قیمت لبنیات دربازار؛ الان یا الان!؟

نگاهی به برخی از قیمت های محصولات لبنی نشان می دهد که طی یک هفته اخیر برخی از محصولات تا ۳۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند. به طور مثال ماست یکی از شرکت های لبنی از ۳۸۵۰۰ تومان ناگاه به ۵۰ هزار تومان افزایش داشت. همچنین مشاهدات میدانی نشان می دهد که دوغ پاکتی در ابتدای هفته گذشته ۵ هزار تومان، دو روز بعد ۵۲۰۰ و روز گذشته هم به ۶۵۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه خراسان به گرانی لبنیات پرداخته و نوشته است: قیمت برخی اقلام لبنی به صورت لحظه ای تغییر می کند ... حتما آشفتگی بازار ارز و طلا در چند سال اخیر را یادتان هست. آن قدر بازار آشفته شده بود که برای نشان دادن آن به کنایه می گفتند قیمت دلارالان یا الان!؟ چون که قیمت ها به سرعت تغییر می کرد و هر لحظه آن با لحظه قبل فرق داشت. با توجه به آن چه کاربران فضای مجازی از افزایش روزانه قیمت لبنیات در روزهای اخیر منتشر کرده اند به نظر می رسد این نوسانات لحظه ای قیمت حالا به محصولات لبنی سرایت کرده و محصولات لبنی به ویژه شیر، ماست و پنیر از سوی کارخانه‌های مطرح این حوزه به صورت روزانه با افزایش قیمت‌های ۵۰۰ تا چند هزارتومانی مواجه می‌شوند، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در هفته های گذشته کارخانه‌ها با وجود دریافت ارز دولتی و بدون هیچ دستورالعملی از سوی دستگاه‌های نظارتی به افزایش قیمت قابل توجه اقدام کردند و همچنین ۷۰ درصد قیمت محصولات لبنی که شیرخام بوده تغییر قیمتی نداشته است.

تغییر قیمت های لحظه ای

نگاهی به برخی از قیمت های محصولات لبنی نشان می دهد که طی یک هفته اخیر برخی از محصولات تا ۳۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند. به طور مثال ماست یکی از شرکت های لبنی از ۳۸۵۰۰ تومان ناگاه به ۵۰ هزار تومان افزایش داشت. همچنین مشاهدات میدانی نشان می دهد که دوغ پاکتی در ابتدای هفته گذشته ۵ هزار تومان، دو روز بعد ۵۲۰۰ و روز گذشته هم به ۶۵۰۰ تومان رسیده است. این موضوع در خصوص شیر هم اتفاق افتاده و شرکت های مختلف در روزهای اخیر قیمت شیر را به شکل های مختلف تغییر داده اند و کارخانه های لبنی به هر قیمتی دلشان بخواهد محصولات شان را می فروشند. البته چند روز پیش سخنگوی انجمن صنایع لبنی در برنامه تهران ۲۰ به پرسش محمد دلاوری درباره دلیل این نا بسامانی و افزایش قیمت لبنیات گفته: فعلا تا مستقر شدن دولت جدید و تعیین وزیر جدید قیمت لبنیات بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین خواهد شد! پاسخی که همان موقع هم موجی از واکنش ها را به دنبال داشت.

خطرات افزایش قیمت لبنیات

آمارها نشان می‌دهد، سرانه مصرف لبنیات کشور که در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته حالا تحت‌تأثیر تندتر شدن شیب منحنی رشد قیمت، این روند تشدید شده است. آن چه که کاربران در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند نشان می‌دهد بیشتر مردم به صرفه‌جویی و اقتصادی‌تر کردن خریدها روی آورده‌اند. به طور مثال کاربری نوشت: قبلا در کنار غذا، هم ماست استفاده می‌کردیم و هم دوغ، اما الان فقط وقتی مهمان داریم دوغ یا نوشیدنی‌های دیگر را تهیه می‌کنیم. سرانه مصرف شیر در جهان ۱۱۳ کیلوگرم برای هرنفر در سال است این در حالی است که تا پیش از گرانی سرانه سالانه ما ایرانی ها ۸۰ کیلوگرم بود که به نظر با این افزایش قیمت در ماه های اخیر به حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم در سال برسد که از متوسط جهانی بسیار پایین تر است و می تواند در آینده عوارض زیادی در سلامت افراد بگذارد. مصرف شیر برای کاهش پوکی استخوان، کاهش بیماری‌های لثه و دندان، تاثیر بر بهره هوشی و قلب و... بسیار توصیه شده است.

۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 19424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha