زیر و بم تامین مالی جمعی/ سرمایه گذار و سرمایه پذیر نفع می‌برند/ بزرگترین چالش‌کسب و کارها در راه اندازی طرح‌های جدید،تامین مالی است

مدیر تامین مالی جمعی سکوی شرکت مشاور سرمایه گذاری فاینتک گفت: سرمایه‌گذاری جمعی امکان و بستری برای گروه‌ بزرگی از سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا سرمایه خود را در مسیر طرح‌های ارزشمند و سودآور کسب‌وکارها جهت دهی و سرمایه گذاری کنند.جمع آوری منابع و وجوه لازم برای اجرای پروژه و طرح‌ها امری دشواری بوده اما با بهره گیری از نهادهای مالی فعال این امری تسهیل شده است و یکی از جدیدترین و نوآورانه‌ترین روش‌های تامین‌مالی طرح‌ها، سرمایه‌گذاری جمعی است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  تامین مالی جمعی در ایران یک فعالیت مجوز محور است و تحت نظارت سازمان فرابورس انجام می‌شود. تا کنون ۶ سکو یا پلتفرم مجوز فعالیت خود را از این سازمان اخذ کرده‌اند.

فرایند تأمین سرمایه به این صورت است که ابتدا کارآفرین، ایده مورد نظر خود را در صفحه‌ای اختصاصی در وبگاه واسط که پلتفرم نامیده می‌شود، تشریح می‌کند و به عبارت دیگر یک کمپین برای ایده خود راه اندازی می‌کند.

معرفی پروژه شامل اطلاعات گوناگونی بوده که بخشی از آن در دسترس پلتفرم واسط قرار می‌گیرد و بخش دیگر که دارای اطلاعات طبقه‌بندی کمتری است در معرض عموم مردم قرار داده می‌شود. اطلاعاتی نظیر مدل کسب و کار و همچنین اطلاعات اقتصادی پروژه می‌بایست در اختیار پلتفرم قرار بگیرد تا راستی آزمایی‌های مورد نظر را در مورد پروژه انجام شود. در ادامه به بررسی سازوکارهای این شیوه تامین مالی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

نجم‌الدین مدنیان کارشناس اقتصادی در امور مدیریت منابع و مدیر تامین مالی جمعی سکوی شرکت مشاور سرمایه گذاری فاینتک (هم آفرین) در گفت‌وگو با زهرا فعله‌گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: تامین مالی ( Financing ) راهی برای تهیه منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها است تا بتوانند از آن برای ادامه فعالیت‌ یا ایجاد رشد استفاده کند. نهادهای مالی و بانک‌ها اصلی‌ترین تامین کنندگان منابع مالی برای کسب و کارها هستند و در همین بین مصرف کنندگان و سرمایه گذاران نیز در این امر مشارکت می‌کنند.

مدنیان با بیان اینکه منابع مالی شــریان حیاتــی بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های کوچک و بزرگ هستند، اضافه کرد: هدف از تأمین مالی، سرمایه‌گذاری، سودآوری، کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی بنگاه بوده و افراد چه سرمایه‌گذار باشند و چه یک کارآفرین با استفاده از نهادهای مربوطه می‌توانند زمینه‌ رشد و پیشرفت اهداف اقتصادی خود فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های کسب و کارها در راه اندازی و اجرای طرح‌های جدید مربوط به تامین مالی است، گفت: جمع آوری منابع و وجوه لازم برای اجرای پروژه و طرح‌ها امری دشوار بوده اما با بهره‌گیری از نهادهای مالی فعال این امری تسهیل شده است و یکی از جدیدترین و نوآورانه‌ترین روش‌های تامین‌مالی طرح‌ها، سرمایه‌گذاری جمعی است.

کارشناس اقتصادی تشریح کرد: سرمایه‌گذاری جمعی امکان و بستری برای گروه‌ بزرگی از سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا سرمایه خود را در مسیر طرح‌های ارزشمند و سودآور کسب‌وکارها جهت دهی و سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: اگر متقاضیان سرمایه و صاحبان کسب و کار خواهان جذب منابع هستند باید پیشنهادهای مناسبی (offer) را در قبال دریافت سرمایه در نظر داشته باشند. در این صورت می‌توانند تامین مالب مستمر و با سرعتی را داشته باشند.

مدنیان گفت: شرکت‌ها در صورتی که از طریق بانک اقدام به تامین مالی کنند، برای دریافت مجدد وام و وجه با مشکلاتی رو به رو می‌شوند اما سکوهای (platform) تامین مالی جمعی محدودیتی در این خصوص ندارند و کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت طراح‌های‌ متعدد و جدیدی را آغاز کنند و شبکه سرمایه‌گذاری مختص به خود را تشکیل دهند.

۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
کد خبر: 19450

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha