رشد اقتصاد چین به دو درصد می‌رسد

پیش‌بینی بانک جهانی نشان می‌دهد رشد اقتصادی امسال چین به دو درصد خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپوتنیک، بانک جهانی در گزارش جدیدی به بررسی وضعیت اقتصاد چین در ماه‌های پایانی سال جاری پرداخت. به گفته این بانک، چین تنها اقتصاد بزرگ منطقه شرق آسیا خواهد بود که با وجود تبعات سنگین کرونا رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد و رشد دو درصدی برای آن در سال جاری پیش بینی شده است. انتظار می‌رود روند رشد اقتصاد چین در سال آینده شتاب بسیار بیشتری بگیرد و به ۷.۹ درصد برسد.

به گفته بانک جهانی در شرایطی که متوسط رشد کشورهای منطقه در سال جاری منفی ۳.۵ درصد خواهد بود، چین به کمک تقویت مخارج دولتی و تقاضای واردات محصولات ساخت این کشور خواهد توانست تا از خطر رشد منفی بگریزد. به گفته بانک جهانی، شرایط اقتصادی منطقه شرق آسیا در بدترین وضعیت خود از سال ۱۹۶۷ قرار دارد و به مانند دیگر کشورهای جهان، خطر رکود برای کشورهای این منطقه کاملاً جدی است.

بانک جهانی هم‌چنین با اشاره به پیامدهای کرونا روی وضعیت معیشتی مردم از احتمال افزوده شدن ۳۸ میلیون نفر به شمار فقیران منطقه تا پایان سال جاری خبر داده است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و اندونزی منفی باشد.

از زمان شیوع کرونا کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان باعث کاهش تقاضا برای واردات محصولات چینی شده بود. هم‌چنین بخشی از شرکت‌ها ظرفیت تولیدی خود را به کشورهای ارزان‌تری نظیر فیلیپین و ویتنام منتقل کردند اما با ازسرگیری تدریجی فعالیت‌ها، تقاضا برای محصولات چینی در جهان بار دیگر رونق گرفته است که خبر خوبی برای این کشور محسوب می‌شود.

دولت و بانک مرکزی چین نیز به حمایت گسترده خود از بازارهای مالی ادامه می‌دهند. بانک مرکزی چین تزریق نقدینگی هفتگی خود به بازارها را به بالاترین سطح تاریخی خود رسانده و دولت نیز مالکیت و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را تسهیل کرده است.

۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 1939
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha