چرا شاخص بورس نزولی شد؟/ شاخص کل در مرز جدی‌ترین مقاومت خود/ رصد لحظه‌ای قیمت ارز اقدامی پرخطاست/اصلاح بازار سهام بهترین زمان برای اصلاح سبد دارایی است

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل به سمت جدی ترین مقاومت خود یعنی شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حرکت کرده است و هر میزان که به این محدوده نزدیک شود با چالش و فراز و فرود بیشتری رو به رو خواهد شد.  انتظار داشتیم با نزدیک شدن به مقاومت مذکور کفه عرضه‌های بازار سنگین‌تر شود و امروز هم تقریبا از میانه‌های بازار این اتفاق رقم خورد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بازار امروز بر مدار مثبت آغاز به کار کرد اما با نزدیک شدن به محدوده مقاومتی شاخص شاهد افزایش عرضه در نمادهای رشد کرده و افزایش تقاضا در نمادهای جا مانده از بازار بودیم. در میانه بازار سبقت گرفتن خریداران از فروشندگان اتفاق افتاد اما در ادامه ترمز خریداران کشیده شد و با شدت گرفتن عرضه‌ها شاخص کل بورس منفی شد.

پالایشی ها در ابتدا یکپارچه سبز رنگ آغاز به کار کردند اما همسو با کلیت بازار،  فشار عرضه را چشیدند به طوریکه لیدر این گروه یعنی شپنا با بیش از ۲۲۲ میلیون حجم معاملاتی با صف فروش بسته شد. شسپا نماد روغنی بازار با صف خرید قابل ملاحظه بیش از ۱.۵ میلیاردی کار خود را آغاز کرد و با حجم معاملات ۱۰ میلیونی به معالات خود خاتمه داد. افزایش عرضه ها گروه خودرویی را هم به مدار منفی کشاند. خپارس پرحجم ترین سهم گروه از منفی کار خود را آغاز کرد و با صف خرید همراه شد اما در ادامه صف سهم عرضه شد و با ۲ درصد منفی به کار خود پایان داد. نمادهای خودرو و سایپا نیز با صف فروش های میلیونی بسته شدند.

بانکی ها نیز با نوسانات منفی دادوستد شدند لیدر این روز های گروه یعنی بانک دی که صف خریدش در میانه بازار عرضه شد با بیش از ۱ میلیارد حجم معاملاتی روز خود را به اتمام رساند و پرحجم ظاهر شد.گروه فلزات اساسی نیز با نوسانات قیمتی همراه بودند. نماد ذوبی که صف خرید آن عرضه شده بود با حجم معاملاتی بیش از ۳۰۰ میلیون با ۱ درصد مثبت بسته شد.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: استارت رشد بازار سهام از حوالی شاخص یک میلیون و صد هزار واحد زده شد و تاکنون نیز (یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد) ادامه‌دار بوده و با این رشد بدون وقفه بازار سهام، سود زیادی عاید سرمایه گذاران شد؛ بنابراین ذخیره سود برخی معامله گران و اصلاح قیمتی سهام امری طبیعی است.

وی ادامه داد: از طرفی شاخص کل به سمت جدی ترین مقاومت خود یعنی شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حرکت کرده است و هر میزان که به این محدوده نزدیک شود با چالش و فراز و فرود بیشتری رو به رو خواهد شد.میرزایی بیان کرد: انتظار داشتیم با نزدیک شدن به مقاومت مذکور کفه عرضه‌های بازار سنگین‌تر شود و امروز هم تقریبا از میانه‌های بازار این اتفاق رقم خورد.  

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: کاهش نرخ دلار نیز به افزایش عرضه‌های بازار امروز دامن زد و ریزش آن به زیر ۲۸ هزار تومان، زمینه ساز اصلاح امروز شد و در واقع حساسیت مقاومت پیش‌رو را افزایش داد.  

وی اضافه کرد: سهامداران نباید واکنش‌های روزانه مابین ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نرخ دلار را ملاک قرار دهند و روند قیمتی ارز را دنبال و تحلیل کنند که در هفته های پیش رو به کدام سمت حرکت خواهد کرد. در واقع رصد لحظه‌ای قیمت ارز اقدامی پرخطاست که منجر به زیان سرمایه گذاران می‌شود. گمان می‌کنم در شرایط فعلی کاهش نرخ امروز دلار، یک نوسان قیمتی موقت بوده است.  

میرزایی درمورد سوال خبرنگار مبنی براینکه چه پیش بینی را برای قیمت دلار دارید؟ پاسخ داد: انتظار اصلاح اندک بازار ارز در محدوده ۲۸ هزار تومان وجود دارد ولی کاهش نرخ امروز از جنس  یک نوسان قیمتی بوده و نمی‌توان آن را لزوما روند جدید دلار دانست.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به دیگر دلایل منفی شدن بازار سهام، گفت: خبر بازگشایی و سفارش‌گیری شبندر هم در واقع بهانه ای بود تا فروشندگان هیجانی و افرادی که مبنای محاسباتی مشخصی برای خریدشان ندارند، اقدام به فروش شتاب‌زده و با هر قیمتی کنند.  

کارشناس بازار سهام مطرح کرد: مجموع این اتفاق‌ها باعث افزایش فروشنده‌های امروز بازار سرمایه شد و پیش بینی می‌شود طی چند روز آینده، بازارسهام مجددا به روند با ثبات بازگردد.  

وی تشرح کرد: در ساعات پایانی معاملات امروز شاهد افزایش خرید سهامداران حقوقی‌ بودیم اما در اکثر نمادها این حمایت‌ مانعی برای ترس سهامداران نشد و در بسیاری از سهم‌ها مجددا صف فروش شکل گرفت. پیش‌بینی می‌شود در کنار سایر حمایت‌هایی که از بازار انجام می شود، خرید حقوقی‌های بازار سرمایه طی روزهای آینده همچنان ادامه‌دار باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نسبت به آینده بازار سهام بدبین نیستم و گمان می‌کنم با یک اصلاح کوچک به صعود خود ادامه دهد؛ افزود: اصلاح بازار سهام بهترین زمان برای اصلاح سبد دارایی است. سرمایه گذاران باید از فرصت‌های به وجود آمده برای افزایش دارایی و اصلاح پرتفوی خود بهره ببرند و در عوض اینکه هیجان زده اقدام به خرید سهم در محدوده مثبت و صف خرید کنند، نماد های ارزنده بازار را با قیمتی اصلاح شده و جذاب به سبد دارایی خود بیافزایند.  

میرزایی خاتمه داد: به سهامداران توصیه می‌شود اگر اتفاق بنیادی جدیدی در سهام آنها نیفتاده، به تحلیل خود پایبند بمانند و بالا و پایین‌های روزانه  تابلو معاملات را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار ندهند.

۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 19429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha