علت صعود بورس چیست؟/افزایش نرخ ارز و احتمال تشدید تورم بازار را صعودی کرده است/دولت دوباره  دنبال تامین مالی از بورس است!

کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد کنونی بازار سهام به دنبال افزایش نرخ ارز و احتمال تشدید تورم شکل گرفته و شرکت‌های صادراتی که درآمد ارزی دارند به واسطه افزایش نرخ دلاری محصولاتشان سودآوری بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها خواهند داشت. بنابراین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری سهامداران به نظر می‌آیند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بورس به حرکت در مسیر صعودی ادامه می‌دهد و حالا شاخص کل، پردامنه‌ترین رالی صعودی در یک سال اخیر را رقم زده و بیش از ۴۰درصد از آخرین کف ثبت‌شده در سومین روز خردادماه فاصله گرفته است. هرچند هنوز سهامداران خاطره تلخ سقوط و تخلیه حباب سال ۹۹ را فراموش نکرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد شاهد بازگشت آرام سرمایه‌های فراری به این بازار هستیم. در این میان برخی از کارشناسان از فتح مجدد قله دومیلیونی پیش از پایان سال ۱۴۰۰ سخن می‌گویند و برخی دیگر موانع و چالش‌هایی بر سر تداوم این مسیر حداقل در کوتاه‌مدت می‌بینند اما آنچه مسلم است برای تداوم و تکاپو در بازار سرمایه نیاز به اعتماد مجدد سرمایه گذاران به این بازار است. هنوز عده‌ای از سهامداران از ورود و معامله ترس دارند و به اصطلاح عطایش را به لقایش بخشیده‌اند و عده دیگری که مجددا به بازار ورود کرده‌اند محتاطانه دست به معامله و سرمایه گذاری می‌زنند و ترجیح می‌دهند که تمام سرمایه پارک شده خود در کارگزاری را به میدان سود و یا زیان بازار سهام وارد نکنند. از این رو به بررسی و تحلیل بازار سرمایه و میزان ریسک‌های احتمالی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

سید حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: رشد بازار سرمایه از اواسط خردادماه آغاز و تاکنون نیز ادامه دار بوده اما دولت دخالت و نقشی در این رشد دخالتی نداشته است و عوامل و متغییرهای دیگری موجب شد تا بازار سرمایه بعد از اصلاح طولانی مدت، روند صعودی پیش بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فرضیه اینکه دولت در رشد بازار سهام مداخله‌ای داشته کاملا اشتباه است. در واقع متغییرهای مستقیم و غیرمستقیمی موجب واکنش آن شده است که از جمله آن می‌توان اصلاح عمیق بازار سهام، رشد نرخ ارز، تغییرات سیاسی و بدنه جدید دولت اشاره کرد.

میرمعینی معتقد است؛ رفتار بازار سهام متاثر از مولفه‌های زیادی همچون عوامل خارجی و بیرون از بازار سرمایه ( شرایط کلی اقتصادی و سیاسی و..)  و عوامل داخلی همچون زیرساخت های بازار سرمایه بوده اما آنچه که مسلم است در هر دوره به یک یا چند مورد محدودی از فاکتورهای مهم ، واکنش و حساسیت بالاتری نشان می دهد. در واقع بازیگر هر دوره یک یا چند عامل محدود اثرگذار بوده و حال حاضر بازیگر اصلی، تصمیمات اقتصادی تیم دولت جدید به خصوص در مواردی نظیر نرخ ارز، بهره، قیمت گذری دستوری و.. است. بازار سرمایه عمدتا از این عوامل تاثیر بیشتری می‌گیرد و واکنش سریعی به موارد مذکور دارد.

وی بیان کرد: رشد کنونی بازار سهام به دنبال افزایش نرخ ارز و احتمال تشدید تورم شکل گرفته و شرکت‌های صادراتی که درآمد ارزی دارند به واسطه افزایش نرخ دلاری محصولاتشان سودآوری بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌ها خواهند داشت. بنابراین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری سهامداران به نظر می‌آیند.

میرمعینی با بیان اینکه بسیاری از نمادها به سطح ارزندگی رسیده و تقاضا برای آنها افزایش پیدا کرده و همین امر موجب سبزشدن شاخص کل بورس شده است، اضافه کرد: طبیعت بازار سهام اقتضا می‌کند پس از اتمام اصلاح عمیق و کف سازی، بازار مثبت شود. البته رشد متداوم و بدون وقفه برای بازار سهام مطلوب نیست و انتظار داریم به شکل منطقی و دور از هیجان به این مسیر خود ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه ماهیت بازار سهام تامین مالی است؛ گفت: یکی از ماموریت های اصلی بازار سهام، تامین مالی است و به همین منظور شرکت‌های بورسی پذیرش و به این بستر ورود می‌کنند. حتی در حین فعالیت خود در صورت نیاز به تامین مالی مجدد، اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند و در نهایت سرمایه گذار و سرمایه پذیر از این مشارکت منتفع می‌شوند.

وی گفت: دولت نیز می‌تواند از طریق انتشار اوراق بدهی و صکوک، اسناد خزانه و فروش دارایی‎های خود اقدام به تامین مالی کند اما چنین اقدامی در زمان پویایی و رونق بازار ممکن می‌شود. در واقع جریان نقدینگی وارد شده به بازار تعیین کننده این موضوع خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: هرچند که دولت می توانند از طریق فروش سهام مالکیت خود و دیگر شیوه‌های مذکور تامین مالی کند اما این موضوع همیشگی نیست و  کشش بازار سرمایه محدود است و در حال حاضر شرایط چنین اقداماتی برای بنگاه‌های خصوصی و دولت وجود ندارد و در حقیقت اینطور نیست که تا هر میزان و در هر زمان که بخواهند تامین مالی کند و باید به شرایط کلی بازار سهام و دیگر فاکتورها نیز توجه شود.

وی در تکمیل سخنان خود افزود:  بازار سهام زمانی کشش خواهد داشت که ضمن اعتماد به آن پر رونق باشد و جریان نقدینگی به علت جذابیت های ایجاد شده، ورود کند. اگر بازارهای موازی بازدهی بیشتر و ریسک کمتری داشته باشند، جریان نقدینگی به آن سمت هدایت می‎شود و در چنین موقعیتی امکان تامین مالی وجود ندارد و یا اینکه به سختی انجام می‌شود. بنابراین در هر حالتی نمی‌توان روی این امتیاز بازار حساب کرد.

میرمعینی درمورد سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ترس سهامداران نسبت به تامین مالی مجدد دولت به شیوه‌های اشتباه و فروش آبشاری دارایی، منطقی است؟ پاسخ داد: به هر حال این ریسک با توجه به کسری بودجه دولت وجود دارد اما گمان می‌کنم دولت برای تحقق اهداف خود باید تمهیداتی را اتخاذ کند که جذابیت بازار سهام حفظ و حتی افزایش پیدا کند.

۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha