نمودار مرگ | احتمال افزایش مرگ ومیر در روزهای آینده

پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش تعداد مرگ‌ها در روزهای آینده دارد. دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا می‌گوید تعداد بیماران بستری در آی‌سی یو کاهش پیدا نکرده و اوضاع وخیم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری- مریم سرخوش: پیک دلتا، باز هم آمار جانباختگان کرونا در کشور را افزایش داد و این بار با ثبت رکوردی جدید، جان ۷۰۹ بیمار را گرفت. به‌ گفته متخصصان حوزه کرونا، در روزهای آینده، وضعیت، وخیم‌تر هم خواهد شد و دلیل آن هم قدرت بالای انتقال ویروس، اجرا نشدن کامل پروتکل‌ها و ادامه روند سفرها و تجمع‌هاست.

آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده، تاکنون ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند، مجموع واکسن‌های تزریق شده تا ظهر دیروز، در کشور ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دوز بود.

آمار شیوع کرونا در کشور نشان می‌دهد، در کمتر از ۱۰ روز گذشته شمار بیماران بدحال بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه، کاهشی نداشته است؛ آماری که در روزهای بعد، مرگ‌ها را افزایش می‌دهد. در دومین روز از شهریور، به استناد آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۷ هزار و ۷۲۷ نفر در این شرایط قرار دارند، در کنار آنها هم بیمارانی در شرایط سخت، پشت درهای آی‌سی‌یو، جانشان را از دست می‌دهند. همه اینها در حالی است که کشور همچنان در اوج پیک پنجم قرار دارد و بیمارستان‌ها پر از بیماران مبتلا به کروناست.

حالا خبرهایی هم درباره احتمال ورود سویه جدید کرونا به نام لامبدا شنیده می‌شود؛ سویه‌ای که به‌گفته متخصصان، شدیدتر از دلتاست. شناسایی ۲ مورد ابتلا در ترکیه، حالا کشور را در وضعیت هشدار قرار داده است:« هیچ جهشی پشت مرزها نمی‌ماند.» این را پیش از این علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرده بود. سویه لامبدا که نخستین‌بار در کشور پرو مشاهده شد، اکنون به ۵۲ کشور جهان انتقال یافته و سرایت‌پذیری‌اش نسبت به دلتا بسیار بیشتر است. این سویه واکسن گریزی بیشتری دارد و ابتلای کودکان و نوجوانان به این سویه بیش از دیگر انواع جهش‌های کرونا گزارش شده است.

علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران درباره ورود این ویروس با وجود مهار نشدن پیک پنجم در کشور هشدار داده و گفته که «خطر ترکیب دو واریانت لامبدا و دلتا وجود دارد که می‌تواند خطرناک باشد و مشکلات جدیدی ایجاد کند.» عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا، افزایش آمار بیماران بدحال بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه را اتفاق خوبی نمی‌داند و به همشهری می‌گوید: «این که در چند روز اخیر آمار بستری‌ها در بخش آی‌سی‌یو کاهش پیدا نکرده نشان‌دهنده وخامت اوضاع و تعداد بیماران بدحال است. البته این به معنی مرگ تمام این افراد نیست و با بهبود و خروجی هر بیمار بلافاصله یک بیمار بدحال دیگر در این بخش‌ها جایگزین می‌شود.»

به‌گفته عابدینی، عمدتا بیماران در هفته دوم بیماری و تشدید التهاب ریه جانشان را از دست می‌دهند، اما به این معنی نیست که تمامی افراد فوت‌شده کنونی، همان بیماران بدحالی‌اند که در بخش‌های ویژه بستری بوده‌اند: «در برخی موارد، بیماران برای درمان دیر مراجعه می‌کنند که این موضوع منجر به مرگ‌شان می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت تمام فوت شده‌ها در بخش آی‌سی‌یو بستری بودند.»

او درباره سرنوشت روند صعودی این آمارها، توضیح می‌دهد: «پیک دلتا انتقال‌پذیری قابل توجهی دارد و همچنان با آمار بالای ابتلا مواجهیم. علاوه بر اینکه ما در بسیاری از شهرهای کشورمان که وضعیت حاد ابتلا را تجربه می‌کنند شاهد رعایت پروتکل‌ها نیستیم. واقعیت این است که اکنون حتی نمی‌توانیم بگوییم که واکسن تنها چاره کار است، چرا که در اوج بیماری قرار داریم و باید اقداماتی برای کاهش تماس افراد انجام دهیم. حذف تماس‌ها و جلوگیری از تجمعات می‌تواند این ویروس را کنترل کند.»

عابدینی در ادامه به وضعیت شیوع جهش لامبدا اشاره می‌کند:‌ «درباره لامبدا هنوز مورد تأیید شده‌ای در ایران گزارش نشده، اما با توجه به مشاهده یکی، دو مورد ابتلا به این سویه در کشور ترکیه، احتمال ورود ویروس به کشور ما هم وجود دارد؛ بنابراین توصیه‌ها بر نظارت بیشتر رفت‌وآمدهاست. باید آزمایش‌های پی‌سی‌آر برای کسانی که در مرزها رفت‌وآمد دارند، انجام شود. به‌ویژه این که ما در فصل تابستان هستیم و سفرهای خارجی وجود دارد. البته توصیه ما این است که مردم از سفرهای غیرضروری و حضور در کشورهایی که سویه‌های جدید را تجربه می‌کنند، خودداری کنند.»

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 19291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha