تورم داغ در میانه تابستان/تورم برخی از استان‌ها از مرز ۵۰ درصد گذشت/ چشم‌انداز تورمی همچنان صعــــودی است/ تورم روستاها بیشتر از شهرهاست!

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در مرداد ماه ۲۲ استان کشور تورمی بالاتر از تورم سالانه کشور را به ثبت رسانده‌اند و چهار استان از مرز تورم ۵۰درصدی گذشتند. اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد سطح تورم کل خانوارهای کشور به تفکیک استان در دومین ماه بهار چه شرایطی را طی کرده است. سه استان ایلام، کردستان و خراسان شمالی بالاترین و استان‌های سمنان، تهران و قم کمترین میزان تورم سالانه را در مرداد به ثبت رسانده‌اند. بررسی این آمارها نشان می‌دهد خانوار روستایی نسبت به خانوار شهری سطح تورم بالاتری را تجربه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به تورم استانی در مردادماه سال جاری را منتشر کرد. این آمارها نشان می‌دهد تورم سالانه اکثر استان‌ها به مرز ۵۰درصدی رسیده و چهار استان از مرز ۵۰درصد عبور کرده است. بر این اساس شاخص قیمت کل کالاها وخدمات مصرفی خانوارهای کشور به عدد ۸/ ۳۳۷ رسیده است. در میان استان‌های کشور، کهگیلویه و بویراحمد با ۹/ ۴درصد بالاترین تورم ماهانه در مرداد را به ثبت رساند. استان فارس با ۶/ ۴درصد و مرکزی با ۵/ ۴درصد در رتبه‌های بعدی تورم ماهانه مرداد قرار گرفتند. تورم ماهانه کل کشور در مرداد ماه ۲/ ۳درصد اعلام شده بود. در تورم نقطه به نقطه اما سه استان تورم بالاتر از ۵۰درصد را به ثبت رساندند. این شاخص قیمت کالاها و خدمات را نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌سنجد و نشان می‌دهد خانوارها برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» چقدر بیشتر هزینه کرده‌اند؛ ‌برای مثال این تورم در مردادماه برای کل کشور ۲/ ۴۳درصد بوده‌ است. براساس این شاخص اندازه‌گیری تورم، ‌استان ایلام با ۴/ ۵۳درصد بالاترین تورم نقطه به نقطه را در مرداد به ثبت رسانده است. کهگیلویه و بویراحمد با ۲/ ۵۳درصد و آذربایجان‌غربی با ۳/ ۵۲درصد در رتبه‌های بعدی بالاترین تورم نقطه به نقطه ایستاده‌اند. شاخص دیگری نیز برای به‌دست آوردن تورم به‌کار می‌رود که به آن تورم دوازده ماهه یا میانگین نیز گفته می‌شود. تورم میانگین کل کشور در دومین ماه تابستان برابر با ۲/ ۴۵درصد به ثبت رسید. بر این اساس استان‌ ایلام با ۴/ ۵۱درصد صدرنشین تورم میانگین در مردادماه است. استان کردستان با ۵۱درصد، خراسان شمالی با ۷/ ۵۰درصد و چهارمحال و بختیاری با ۱/ ۵۰درصد چهار استانی هستند که تورم میانگین مرداد ماه آنها از مرز ۵۰درصد گذشته است. از طرفی کمترین تورم میانگین متعلق به استان قم است. استان قم در مرداد ماه تورم میانگین ۹/ ۴۰ و تورم ماهانه ۸/ ۱ پایین‌ترین تورم در سطح کشور را به خود اختصاص داد. استان‌های تهران با ۸/ ۴۱درصد و سمنان با ۷/ ۴۲درصد در مکان‌های بعدی کمترین تورم میانگین قرار گرفته‌اند.

Untitled-1

   تورم شهری و روستایی

گزارش مرکز آمار تورم مناطق مختلف کشور را از نظر زندگی در شهر یا روستا تقسیم‌بندی کرده است. بر همین اساس بالاترین تورم ماهانه در مناطق شهری مربوط به استان فارس با ۶/ ۴درصد تورم است. استان‌های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد، هر دو با ۵/ ۴درصد تورم ماهانه در مناطق شهری در مکان بعدی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه‌ به نقطه در مناطق شهری استان ایلام با ۳/ ۵۲درصد بالاترین در میان استان های کشور است. استان آذربایجان‌غربی با ۹/ ۵۱درصد و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و خراسان شمالی هر یک با ۱/ ۵۱درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه در مناطق شهرنشین را به ثبت رساندند. در اطلاعات ارائه‌شده توسط ‌مرکز آمار بالاترین تورم میانگین در مناطق شهری در مردادماه، ایلام با ۹/ ۵۰درصد در صدر ایستاده است. استان‌های کردستان با ۷/ ۵۰ و استان چهارمحال و بختیاری با ۴/ ۵۰ درصد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. با در نظر گرفتن استان آذربایجان شرقی با ۱/ ۵۰درصد و خراسان شمالی با ۵۰درصد تورم میانگین در مناطق شهری، تعداد استان‌هایی که تورم میانگین بالاتر از ۵۰درصد را در مناطق شهری تجربه کرده‌اند، به عدد پنج می‌رسد.

بخش دیگری از این گزارش، همین متغیرها را درباره مناطق روستایی مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس تورم ماهانه مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد با ثبت عدد ۸/ ۵درصدی در مردادماه در صدر تورم‌های ماهانه در میان استان‌های کشور قرار گرفت. استان‌های فارس و مرکزی با تجربه تورم ماهانه ۳/ ۴درصدی در مناطق روستایی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما در تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی در مرداد ماه این استان ایلام است که در رتبه اول قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، ایلام تورمی ۴/ ۵۸ را تجربه کرد. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷/ ۵۷درصد و استان فارس با ۸/ ۵۴درصد در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی قرار گرفته‌اند. در نهایت در شاخص تورم میانگین مناطق روستایی در مرداد ماه استان کرمانشاه با به ثبت رساندن ۴/ ۵۴درصد تورم در رتبه اول قرار گرفته است. استان‌های فارس با ۳/ ۵۴درصد واستان ایلام با ۹/ ۵۳درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و از طرفی دیگر کمترین تورم میانگین استان‌های کشور در مناطق روستایی به استان‌های تهران با ۶/ ۴۲درصد، قم با ۳/ ۴۳درصد و سیستان و بلوچستان با ۷/ ۴۳درصد مربوط می‌شود.

  ‌تورم خوراکی‌ها و کالاهای غیرخوراکی

اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار، تورم استان‌های مختلف را بر اساس دو گروه عمده کالاهای خوراکی، ‌آشامیدنی و دخانیات و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات دسته‌بندی می‌کند. بر این اساس بالاترین تورم ماهانه کالاهای خوراکی در بین استان‌های کشور به استان فارس تعلق دارد و براین اساس تورم ماهانه کالاهای خوراکی در استان فارس در مرداد ماه به ۴/ ۷درصد رسیده است. استان‌های اصفهان و خوزستان با ۹/ ۵درصد و استان‌های مرکزی و مازندران با ۸/ ۵درصد در رتبه‌های بعدی تورم ماهانه کالاهای خوراکی در مرداد ماه قرار گرفته‌اند. در تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در مرداد ماه، ‌رتبه اول بار دیگر متعلق به استان فارس است. براساس آمار تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی در استان فارس ۸/ ۶۶درصد اعلام شده است. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۶درصد و استان البرز با ۱/ ۶۵درصد در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها ایستاده‌اند. درنهایت تورم میانگین کالاهای خوراکی نشان می‌دهد استان کرمانشاه با به ثبت رساندن ۹/ ۶۲درصد تورم میانگین در مرداد ماه بالاترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده است. استان لرستان با ۸/ ۶۲درصد و استان فارس با ۷/ ۶۲درصد تورم میانیگن خوراکی در مردادماه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  از سوی دیگر در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بالاترین تورم ماهانه با ۷/ ۳درصد متعلق به استان مرکزی است. استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی هر یک با ۴/ ۳درصد تورم ماهانه در مکان‌های بعدی بیشترین تورم ماهانه کالاهای غیر خوراکی و خدمات در مرداد ماه قرار گرفتند.

۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 19483

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha