سناریوهای پیش روی بازار/ بورس جذاب‌ترین بازار مالی است/ اقتصاد ما درکوتاه مدت قابل بازیابی نیست/دلار افقی رشد خواهد کرد

محمد خیری گفت:طی چند سال اخیر توافق و مشکلات برجامی همیشه پا برجا بوده و گمان می‌کنم نمی توان انتظار به نتیجه رسیدن آن در آینده‌ای نزدیک داشت. بخصوص اینکه تیم دولت جدید از نظر وزارت خارجه و اقتصاد قوی‌تر از دولت روحانی نیست اما در دولت روحانی با اختلافات جناحی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب رو به رو بودیم که همین موضوع باعث شد دولت قبلی در پیش‌برد اهداف خود چندان موفق عمل نکند. البته خوشبختانه یک دستگی در دولت جدید به وجود آمده و دود این اختلافات در چشم سرمایه گذاران نخواهد رفت.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته رفتیم که بازار روز گذشته در یک حرکت غیر قابل انتظار موفق شد رشد پر قدرت دیگری را به ثبت برساند و به مقاومت یک میلیون و ۵٣٠ هزار واحدی نفوذ کند. ثبات نرخ ارز در کانال ٢٧ هزار تومانی در کنار جبران بخشی از افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی و البته خوش‌بینی به حمایت دولت از بورس، موجب شده تا روند صعودی شاخص کل ادامه داشته باشد. 

محمد خیری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام در سال گذشته بعد از رشد تاریخی خود به فاز اصلاحی ورود کرد و پس از تامین و جبران کسری بودجه، از اولویت دولت خارج شد و به نوعی به حاشیه رفت. در همین بین با آمدن دولت جو بایدن و به دنبال آن احتمال توافق های برجامی و افت دلار، روند نزولی و نا امیدی‌ها در بازار سهام شدت شدت گرفت.

خیری ادامه داد: در همان بحبوحه عده ای از مسئولان معتقد بودند که دلار به قیمت  ۱۵ هزار تومان خواهد رسید. همین اخبار منفی مانعی برای صعود بازار سرمایه شد و این سخنان در حالی بود که با یک نگاه ساده به میزان تقاضای دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان و تورم داخلی که هر ساله فنر رشد نرخ ارز را می‌فشارد، متوجه غیر ممکن بودن این امر می‌شدیم.

کارشناس بازار سهام افزود: در دولت پیشین وعده‌ و شعارهای توخالی نسبت به حمایت بازار سهام داده می‌شد و در عمل اقدامی برای جلوگیری از ریزش شکل نمی‌گرفت و در نهایت این رفتار دولت باعث بی اعتمادی سهامداران و خروج نقدینگی شد. اکنون دولتی جدید با رویکردی متفاوت بر سرکار آمده و قدرت تیم اقتصادی آن (به ویژه وزیر اقتصاد) می تواند در آینده بازارهای مالی اثربگذارد.

وی تشریح کرد: نقطه نظرات وزیر اقتصاد پیشنهادی نشان می‌دهد که به امور بازار سرمایه و مضرات قیمت گذاری دستوری در بورس کالا و صنایع بورسی آگاه است. در واقع از نظر سیاسی و مسائل داخلی کشور ریسک خاصی متوجه بازار سهام نبوده و می توان دید مثبتی به آن داشت.

خیری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در یک سال اخیر شرکت‌ها از نظر بنیادی گزارش‌های خوبی را ارائه کرده‌اند و گروه‌هایی همچون پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و سنگ آهنی‌ها از نظر فروش و وضعیت داخلی طی دوره اخیر موفق عمل کرده و سودهای مطلوبی را شناسایی کرده‌اند. در گروه‌های پالایشی نیز می‌بینیم تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده (Crack Spread) محصولات وضعیت خوبی را دارند.  

وی خبر داد: قیمت های جهانی نیز صعودی هستند. به طوری که ضمن رشد قیمت نفت جهانی، فلزاتی همچون مس به بالای ۹ هزار دلار رسیده و همچنین قیمت روی  نیز به بیش از ۳ هزار دلار دست پیدا کرده است. تمام این عوامل موجب شده تا شرکت های بزرگ از نظر بنیادی و فروش داخلی اوضاعی به مراتب بهتری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: رشد قیمت‌های جهانی نیز بر تورم کلی تاثیر ویژه ای داشته؛ بنابراین گمان نمی‌کنم توانایی کنترل تورم در کوتاه مدت داشته باشد و دلار نیز افقی صعودی خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه مسائل مربوط به توافق برجام یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه بوده، بیان کرد: طی چند سال اخیر توافق و مشکلات برجامی همیشه پا برجا بوده و گمان می‌کنم نمی توان انتظار به نتیجه رسیدن آن در آینده‌ای نزدیک داشت. بخصوص اینکه تیم دولت جدید از نظر وزارت خارجه و اقتصاد قوی‌تر از دولت روحانی نیست اما در دولت روحانی با اختلافات جناحی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب رو به رو بودیم که همین موضوع باعث شد دولت قبلی در پیش‌برد اهداف خود چندان موفق عمل نکند. البته خوشبختانه یک دستگی در دولت جدید به وجود آمده و دود این اختلافات در چشم سرمایه گذاران نخواهد رفت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون بورس جذاب‌ترین بازارمالی است. قدرت پول در خرید کالاهای فیزیکی کاهشی ملموس دارد و از طرفی قیمت سهام بسیاری از صنایع به سطح جذابی از دیدگاه فاندامنتال رسیده و برای سرمایه گذاری مناسب هستند. p/e تحلیلی بیشتر شرکت‌های بزرگ مابین ۴ تا ۵ است و به نظر می‌آید این روند صعودی ادامه دار باشند.

خیری در خصوص تاثیر تورم بربازار سهام، مطرح کرد: اقتصاد ما در کوتاه مدت قابل بازیابی نیست؛ به عبارتی از دست رفته است. در یک سال اخیر قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان به محدوده ۲۲ هزار تومان ریزش کرد اما در همین بازه قیمت بسیاری از اجناس چندین برابر شد که از جمله آن می توان به محصولات صنایعی مانند لاستیک و پلاستیک، لبنیات و ... اشاره کرد.

۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 19292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha