ترسی به نام رشد بدون استراحت/ بازارگردان‌ها توان مدیریت سهم‌ها در محدوده ارزش ذاتی را دارند؟

حرکت بازار سرمایه باید بر اساس روندها باشد و اگر بازار سرمایه ما مجدداً بدون وقفه و استراحت رشد کند، دوباره اتفاقات تلخ سال قبل تکرار خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود بازار گردان‌ها، بازار را مدیریت کنند تا سهم‌ها در محدوده ارزش ذاتی معامله شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  باوجود افزایش نرخ ارز، عده‌ای معتقدند نرخ دلار پتانسیل کاهش داشته و در تحلیل‌ها باید نرخ‌های پایین‌تری لحاظ کرد اما؛ به‌هرحال واکنش بورس به افزایش نرخ ارز مثبت بوده است.

سینا عنایت الهی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: بعد از ریزش‌های چند ماهه و محدودیت دامنه‌نوسان معاملات، اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار از بین رفته بود ضمن آنکه انتظار می‌رفت تا خردادماه، توافقی درزمینه احیای برجام شکل گیرد و نرخ ارز نیز روند کاهشی را در پیش گیرد.

وی ادامه داد: برخلاف این تصور، چنین اتفاقی رخ نداد و وعده دلار زیر ۲۰ هزارتومانی نیز محقق نشد و کاهش نرخ ارز تا حدود ۲۱ هزار تومان، تحت تأثیر شوک وعده کاهش نرخ ارز توسط دولت قبل ایجاد شد که البته آنچنان دوامی نیز نداشت.

عنایت الهی افزود: با توجه به درگیری‌های افغانستان، به نظر می‌رسد کانال هرات برای ورود ارز از بین رفته و بازار ارز تحت‌فشار بیشتری قرار دارد؛ از سوی دیگر، دولت جدید هنوز رویکرد خود را نسبت به موضوع برجام، به‌طورجدی اعلام نکرده بنابراین نمی‌توان با صراحت از توافق و احیای برجام صحبت کرد.

این فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد: به‌هرحال بازار سرمایه که چند ماه قبل با دلار ۱۵ الی ۲۰ هزارتومانی هماهنگ شده بود، با کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق و افزایش نرخ ارز، نقدینگی از بانک‌ها و بازار اوراق با درآمد ثابت خارج شد و وارد سهم‌های بزرگ و صادرات محور گروه پتروشیمی و فلزی و معدنی (که گزارش‌های ۳ ماهه و سود تقسیمی مناسبی داشتند) شد و با رشد این گروه‌ها، شاخص بورس از کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به محدوده ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی رسید. صنایعی همچون بانک و خودرو هم که از توافق احتمالی نفع بیشتری می‌بردند، از این رشد بازار سرمایه بهره چندانی نصیبشان نشد.

وی اضافه کرد: به‌هرحال از منظر سیاسی، انتخاب آقای امیر عبداللهی در کابینه دولت نشان از آن دارد که تمایل برای مذاکره وجود دارد، اما مذاکرات به سبب بدعهدی‌های آمریکا، به‌نوعی بن‌بست تضمین رسیده است؛ به‌هرحال باید پذیرفت که تحریم‌ها آثار مخربی بر اقتصاد ما داشته و در صورت عدم توافق، با این کسری بودجه دولت، دلار به‌راحتی به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.

عنایت الهی با اشاره به اینکه در مورد نرخ ارز عده‌ای خوش‌بین بوده که توان مهار نرخ ارز را دارند نیز تصریح کرد: شاید هنوز این افراد به این باور نرسیده‌اند که عدم توافق، چه تبعاتی برای بازار ارز خواهد داشت البته در صورت توافق نیز، معجزه‌ای در اقتصاد ما رخ نخواهد داد و فقط دولت بخشی از کسری بودجه خود را از محل آزادسازی منابع بلوکه‌شده جبران خواهد کرد؛ به نظر می‌رسد در صورت توافق، دلار در شرایط خوش‌بینانه، در محدوده ۲۲ الی ۲۵ هزار تومان به ثبات خواهد رسید؛ اما با در نظر گرفتن حجم نقدینگی، انتظار ریزش چندانی در بازار ارز نمی‌رود.

عنایت الهی ضمن تأکید بر اینکه رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بازار سرمایه نخواهد بود، گفت: با دلار ۲۲ الی ۲۵ هزار تومان، بازار سرمایه در محدوده فعلی خطرناک نیست و بازار سرمایه حداکثر تحت تأثیر شوک توافق شاید ۱۰ درصد افت کند. حرکت بازار سرمایه باید بر اساس روندها باشد و اگر بازار سرمایه ما مجدداً بدون وقفه و استراحت رشد کند، دوباره اتفاقات تلخ سال قبل تکرار خواهد شد. انتظار می‌رود بازار گردان‌ها، بازار را مدیریت کنند تا سهم‌ها در محدوده ارزش ذاتی معامله شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: در صورت توافق و احیای برجام، گروه بانکی و خودرویی استارت رشد خواهند زد. اما امیدوارم انحصار صنعت خودرو شکسته شده و واردات خودرو آزاد گردد. قیمت خودرو در کشور ما بالا است و انتظار می‌رود با رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای رقابتی، صنعت خودروی ما به سمت افزایش کمی و کیفی حرکت کند. این صنعت با محدودیت‌های تحریمی، امکان رشد و ارتقای محصول نخواهد داشت و روند زیان دهی خود را ادامه می‌دهد. همکاری صنعت خودرو با خودروسازان خارجی، شرایط این صنعت را تغییر خواهد داد. در صورت عدم توافق اما، همه‌چیز به نرخ ارز وابستگی دارد و سهم‌ها با رشد نرخ ارز و تورم، رشد خواهند کرد.

۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 19324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha