۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 19259
حکمرانی هویجی!

در طی این سالها قیمت برخی اقلام خوراکی همچون سیب زمینی و گوجه و هویج شاخص ارزیابی توان مدیریتی دولت ها و به عنوان نمادی برای قدرت حکمرانی شده که دستاوردهای چندهزار میلیاردی آنان را نیز به چالش کشیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کانال خط سبز؛محمدرضا اخضریان کاشانی استاد علوم سیاسی نوشت:خبر این است؛ قیمت هویج به ۳۰ هزار تومان رسید وتا هفته آینده هویج زیر ۱۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

در طی این سالها قیمت برخی اقلام خوراکی همچون سیب زمینی و گوجه و هویج شاخص ارزیابی توان مدیریتی دولت ها و به عنوان نمادی برای قدرت حکمرانی شده که دستاوردهای چندهزار میلیاردی آنان را نیز به چالش کشیده است. 
چنین رویکردی عموما به عنوان یک شیطنت سیاسی و رسانه ای و تلاش منتقدان و مخالفان دولت یا عوامل فرصت طلب و مافیای اقتصادی تلقی شده و پس از کاهش قیمت به روش های مختلف، به عنوان یک نماد ناکارآمدی در حافظه جمعی مردم باقی مانده است. 
نگاهی عمیق تر به چنین پدیده ای بیانگر یک نکته قابل تامل در حکمرانی شایسته است: توجه به امور عمومی.
هر دولتی دارای بخش های گوناگون تخصصی است که عهده دار امور مربوط به خود است و در صورت تلاقی با سایر بخشها دچار چالش هماهنگی اداری و تعارض منافع می شود. در این شرایط از یکسو چالش تخصصی پیش آمده به سرعت تبدیل به یک چالش ترکیبی شده و بخش های مختلف را درگیر می کند و از سوی دیگر درصورت اتصال به نیازهای عمومی و روزمره مردم تبدیل به یک چالش اجتماعی می شود. 
در این شرایط پیچیده ترکیبی اجتماعی، پذیرش مسوولیت چالش اولیه توسط سازمان تخصصی مربوط، رافع این مشکل اجتماعی نخواهد بود و جامعه و افکار عمومی سطحی بالاتر یعنی دولت و حتی نظام را مسوول آن تلقی خواهد کرد. 
نتیجه این امر، تعارض عملکرد دولت با سرمایه اجتماعی است که به سرعت بر یکدیگر اثر می گذارند و پاسخگویی در سطحی بالاتر را طلب می کند که عموما در شان رسمی تعریف شده مقامات عالی تصور نشده و از سوی آنان بی پاسخ می ماند و سرمایه اجتماعی را بیشتر از پیش می کاهد.
امروزه این چالشها را در دنیای ارتباطات کاهش داده و با کمک ارتباطات غیررسمی در شبکه های مجازی،‌پاسخی غیررسمی به آن عرضه می کنند  همزمان هم شان و جایگاه مقام عالی رسمی را حفظ می کنند هم چالش اجتماعی پیش آمده را بدون پاسخ رها نمی کنند.

فعلا و به عنوان یک راهکار فوری، نیاز دولت و شخص رییس جمهور به یک تیم رسانه ای توانمند و آشنا به ظرایف ارتباطات و روانشناسی اجتماعی از نان شب هم واجب تر است.

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 19259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha