رشد بازار سهام تا شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار دور از انتظار نیست/ کدام گروه بازار سهام بازده بیشتری خواهد داشت؟

مهدی افنانی گفت: اگر اصلاحی در بازار به وجود بیاید کوتاه مدت و در بازه حدودی چند ساعت یا چند روزه خواهد بود. حجم خوبی را درمعاملات روزهای اخیر را شاهد بودیم و گمان می کنم پول‌های وارد شده به بازار برای خروج سریع و زودهنگام ورود نکرده است. بنابراین رشد بازار سهام تا شاخص یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحددور از انتظار نیست.

مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه و عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: طی روزهای اخیر استقبال خوبی از بازار سهام شده است حتی در روز گذشته که شتاب رشد بازار کاسته شده بود، اگر سهمی به صفر تابلو یا منفی می‌رسید در کمترین زمان با استقبال سرمایه گذاران و افزایش کفه خرید رو به رو می شد و به گونه‌ای نبود که وارد فاز اصلاحی شود.

افنانی ادامه داد: رویکرد سهامداران نسبت به سهم‌های کوچک و شاخص هم‌وزن نیز تغییر کرده و نمادهای کوچک بازار هم به سوی صف خرید شدن پیش رفتند که همین رفتار سهامداران دارای نشانه و سیگنال های مثبتی برای بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: احتمال تغییر ذائقه از سهم های بزرگ به سوی نمادهای کوچک که از رشد بازار عقب افتاده‌اند، وجود دارد. به نظر می رسد اعتماد بیشتری نسبت کوچکترهای بازار سهام به وجود بیاید.

وی افزود: از نظر تکنیکالی شاخص کل در محدوده یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار مقاومتی در پیش دارد اما با این حال اگر عرضه‌ای شکل می‌گرفت به خوبی جذب و پاسخ داده می‌شد. از طرفی دولت هم می‌تواند بخشی از سهام عدالت و مابقی اوراق خود را عرضه کند. بنابراین اگر اصلاحی نیز در بازار به وجود بیاید کوتاه مدت و در بازه حدودی چند ساعت یا چند روزه خواهد بود. حجم خوبی را درمعاملات روزهای اخیر را شاهد بودیم و گمان می کنم پول‌های وارد شده به بازار برای خروج سریع و زودهنگام ورود نکرده است. بنابراین رشد بازار سهام تا شاخص یک میلیون و ۸۰۰ ادامه‌دار دور از انتظار نیست.

افنانی بیان کرد: نرخ ارز تنها ریسک موجود بوده که می تواند تهدیدی برای پیش روی بازار سهام باشد. محرک اصلی بازار نرخ ارزاست و همان طور که دیدیم در روز های اخیر با افزایش نرخ دلار به سمت کانال ۲۷ هزار تومان، بازار سهام نیز حساسیت و واکنش سریعی را نشان داد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته ریسک‌های دیگری برای هفته‌های آتی نیز وجود دارد. به طور مثال اگر پس از استقرار دولت جدید بحث کنترل قیمت‌ها به خصوص درمورد ارز به وجود بیاید و یا اینکه دریچه جدیدی به روی مذاکرات برجام باز شود، وارد فاز استراحت و رکودی خواهیم شد و انتظارات را برای دلار ۲۰ هزار تومانی را قوت می‌بخشد. بنابراین برای تعیین سیاست سرمایه گذاری باید مهمترین عامل تحرک بازار یعنی نرخ ارز را رصد کنیم.

افنانی ادامه داد: پیش بینی می کنم دلار در کوتاه مدت در همین محدوده ۲۷ الی ۲۸ تومان باقی بماند و اگر بحث برجام به نتیجه نرسد باید انتظار دلار ۳۰ الی ۳۲ هزار تومانی را در ایام شب عید داشته باشیم. البته اگر توافقی در مذاکرات برجام انجام شود نرخ ارز تا محدوده ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان نیز کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه مطح کرد: در مجموع می توان نوسانی در محدوده ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان را برای نرخ دلار انتظار داشت و به احتمال ۶۰ درصد به سمت کانال ۳۰ هزار تومانی پیش روی کند.

وی با بیان اینکه قوانین دولتی، نرخ بهره بانکی و ارز سه ریسک مهم پیش روی اقتصاد کشور است، افزود: متاسفانه شرایط اقتصاد کلان متغییر بوده و سرمایه گذاران باید تا روشن شدن این ریسک‌ها کمی محتاطانه عمل کنند اما آنچه که مسلم است پرتفویی از نمادهای بنیاددار در دوره میان مدت می‌تواند به حفظ ارزش پول سهامداران کمک شایانی کند.

افنانی بیان کرد: توصیه می شود سهامداران بر اساس میزان ریسک پذیری خود، پرتفویی از سهام بنیادی بزرگ و همچنین کوچک داشته باشند. نمادهای کوچک بازار طی یک الی دو هفته آینده می‌تواند سود مطلوبی را نصیب سهامداران کند و قطعا نمادهای بزرگ نیز در میان مدت رشد خوبی در پیش خواهند داشت.

وی درمورد این سوال خبرنگار که چه گروه هایی بازده بهتری را خواهد داشت؟ پاسخ داد: اصلاح‌های اخیر بازار سرمایه قیمت‌ها را به سطحی منطقی رسانده اما در این بین پتروشیمی و فلزی‌ها در اولویت هستند. پالایشی ها نیز پتانسیل خوبی برای رشد دارند. همچنین گروه بانکی گزارش‌های خوبی را نشان داده و در توجه قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌کنم گروه‌های نام برده شده تا پایان سال رشد خوبی را داشته باشند.

افنانی گفت: به سهامداران پیشنهاد می کنم پرتفویی با دید حفط آن تا پایان سال را تشکیل دهند که بخشی از آن مختص به معاملات کوتاه مدت و بخش دیگر با اهداف میان مدت باشد. برتری هر یک از این بخش‌ها نسبت به میزان ریسک پذیری هرفرد می توانند متفاوت باشد اما در مجموع فکر میکنم بازار سرمایه نسبت به مابقی بازارهای مالی (ملک، سکه، خودرو و...) بازدهی بیشتری داشته باشد.

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 19258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha