طراح حمله انتحاری به ورزشکاران المپیک افغانستان، سرپرست تربیت بدنی طالبان شد!

بشیر احمد رستمزی از سوی طالبان به عنوان سرپرست ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش گماشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، طالبان، بشیر احمد رستم‌زی طراح حمله انتحاری علیه ورزشکاران کمیته ملی المپیک افغانستان  را به عنوان سرپرست فدراسیون تربیت بدنی افغانستان منصوب کرد. رستم‌زی چند سال پیش به اتهام طراحی حمله انتحاری علیه ورزشکاران کمیته ملی المپیک افغانستان زندانی شده بود. 

هفته گذشته نیز فینال لیگ فوتبال افغانستان تحت نظارت طالبان برگزار شد. افراد طالبان در حالی که مسلح بودند در کنار زمین حضور داشتند و در پایان جام قهرمانی را به تیم برنده اهدا کردند. همچنین بین دو نیمه تمام افراد حاضر در مسابقه نماز جماعت خواندند.

پیش از این زنان افغان اجازه کار، تحصیل، معالجه توسط پزشکان مرد یا حضور در خیابان ها را نداشتند مگر اینکه با سرپرست مرد همراه باشند. افرادی که قوانین به شدت ضد زن و تبعیض آمیز را زیر پا می گذاشتند زندانی می شدند، در ملاء عام شلاق می‌خوردند و یا حتی اعدام می‌شدند.

پس از تسلط طالبان بر پایتخت کابل در اوایل این هفته، آینده زنان افغان نامشخص است. این در حالی است که آخرین باری که این گروه بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر این کشور حکومت کرد، حقوق زنان به شدت سرکوب شد.

شبنم مبارز، کاپیتان تیم ملی زنان افغانستان که در حال حاضر در آمریکا زندگی می کند، در حالی که جان بسیاری از هم تیمی هایش در خطر است،  از نهاد حاکم بر فوتبال جهان خواست تا در این وضعیت مداخله کند.

مبارز گفتگوی خود با یکی از هم تیمی‌هایش را در توییتر نقل کرد:

"حالت خوب است؟"

هم‌تیمی من در افغانستان: "نه خوب نیستم. می‌دانم که آنها به زودی به دنبال من خواهند آمد، می‌توانی به من کمک کنی؟"

فیفا من چگونه باید به این سوال پاسخ دهم؟ ما باید برای نجات هم تیمی‌هایم اقدام کنیم. آنها خواهران من هستند."

در حکومت پیشین طالبان که از سال ۱۹۹۶ آغاز شد، حضور دختران در مدرسه ممنوع شد و زنان فقط می‌توانستند با پوشش کامل بدن و صورت و تنها با همراهی یکی از مردان خانواده‌شان در انظار عمومی ظاهر شوند.

پس از برکناری طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ با دخالت قدرت های جهانی، جامعه بین المللی سرانجام برای افتتاح مدارس برای دختران افغانستان تلاش کرد و به زنان اجازه بازگشت به کار داده شد.

این باعث شد تیم ملی زنان افغانستان در سال ۲۰۰۷ تشکیل شود. این تیم سه سال بعد اولین بازی رسمی خود را انجام داد و این کشور اولین برد خود را در سال ۲۰۱۲ در برابر قطر به دست آورد.

خالده پوپل، کاپیتان سابق تیم ملی افغانستان، پس از تصرف این کشور در این هفته، از بازیکنان زن خواست تا حساب های خود رسانه های اجتماعی را حذف کرده و حتی برای حفظ هویت و جان خود، لباس های تیم ملی خود را بسوزانند.

مبارز همچنین گفت که فوتبال به عنوان راهی برای قدرت بخشیدن به زنان در افغانستان مورد استفاده قرار می گرفت، اما اکنون او احساس می کند که در تلاش برای اطمینان بخشیدن به هم تیمی هایش بی پشت و پناه و بیچاره است و هیچ توانی ندارد.

او این هفته در مصاحبه ای درباره هم تیمی های خود گفت: "آنها برای قدرت بخشیدن به زنان در افغانستان جنگیدند، ما سعی کردیم از فوتبال به عنوان ابزاری برای بخشیدن صدایی جدید به زنان استفاده کنیم و کاری کنیم که آنها برای حقوق خود بجنگند. اما اکنون به نظر می رسد که فوتبال چیزی است که می تواند آنها را به خطر بیندازد و شاید آنها را به کشتن دهد، که بسیار ناراحت کننده و دلخراش است.

من به طور مرتب در واتساپ با آنها صحبت می کنم و تمام تلاش خودم را می کنم تا آنها را ناامید نکنم. وقتی کاپیتان تیم ملی بودم به بازیکنان می گفتم که همه چیز خوب پیش خواهد رفت و درست خواهد شد، ما با هم بر همه چیز غلبه می کنیم.

حالا وقتی با آنها صحبت می کنم آنها پشت تلفن گریه می کنند و نگران جان خود هستند. من نمی توانم به آنها بگویم که همه چیز درست می شود، چون مطمئن نیستم فردا یا یک هفته آینده چه اتفاقی می افتد. "

مبارز همچنین فاش کرد که فدراسیون فوتبال افغانستان از این تیم دست کشیده است و به همین دلیل او از فیفا درخواست کمک می کند.

مبارز ادامه داد: "آنها بدون اینکه هویت خود را فاش کنند در خانه خانواده یا دوستان پنهان شده اند. حتی اعضا و کارکنان فدراسیون فوتبال افغانستان هم به سادگی ناپدید شدند، آنها قرار بود از دختران فوتبالیست محافظت کنند ولی هیچکس آنجا نیست.

به نظر می رسد افرادی که پولی برایشان باقی مانده بود فرار کردند و اکنون ما همه این زنان درمانده را داریم که برای مراقبت از خود تنها گذاشته شده اند.

من دوست دارم بتوانم بیشتر به آنها کمک کنم، اما اوضاع به قدری متشنج است که در حال حاضر اگر آنها از خانه خارج شوند، کشته خواهند شد.

در حال حاضر بهترین کار این است که منتظر بمانیم تا اوضاع آرام شود. این احتمال وجود دارد که طالبان به در خانه آنها بروند و در آن صورت آنها فردا دیگر با ما نخواهند بود."

در همین حال، آینده زنان افغان همچنان نامشخص است و بسیاری از بازیکنان سابق تیم زنان افغانستان از شرایط سخت خود در روزهای اخیر سخن گفتند. شبنم مبارز کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که در حال حاضر در ایالات متحده زندگی می‌کند از نهاد حاکم بر فوتبال جهان فیفا خواسته است تا در وضعیت کشور خود مداخله کند. دیلی میل نوشت طالبان این هفته در کابل در تلاش برای ارائه تصویر اصلاح شده از خود بوده است.

۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 19421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha