک‌ها محسوب می‌شوند، وجود دارند.

این کارشناس بورس کالا در ادامه گفت: اولین مرحله در رابطه با فرآیند پذیرش انبارهای بورس کالا، تکمیل فرم تقاضانامه پذیرش انبار و گزارش امکان سنجی توسط متقاضی پذیرش انبار است. بعد از آن این مدارک بررسی می‌شوند، اگر تایید شوند به مرحله بعد یعنی دریافت چک لیست و مستندات لازم توسط متقاضی پذیرش انبار می‌روند. حال زمان بازدید و بازرسی فنی از انبار، مطابق چک لیست بازرسی است.

او ادامه داد: در این مرحله اگر تائید لازم کسب نشد، یک مهلت یک ماهه برای تجهیز انبار مطابق چک لیست وجود دارد، اما در صورت تائید باید ارائه تضامین لازم به شرکت سپرده گذاری مرکزی و تکمیل مستندات پرداخت کارمزد پذیرش انبار و ارائه بیمه نامه به بورس کالا صورت بگیرد. پس با انجام این مراحل فرآیند پذیریش در انبار بورس کالا تکمیل می‌شود.

بیات منش در ادامه اظهار کرد: انبارداری یک سری مزایا برای خود انبارداران دارد؛ یعنی کسی که به عنوان انباردار بورس کالا شناخته می‌شود می‌تواند، در واقع از مزیت‌هایی مانند اجاره گرفتن از کالاهای پذیرفته شده با توجه به سامانه و قوانین بورس کالا بهره‌مند شود.

او در ادامه گفت: در حال حاضر در بیش از ۱۰ استان انبارهای بورس کالا وجود دارند و روز به روز نیز به تعداد و پراکندگی این انبارها افزوده می‌شود که اطلاعات کامل این انبارها در سامانه بورس کالا موجود و قابل دسترسی است.

این کارشناس بورس کالا در رابطه با مزیت‌های سپردن محصولات کشاورزی به انبارهای بورس کالا اظهار کرد: به دلیل اینکه خیلی از کالاها سردخانه‌ای هستند، بسیاری از کشاورزان می‌توانند به طور مثال محصول سیب خود را در سردخانه نگهداری کنند و آن را به قبض سپرده کالایی تبدیل کنند. یعنی کشاورزان بدون فروخته شدن مستقیم محصول خود می‌توانند پول دریافت کنند.

او بیان کرد: به دلیل قوانین بورس کالا برای این انبارها و داشتن بیمه، کشاورزان از آسیب به هر طریق مصون خواهند بود و اگر آسیبی رخ داد طبق قانون و بیمه خسارات جبران خواهد شد. این نیز یکی دیگر از مزایای انبارهای بورس کالا است.

بیات منش در پایان گفت: نکات بعدی که نه تنها برای کشاورز بلکه برای کشور بسیار مهم است، شفافیت این انبارها با توجه به سامانه‌های آن، کنترل و دوری از احتکار است. به دلیل وجود استانداردهای لازم برای پذیرش در نتیجه کیفیت کالا نیز در کل کشور افزایش پیدا می‌کند.

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: 19551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha