گزینه جدید برای بانک مرکزی کیست؟

غلامرضا سیلمانی رئیس کل بانک مرکزی چهره ای جدیدی است که برای بانک مرکزی در دولت ابراهیم رئیسی در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد نیوز، مجلس به تمامی وزیران پیشنهادی برای وزارتخانه های اقتصادی رای اعتماد داد. مسعود میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شد و سمت معاونت اقتصادی به محسن رضایی رسید. با این حساب فقط یک پست برای تکمیل ستاد اقتصادی باقی مانده است. سکانداری بانک مرکزی، سمتی حساس که می تواند سرنوشت یک دولت را تغییر دهد.

بانک مرکزی متولی سیاست های پولی در کشور است. سیاستی هایی که بر سطح قیمت ها و نرخ تورم موثر است و نقش تعیین کننده ای در قدرت خرید مردم دارد.

از سوی دیگر با توجه به نقش این نهاد در مبادلات ارزی مسئولیت تامین ارز و نوسانات نیز بر عهده این بانک است. از این رو در دوره پیش رو بانک مرکزی می تواند پیشانی تیم اقتصادی باشد. اگر تحریم ها برداشته یا تخفیف داده شود بانک مرکزی باید زمینه تبادل بانکی و مالی را فراهم کند و اگر تحریم ها برداشته نشود این نهاد باید تدبیر اتخاذ کند تا نیاز ارزی کشوری با وجود تحریم تامین شود.

سه گزینه برای ریاست کلی بانک مرکزی

تا دو روز قبل برخی کانال های تلگرامی علی صالح آبادی را گزینه قطعی می دانستند. علی صالح آبادی مدیرعامل کنونی بانک توسعه صادرات است و در دوره محمود احمدی نژاد ریاست سازمان بورس را بر عهده داشت. او فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق است و گفته می شد در آن دوران با حمایت غلامرضا مصباحی مقدم توانسته بر کرسی ریاست بورس تکیه بزند.

در کنار صالح آبادی نام محمد طالبی، دبیرکل کنونی بانک مرکزی نیز شنیده می شد. در واقع طالبی و صالح آبادی دو گزینه جدی برای راه یافتن به اتاق ریاست بانک مرکزی بودند. اما از روز قبل یک نام دیگر نیز اضافه شد؛ غلامرضا سلیمانی رئیس کل کنونی بیمه مرکزی. با سلیمانی برای ریاست بانک مرکزی به طور جدی مذاکره شده است. او دکترای حسابداری دارد و با دو رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی شباهت های جالبی دارد. به جهت مدرک همانند ولی اله سیف است، سیف نیز حسابدار بود. به جهت سابقه نیز همانند عبدالناصر همتی است. همتی از بیمه مرکزی به بانک مرکزی آمد و او نیز اگر به این سمت گمارده شود دومین چهره ای است که از نظارت بر صنعت بیمه به مقام ناظر بازار بازار پول می رسد.

سلیمانی قبل از بیمه مرکزی نیز مسئولیت هایی در صندوق های سرمایه گذاری داشت و در دولت محمد خاتمی نیز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بوده است. ریاست هیات مدیره بانک پارسیان نیز از سوابق دیگر این گزینه جدید برای بانک مرکزی است.

انتخاب کاپیتان کیست؟

محمد مخبر کاپیتان اقتصادی دولت رئیسی شده است. او نقش اصلی در انتخاب چهره های اقتصادی دولت را خواهد داشت. غلامرضا سلیمانی در گروه تدبیر که زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام هست با مخبر همکاری داشته و ارتباط نزدیکی با آقای معاون اول دارد. البته این ویژگی را محمد طالبی هم دارد با این تفاوت که سابقه اجرایی کلان سلیمانی از طالبی بیشتر به نظر می رسد. گفته می شود او بین صنعت بیمه و فناوری های جدید پل زده و به همین خاطر نیز بیمه مرکزی برای سه سال پیاپی توانست رتبه اول فناوری اطلاعات میان دستگاه های دولتی را به دست آورد. او به دلیل اعمال تحریم ها بر صنعت بیمه نیز با اثر گذاری این عارضه بر اقتصاد ایران آشنا است.

علی صالح آبادی هم از چهره های جوان دولت محمود احمدی نژاد بود و خاستگاه امام صادقی دارد. او در این حوزه با احسان خاندوزی و مسعود میرکاظمی اشتراک دارد. او تا چند روز قبل گزینه قطعی معرفی می شد با عین حال مطرح شدن نام سلیمانی و مذاکره با وی در روزهای گذشته نشان می دهد خبر قطعی بودن انتصاب او به واقعیت نزدیک نبوده است.

در مجموع به نظر می رسد دولت در خصوص انتخاب ریاست کل بانک مرکزی در یک دو راهی قرار دارد: چهره ای که سابقه تحصیل در دانشگاه امام صادق دارد یا چهره ای که سابقه کاری در گروه تدبیر.

۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 19343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha