چرا شاخص بورس اصلاح شد؟

 یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در اصلاح روز گذشته شاخص بورس، روند معاملات این بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: افق بازار با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، بازار سهام روز گذشته دو نیمه متفاوت را تجربه کرد و بنا بر اتفاق‌های تاثیرگذار در تعیین مسیر این بازار، زمینه ایجاد رفتارهای هیجانی سهامداران در معاملات بازار فراهم شد.

معاملات بورس از خرداد ماه ۱۴۰۰، مسیر خود را از اصلاحی که از سال گذشته وارد این بازار شده بود جدا کرد و با رشدهای مکرر و منطقی خود روزهای امیدوارکننده‌ای را پیش روی سهامداران قرار داد.

با تداوم روند صعودی بازار و تغییر نگرش‌های ایجاد شده نسبت به این بازار، معاملات بورس در مرداد ماه با شتاب در روند صعودی خود تا حدودی از ضرر و زیان سهامداران را جبران کرد و با توجه به حمایت‌های انجام شده و صحبت‌های مطرح شده توسط مسوولان ارشد کشور، زمینه برای ورود نقدینگی به این بازار فراهم شد.

رشد مستمر معاملات بورس در مرداد ماه منجر به بازدهی حدود ١۶ درصدی شاخص بورس در روزهای پایانی این ماه شد که با شروع معاملات این بازار در نخستین روزهای شهریور ماه، احتمال اصلاح شاخص بورس از سوی کارشناسان پیش‌بینی و بارها اعلام شد که تغییر مسیر بازار به سمت روند نزولی در این ماه چندان دور از ذهن نخواهد بود.

به دنبال چنین پیش‌بینی‌هایی، کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد به عنوان مقاومتی جدی برای شاخص بورس در نظر گرفته شد و از مدت‌ها قبل هشدار ایجاد چنین روندی در بازار با نزدیک شدن شاخص بورس به این کانال داده شده بود.

معاملات بازار سهام روز گذشته تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص بورس در یک قدمی کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد، معاملات خود را با عرضه نمادهای شاخص‌ساز آغاز کرد اما به‌مرور شاخص بورس در مسیر صعودی قرار گرفت که در نهایت بازار در نیمه دوم معاملات، مجدد وارد فاز اصلاحی شد و با بیش از ۲ هزار واحد افت به معاملات خود پایان داد.

وضعیت حاکم و تاثیرگذار بر معاملات بورس نشان‌دهنده آن است که روند اصلاحی روز گذشته معاملات بورس فقط مربوط به مقاومت شاخص بورس نسبت به کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد نیست، بلکه یک کارشناس بازار سرمایه امروز معتقد است که بازار سهام پس از انتخابات، رشد خوبی را تجربه کرد و اکثر سهام از کف قیمت شروع به حرکت بر مدار صعودی کردند.

اقبال بازار به سمت سهام شرکت‌های بزرگ 
 
در ادامه «جلال روحی» به دیگر عوامل تاثیرگذار در افت معاملات این بازار اشاره کرد و گفت: در چند وقت گذشته، میزان صفوف فروش در بازار کاهش زیادی یافت و حتی در معاملات روز گذشته از نظر تعداد و مبلغ به کمترین میزان رسید.

وی اظهار داشت: صنایع پالایشی، پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها با گزارش‌های مثبت خود بر بازار تاثیرگذار بودند و آن را به روند معاملات بورس منتقل کردند.

روحی خاطرنشان‌کرد: از چند وقت گذشته اقبال بازار به سمت این دسته از سهام و گروه‌ها رفت و باعث شد تا شاخص بورس از یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد برسد و نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد رشد پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بررسی روند بازار نشان دهنده رشد مشهود گروه پالایشی، پتروشیمی، فلزات و معدنی‌ها در بازار در چند وقت اخیر است، گفت: با توجه به وجود چنین رشدی در بازار، شاخص بورس از نظر تکنیکالی نیاز به اصلاح داشت، با توجه به وجود برخی از پتانسیل‌ها در بازار ایجاد چنین روند اصلاحی در بازار منطقی بود و نباید نگرانی چندانی در میان سهامداران از این روند بازار وجود داشته باشد.  

وی به وجود مقاومتی جدی در معاملات فعلی بازار تاکید و خاطرنشان‌کرد: شاخص بورس در مسیر رشد ۴۰۰ هزار واحدی خود با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو بود که به‌راحتی از همه  آنها عبور کرد اما از نظر روانی کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به عنوان مقاومت جدی برای بازار تلقی می شود که سبب روند اصلاحی معاملات در بازار روز گذشته شد.

روحی، به دیگر عامل تاثیرگذار در روند اصلاحی روز گذشته شاخص بورس اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد بازگشایی و عدم معامله نماد «شبندر» (پالایش نفت بندرعباس) از لحاظ روانی باعث ایجاد نوسان در معاملات و رفتار هیجانی از سوی فعالان بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه به کاهش نرخ دلار تاکید کرد و افزود: همچنین در این میان خبری درباره از سر گرفته شدن مذاکه‌های برجام منتشر شد که توانست تاثیر خود را بر معاملات بازار بگذارد و سهامداران از ترس کاهش نرخ دلار و تاثیر آن بر معاملات بورس اقدام به عرضه سهام خود در بازار کنند.

وی ادامه‌داد: همچنین دیروز به دنبال انتشار چنین خبری نرخ دلار از ٢٨ هزار تومان کاهشی و وارد کانال ٢٧ شد که هم‌سو با چنین اتفاقی بازار هم در مسیر نزولی قرار گرفت.

روحی با بیان اینکه بازار همیشه به دنبال بهانه برای اصلاح است، گفت: این مسایل در بازار روز گذشته بهانه‌ای برای تاثیرگذاری بر روند بازار و افت شاخص بورس بودند که به دنبال آن سهامداران اقدام به شناسایی سود در بازار کردند.

میزان ورود و خروج نقدینگی از بورس در معاملات روز گذشته

این کارشناس بازار سرمایه به میزان خروج سرمایه توسط سهامداران حقیقی و نیز خرید سهام از سوی حقوقی‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که بررسی میزان ورود و خروج پول نشان‌دهنده خروج حدود یک‌هزار و ١٠٠ میلیارد تومان نقدینگی از بازار و از سوی سهامداران خرد در روز گذشته است و در مقابل، حقوقی‌ها اقدام به خرید یک‌هزار و ٢٠٠ میلیارد سهام در بازار کردند که این موضوع نشان‌دهنده وجود جذابیت در معاملات این بازار است.

وی، با پیشپ بینی روند شاخص بورس در معاملات امروز، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که بازگشایی نماد شبندر بدون دامنه قیمتی، کمکی به شاخص بورس خواهد بود تا بتواند به مدار صعودی بازگردد و به‌مرور از مقاومت یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد عبور کند.

روحی، کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد را مقاومت روانی برای شاخص بورس اعلام کرد و گفت: عبور از آن ممکن است زمان‌بر باشد اما افق بازار با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار به خوبی در حال کنترل و حمایت است، اظهار داشت: سهامداران از اصلاح‌های ایجاد شده در بازار که موقتی هستند نباید ترسی داشته باشند، زیرا با توجه به منابع موجود در بازار خطری تهدیدکننده بازار نیست و می‌توان به‌راحتی اقدام به کنترل معاملات بازار کرد.

۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 19447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha