بازار سهام با دلار ۲۲ الی ۲۴ هزار تومان جای نگرانی ندارد/ از نظر تحلیل فاندامنتال بازار سهام با مشکلی رو به رو نشده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سهام با معیار قراردادن دلار ۲۲ الی ۲۴ هزار تومان، ارزنده است و هیچ جای نگرانی نسبت به آن وجود ندارد اما عدم نگرانی به معنای چشم بستن و ماندن بدون منطق بر روی نمادها نیست و سهامداران باید با تحلیل کاربردی و واقع‌گرایانه، سبد دارایی خود را اصلاح کنند. با فرض قیمت دلار در محدوده مذکور، سهامداران ‌می‌توانند نسبت به نمادهای بنیادی خود اطمینان خاطر داشته باشند.

حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه و مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص اینکه افت روزهای اخیر بازار سهام ناشی از استراحتی موقتی بوده و یا اینکه وارد روند اصلاحی شده‌ایم؛ اظهار کرد: در بازار مالی همه چیز موقت است و پاسخ اینکه بورس چه در پیش خواهد داشت تنها بستگی به دیدگاه هر سهامدار دارد. گاهی سرمایه گذاران بر جزئیات روزانه و حواشی‌ها متمرکز می‌شوند و گاهی نگاهی کلان‌تری خواهند داشت و بازه تصمیم‌گیری و تحلیل خود را یک ساله پیش خواهد برد.

کوشکی با اشاره به اینکه نوسانات جزء جدانشدنی بازار سهام است، اضافه کرد: بازار سرمایه رشد خود را از حدود یک میلیون و ۹۰ هزار واحد آغاز کرده و تا محدوده یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد یک نفس ادامه داده است. در واقع طی این بازه، صعود قابل توجهی را شاهد بودیم و این رشد تنها مربوط به شاخص کل بوده است و زمانی که وارد دل شرکت‌ها شویم، خواهیم دید که خود نماد و شرکت‌ها، رشد بیشتری نسبت به شاخص کل بورس داشته‌اند.

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاران به طورعمده به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای نقد بوده و در همان کف‌های قیمتی و در پایان اصلاحات اقدام به سرمایه گذاری کردند و با این اقدام خود حداقل سود ۴۰ درصدی را کسب کردند و دسته دیگری از سهامداران نیز از سال گذشته تاکنون فروشنده نبودند و با رشد اخیر شاخص، تنها بخشی از زیان آنها جبران شده است.

وی در تکمیل سخن خود افزود: سهامدارانی که با ورود در کف قیمتی سود خوبی کسب کردند، از تکرار ریزش‌ و اتفاق‌های تلخ مرداد ماه ترس دارند و اصطلاحا دست به ماشه هستند تا با هر تنش کوچکی اقدام به عرضه کنند. دسته دوم سرمایه گذاران یعنی نفراتی که از سال گذشته تاکنون فروشنده نبودند با رشد شاخص بخشی از ضررشان جبران شده و حاضر به پذیرش ریسک نبوده و شرایط مشابه اکنون را فرصت خروج می‌دانند.

کوشکی گفت: حدود یک هفته الی ۱۰ روز پیش در خصوص وضعیت بازار سهام با دیگر کارشناسان این حوزه گفت‌گو می‌کردم و آنها نیز معتقدند بودند که بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی نخواهد شد اما نیازمند توقف و دست به دست شدن سهام است. همین موضوع باعث شده تا فعالان بازار آماده خروج باشند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: پیش از اینکه بازار سهام رشد خود را آغاز کند، فعالان بازار کمتر به سراغ چک کردن تابلو معاملات می‌رفتند چرا که آن محدوده را کف قیمتی می‌دانستند و نیاز به رصد روند آن نمی‌دیدند اما با رشد بی وقفه اخیر، از همان دقایق ابتدایی معاملات به رصد لحظه‌ای می‌پردازند تا با بروز هرگونه تردید و نگرانی سیوسود کنند.

وی تصریح کرد: نمادهای بزرگی همانند فولاد، فملی، تاپیکو، فارس، قدیر و یا پالایشگاهی‌ها رشد بسیار زیادی داشتند و معمولا رنج منفی و اصلاح بازار نیز از چنین نمادهای بزرگی آغاز می‌شود. سهامداران این نمادها که سود خوبی کسب کرده‌اند، اختلاف ۱۰ درصدی مابین نرخ آخرین معامله و قیمت پایانی برای آنها اهمیتی ندارد و با خروج و سیو سود آنها، ترس و یا به اصطلاح (Panic) در کلیت بازار ایجاد می‌شود و در نهایت مابقی دادستدها از آنها اثر گرفته و این روند به دیگر سهام سرایت می‌کند.

کوشکی تشریح کرد: از دیگر عوامل موثر در ریزش بازار،  انعکاس خبری سخنان سید ابراهیم رئیسی مبنی بر مدیریت بازار ارز و اقدام فوری نسبت به آن بود که در پی این اظهار نظر تحولاتی شکل گرفت. به ‌طور مثال روز گذشته صرافی ملی قیمت دلار را بالاتر برد و به یکباره هزار تومان کاهش داد. همچنین در روزهای گذشته نیز بدون اینکه تغییری در اقتصاد کلان ما به وجود بیاید و انتظارات سیاسی کشور تغییری کند، نرخ را منفی نشان داد. این اقدامات نیز بر حساسیت بازار سرمایه اثر بسیاری داشت.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از سهامداران بازار این روزها را مشابه سال گذشته می‌دانند در صورتی که در مرداد سال ۹۹، p/e بازار بیش از ۲۵ بود و در برخی از نمادها به ۳۰ نیز می‌رسید اما اکنون p/e کل بازار ۱۰ است و نکته جالب اینکه p/e تحلیلی بازار به زیر ۸ می‌رسد. بنابراین از نظر تحلیل فاندامنتال بازار سهام با مشکلی رو به رو نشده است.

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار مطرح کرد: از طرفی کارشناسان و خبرگاران بازار سهام دلار ۲۲ تا ۲۳ هزار تومانی را ملاک تحلیل‌های خود قرار داده‌اند و بر همین اساس p/e forward را حدود ۸ شناسایی کرده‌اند.  می‌توان به جرات گفت پیش از رشد، تحلیلگری پیش‌بینی از دلار ۲۸ هزار تومانی نداشت. در غیر این صورت شاخص کل به حدود ۳ میلیون هم می‌رسید! در نتیجه می‌توان گفت که بازار سهام از نظر دلاری نیز معرض تهدید و ریسک نیست.

کوشکی گفت: بازار سهام با معیار قراردادن دلار ۲۲ الی ۲۴ هزار تومان، ارزنده است و هیچ جای نگرانی نسبت به آن وجود ندارد اما عدم نگرانی به معنای چشم بستن و ماندن بدون منطق بر روی نمادها نیست و سهامداران باید با تحلیل کاربردی و واقع‌گرایانه، سبد دارایی خود را اصلاح کنند. با فرض قیمت دلار در محدوده مذکور، سهامداران ‌می‌توانند نسبت به نمادهای بنیادی خود اطمینان خاطر داشته باشند.

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 19492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha