فیلم‌هایی که آینده را پیش‌بینی کرده بودند

تعدادی از فیلم‌ها هستند که در پیش‌بینی تکنولوژی و اتفاقات آینده، موفق عمل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از لیست ورس، دنیای سینما با فیلم‌های زیادی همراه بوده است که در پیش‌بینی آینده ناموفق بوده‌اند؛ برای مثال فیلم‌های زیادی باقی‌ماندن اتحاد جماهیر شوروی و رسیدن انسان به مشتری را پیش‌بینی کرده بودند که هیچکدام از آن‌ها رخ نداد.

اما از طرفی تعدادی از فیلم‌ها هم هستند که در این امر موفق عمل کردند. شاید آخرین فیلمی که اتفاقی در آینده را پیش‌بینی کرد فیلم سینمایی «شیوع» در سال ۲۰۱۱ بود که داستان آن شیوع یک ویروس در سراسر جهان را روایت می‌کرد. اتفاقی که به شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ نسبت داده شد. در ادامه فیلم‌هایی را معرفی خواهیم کرد که پیشرفت تکنولوژی، جرم و جنایت و اینکه چه چیزی در آینده محبوب خواهد شد را پیش بینی کرده اند.

نمایش ترومن

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
نوعی از برنامه‌های تلویزیونی وجود دارند که به آن‌ها «تلویزیون واقع نما» گفته می‌شود. این برنامه‌ها بخش‌هایی از زندگی آدم‌های واقعی را دنبال می‌کنند. این برنامه‌ها در ابتدا مخاطب زیادی نداشتند، اما فیلم سینمایی «نمایش ترومن» پیش بینی کرد که در چند سال آینده، تلویزیون واقع نما در سال‌های آینده رایج و محبوب خواهند شد. این فیلم در سال ۱۹۹۸ و زمانی که تعداد کمی از برنامه‌های «تلویزیون واقع نما» تولید می‌شدند، ساخته شد؛ اما اکنون می‌بینیم که هر سال سریال‌ها و برنامه‌های زیادی به این نحو ساخته می‌شوند.

بلید رانر

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
البته که هنوز اتومبیل‌های پرنده حداقل به صورت گسترده تولید نشده اند و یا ربات‌های خدمتکار نداریم، اما یک اتفاق کاملا مشخص این است که گوشی‌های همراه ما پس از حدود ۱ الی ۴ سال منقضی می‌شوند. ربات‌ها در فیلم سینمایی بلید رانر هم بعد از ۴ سال منقضی می‌شدند. به همین دلیل چه در فیلم و چه در دنیای واقعی به مرور زمان، تکنولوژی ما کهنه و بدون استفاده خواهد شد و ما باید تکنولوژی‌های بیشتری را به دست آوریم.

۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
این فیلم سینمایی بیش از آنکه در مورد عصر فضایی باشد بیشتر با تروریسم ارتباط دارد، اما یک چیز در مورد تکنولوژی در این فیلم درست از آب در آمد. آن هم این مورد بود که ربات‌هایی مثل «هال ۹۰۰۰» دست به کشتن انسان‌ها می زنند.

پرتغال کوکی

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
اگر اخبار را دنبال می‌کنید احتمالا از شورش‌ها در انگلیس در اوایل سال ۲۰۱۱ شنیده اید. در این برهه از زمان جرم و جنایت در همه جا رخ می‌داد؛ درست مثل اقدامات و خشونت‌هایی که الکش و گروهش انجام می‌دادند. اگرچه خشونت‌های در آن سال به اندازه فیلم «پرتغال کوکی» نبود، اما اگر وضعیت انگلستان رو به بهبودی نمی رفت احتمالا شاید صحنه‌هایی مشابه در این کشور می‌بودیم.

فرزندان انسان

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
در این فیلم نژاد انسان‌ها به طور کلی باروری و قدرت تکثیر خود را از دست داده و جوانترین آدم کره زمین یک پسر ۱۸ ساله است. اگرچه این اتفاق کاملا در دنیای فعلی رخ نداده، اما نرخ تولد در سال‌های اخیر به خصوص در اروپا رو به کاهش است. برای مثال نرخ باروری در ایتالیا ۱.۴۰ است که سال به سال نیز در حال کاهش است. این میزان در فرانسه ۲ و در سنگاپور کمتر از یک است که ثابت می‌کند این اعداد در آینده‌ای نه چندان دور کاهش بیشتری خواهند داشت. در حالی که بسیاری نگران جمعیت زیاد هستند. مسئله کاهش جمعیت هم اهمیت زیادی دارد.

پلیس آهنی

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
البته که هنوز پلیس‌های آهنی وجود ندارند، اما افرادی که اندام خود را از دست داده اند اغلب توسط ماشین آلات با استفاده از اندام بازسازی شده به زندگی روزمره خود ادامه دهد. اگرچه هنوز هیچکس نتوانسته یک انسان کامل را با استفاده از روباتیک بازسازی نکرده است، اما شاید در برهه‌ای از آینده، این اتفاق محقق شود.

درخشش ابدی یک ذهن پاک

فیلم‌هایی که آینده را پیشبینی کرده بودند
در این فیلم سینمایی که محصول سال ۲۰۰۴ است یک زوج تصمیم می‌گیرند که خاطراتشان از یکدیگر را پاک کنند. اول دوست جیم این کار را انجام می‌دهد و پس از او نیز خود جیم کری که هنوز تلاش می‌کند بخشی از خاطرات را نگه دارد این کار را انجام می‌دهد. در دنیای واقعی، دانشمندان هلندی راهی را پیدا کرده اند که خاطرات تروماتیک را از ذهن افرادی که باعث رنج کشیدن آن‌ها می‌شود پاک کنند.

منبع: Listverse

۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 19414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha