ورود خاندوزی به وزارت اقتصاد به رشد و توسعه بازار سرمایه منجر خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: احسان خاندوزی به جریان اصلی اقتصاد نزدیک است و مجموعه نظراتش نشان می‌دهد درک خوبی نسبت به نظرات اقتصادی دارد، این موضوع اهمیت زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه در بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان مطلب بالا گفت: با نگاهی به اقتصاد کشور در می‌یابیم ترکیبی از نظرات اقتصاد بازار آزاد در کنار اقتصاد مرکز محور، برنامه ریز و کنترلی وجود دارد که تعارض این دو نگاه به ناسازگاری ها و مشکلات اقتصادی منجر می شود. براین اساس، زمانیکه درک یکپارچه نظری در این خصوص وجود داشته باشد، عملکرد و اقدامات نهاد مربوطه با یکپارچگی بهتری همراه بوده و رشد توسعه شتاب بهتری می گیرد.

او اظهار کرد: خاندوزی در صحبت های خود به نکاتی مانند مجوز زدایی از اقتصاد اشاره کرده که این موضوع نشان دهنده نگرش اقتصاد آزاد و مردمی در برابر نهاد کنترل‌گر و مرکزی است. با چنین نگاهی می توان امیدوار بود وزیر آینده با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد به شکوفایی اقتصادی کشور و از بین بردن مرزهای خود تحریمی یاری خواهد رساند.

این فعال بازار سرمایه وزیر پیشنهادی اقتصاد را گزینه مناسبی دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط سختی است و عوامل زیادی باید دست به دست هم دهند تا وزارت اقتصاد بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد، امیدوارم خاندوزی بتواند ادبیات جریان اصلی اقتصاد را به گونه ای در کل فرمانداری اقتصادی دولت از وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه گرفته تا بانک مرکزی و همه واحدهایی که با وزارت اقتصاد سرو کار دارند هماهنگ و یکپارچه کند.

سیدی افزود: خاندوزی در مطالبی که پیش از این مطرح کرده و نیز در سخنانش در مجلس شورای اسلامی روز گذشته، به نقش بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد تاکید کرد. به طور مثال نظر او در خصوص بازار ثانویه و لزوم مشهود بودن آثار این بازار برای افراد جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا رونق بازار ثانویه است که به رونق بازار اولیه منجر می شود، زیرا از این طریق می توان به تامین مالی پروژه های بزرگ اقتصادی کشور پرداخت. با این نگاه انتظار می رود که ورود خاندوزی به وزارت اقتصاد به رشد و توسعه بازار سرمایه منجر خواهد شد.

یادآور می‌شود؛ خاندوزی در معرفی برنامه های اولویت‌دار خود بازارسرمایه را از محورهای اصلی اقداماتش معرفی کرده است. او در بخشی از برنامه های خود گفته است بازارسرمایه از بازارهایی است که می تواند منابع مالی مازاد را به متقاضیان منابع که دولت و بخش غیردولتی (بنگاه‌ها) هستند، منتقل کند. او با تاکید بر اهمیت نقش بازارسرمایه در تامین مالی به چالش های تامین مالی بخش های تولیدی اشاره کرده و گفته است در حوزه بازار سهام نیز چالش هایی وجود دارد که حجم پایین عرضه عمومی اولیه شرکت های بزرگ ونبود تناسب زمانی در عرضه اولیه عمومی شرکت ها برخی از مهمترین آنهاست.

برخی از راهبردهای اصلاحی خاندوزی در زمینه حل مشکلات حاضر شامل، افزایش نقش بازارسرمایه در تامین مالی تولید با توسعه بازار بدهی، متنوع سازی ابزارها و محصولات مالی در بازارسرمایه، تسهیل ورود شرکت ها به بازارسهام، کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه و حذف تنظیم‌گری های غیرضروری است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد بر اصلاح نظام حاکمیت شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارایه مشوق برای سرمایه گذاران غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه نیز تاکید دارد.

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 19252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha