چرا شاخص‌ هم‌وزن روند بهتری از شاخص کل دارد؟

امروز بازار سهام روند صعودی قابل توجهی را دارد و شاخص کل هم در نیمه اول معاملات به یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد رسید. اما چرا در این چند روز علاوه بر روند صعودی شاخص کل شاخص هم‌وزن هم روند مثبتی را داشت؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بازار سهام امروز با روندی مثبت آغاز به کار کرد. شاخص کل بورس امروز با ۲۴ هزار واحد مثبت و ۱٫۶۲ درصد رشد در محدوده یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد قرار گرفته است. شاخص کل هم‌وزن هم امروز با ۱۰ هزار واحد مثبت در محدوده ۴۵۰ هزار واحد قرا ر گرفته است.

ارزش معاملات امروز در نیمه اول بازار در کانال چهار هزار میلیارد تومان قرار گرفته است. همچنین امروز فولاد، فملی و پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر روند بازار گذاشتند و بیشترین تراکنش هم برای سپید، پترول و شستا ثبت شد.

روند مثبت شاخص‌ کل هم‌وزن چه سیگنالی را به بازار داد؟

در چند روز گذشته گرچه روند بازار سهام مثبت بود و شاخص‌های بازار سبزپوش به کار خودشان پایان می‌دادند اما در ظاهر روند شاخص‌ هم‌وزن در بازار نسبت به دیگر شاخص‌ها بهتر بود. تحرکات مثبت شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد در حال حاضر اقبال به سمت نمادهای کوچک بیشتر شده است و اصلاح برخی از سهم‌هایی که روند اصلاحی داشتند به پایان رسیده است.

در این باره سعید رحمانیان، کارشناس بازار سهام معتقد است، در مدتی که شاخص کل رشد خوبی را ثبت کرده بود، شاخص هم‌وزن روند کندتری داشت و از شاخص عقب‌تر مانده بود. در این مدت روند بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل به نظر می‌رسد به دلیل حرکت صعودی سهم‌های کوچکتر بازار است و اقبال بازار به سمت سهم‌هایی است که اصلاح زیادی را در این مدت داشته‌اند.

رحمانیان همچنین می‌گوید، با توجه به اصلاح عمیق بازار در یک سال گذشته و روند صعودی نرخ دلار اگر حرکت بازار مدتی به سمت سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بوده است در حال حاضر این حرکت به سمت سهم‌های کوچک‌تر است. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی نمادهای شاخص‌ساز با اصلاحی موقتی رو به رو باشند.

این کارشناس بازار درباره تحلیل بازار امروز هم گفت: با وجود بالا رفتن حجم معاملات و وجود روند صعودی و مثبت در بازار سهام اما بازار منطقی نیست و نشان می‌دهد ابزارها در بازار نابالغ هستند؛ که به محض ورود نقدینگی به بازار صف خرید شکل می‌گیرد و دوباره صف‌های فروش ایجاد می‌شوند. در حال حاضر اگر بازار در یک سیکل اصلاحی قرار بگیرد هم به نفع سهامداران است هم به نفع بازار.

۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 19280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha