پیگیر واکسیناسیون اعضا هستیم | به دنبال اجباری کردن اینماد نیستیم، هدفمان تسهیلگری است | ضرورت ایجاد کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران در سخنانی گفت: امسال برای اولین بار، ۲۲ تیر ماه، بزرگداشت روز فناوری اطلاعات را داشتیم، موضوعی که با پیگیری‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به ثمر نشست.او ادامه داد: چنانچه دو سال پیش هم گفتیم، ما کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس نداریم. برای همین است که طرح صیانت در کمسیون‌های متفاوت بررسی می‌شود و تمامی ابعاد آن به صورت جامع دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران در نشست خبری مرداد ماه این سازمان گفت: خبری نادرست در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به دنبال اجباری کردن اینماد است. صراحتا می‌گویم که این موضوع کذب مطلق است. نصر به دنبال هیچ مجوز و طرحی که فضای کسب‌وکار را سخت کند نیست. چیزی که ما در این مدت دنبال کردیم، تسهیل کردن دریافت اینماد برای کسب‌وکارهای عضو نصر بوده است.

قربانی با اشاره به صرافی‌های رمز ارز، به عنوان یکی از کسب‌وکارهایی که تلاش شده اینماد دریافت کنند، بیان کرد: با هماهنگی تشکل‌ها سعی کردیم راه را برای صرافی‌های رمز ارز بازکنیم. موضوع رمز ارز موضوع پیچیده‌ای است. هیچ‌کدام از رگولاتورهای موجود در کشور از بانک مرکزی تا سازمان بورس تا نهادهای دیگر حاضر نشدند مسئولیت صرافی‌های رمز ارز را به‌عهده بگیرند. ما در سازمان نصر با همه رگولاتورها از جمله بانک مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و قانون‌گذاران در مجلس صحبت کردیم و دغدغه‌هایشان را شنیدیم. دغدغه‌هایی جدی وجود دارد و کار ما در نصر این است که مسیر را برای کسب‌وکارها بازکنیم.

کمیسیون فین‌تک با تسهیل دریافت اینماد موافق است

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران همچنین گفت: متأسفانه برای برخی کسب‌وکارها به دلیل محدودیت‌های دریافت اینماد نوعی انحصار برایشان به وجود آمده است. طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون مبارزه با پول‌شویی، هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند از خدمات پرداخت در فضای آنلاین استفاده کند باید اینماد داشته باشد. همین موضوع باعث شده برخی کسب‌وکارها به دلیل اینکه در حوزه‌های تاریک قانون‌گذاری هستند مجبور شوند از بعضی ارائه‌دهنده‌های خدمات پرداخت به‌صورت انحصاری استفاده کنند. البته حضور در حوزه‌های تاریک قانونگذاری به معنی غیرقانونی بودن نیست، مانند وضعیت صرافی‌های رمز ارز.

او تاکید کرد: با انجام این پیگیری‌ها، برخی تعبیر کردند که سازمان نصر به دنبال اجباری کردن اینماد است و به کذب خبرهایی منتشر کردند.

قربانی در توضیحات بیشتری گفت: برخی با دبیر کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مصاحبه‌ای انجام دادند و نظر ایشان را به‌عنوان نظر کمیسیون منتقل کردند. فارغ از اینکه نظر ایشان چه بوده، وقتی دبیر کمیسیون مورد پرسش قرار می‌گیرد، اگر قرار است نظر کمیسیون را منتقل بکند، باید از او پرسیده شود که آیا این نظر کمیسیون است یا خیر. ما در کمیسیون فین‌تک ۳۰ عضو و هفت عضو مهمان‌داریم. من از تمام آن‌ها سؤال کرده‌ام و موافقت خود را با تسهیل دریافت اینماد توسط نصر اعلام کرده‌اند. هدف نصر ایجاد محدودیت نیست، اما گل آلود کردن آب و ماهی گرفتن توسط برخی از کسب و کارهای خاص در این شرایط کار درستی نیست.

عضو هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به مطرح شدن شکایت برخی افراد به دیوان عدالت بیان کرد: گرفتن اینماد برای درگاه پرداخت الزامی است و ما این الزام را نیاورده‌ایم. همه تلاش ما این است که بتوانیم با بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تعامل و صحبت کنیم تا آثار سوء را کاهش دهیم. متاسفانه برخی از تشکل‌ها به قدری بد عمل کرده‌اند که دیگر حرف ما را هم گوش نمی‌دهند. هیچ تضمینی از طرف ما به بانک مرکزی داده نمی‌شود، اما همین‌که دوستان دنبال راه‌حل هستند یعنی رویکرد بگیر و ببند ندارند، اگر چنین بود که گفتمان نمی‌کردند!»

او همچنین گفت: این روزها تفاهم‌نامه‌ای در برخی گروه‌ها به‌عنوان توافق‌نامه نصر منتشر شده است! این توافق‌نامه تاریخ ندارد و مربوط به حدود سه سال پیش است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آن را منعقد کرده و محمدباقر عثنی‌عشری، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور آن را امضا کرده است. امروز اتفاق جدیدی نیفتاده و تا این لحظه هنوز هیچ توافق‌نامه‌ای به صورت مستقیم میان نصر و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امضا نشده است.

در کمیسیون اصل ۹۰ با طرح صیانت مخالفت کردیم

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری‌های نصر تهران در مورد طرح صیانت اشاره کرد و افزود: با همراهی برخی از دوستان در کمیسیون اصل ۹۰ صریح و بی‌پرده مخالفت خودمان را با طرح صیانت اعلام کردیم. اعلام کردیم با تنظیم‌گری موافقیم اما این طرح طراحان و نهاد تنظیم‌گر را به اهداف مدنظرش نمی‌رساند.

او ادامه داد: خواهش کردیم که طرح به چند طرح کوچک‌تر شکسته شود و در مورد موضوعاتی مثل حریم خصوصی، حفاظت از اطلاعات اشخاص و امنیت سایبری به‌صورت جداگانه و در قالب لایحه جلو برود. این در حالی است که نمایندگان مجلس مصر هستند این موضوع را به‌صورت طرح و در قالب اصل ۸۵ پیش ببرند.

او افزود: به نظر نمی‌رسد مجلس راضی به خروج طرح از دستور کار شود. ما جلساتمان را با کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون صنایع، امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی ادامه خواهیم داد و دست یاری به سوی دوستانی که فکر می‌کنند می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند، دراز می‎‌کنیم.

او تاکید کرد: درست است که کمیسیون فرهنگی پیشنهاد دهنده اصلی است، اما افراد دیگری در کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع با این طرح مرتبط هستند و این اطمینان را داده‌اند که صحبت‌های اصناف و کسب‌وکارها را می‌شنوند، اما نگفته‌اند که هرچه صنف گفت قبول می‌کنیم! به هرحال ما سعی می‌کنیم نظراتمان را با استدلال به دوستان منتقل کنیم و امیدواریم اشکالات این طرح کمتر شود.

قربانی همچنین با اشاره به موضوع کمیسیون‌های نصر تهران اعلام کرد: همانگونه که قبلا اعلام شده، تاکنون هزار و سیصد نفر از ۶۵۶ کسب کار برای عضویت در برای ۲۲ کمیسیون در قالب سه رسته درخواست عضویت داده‌اند. ما در بخش خصوصی تمام تلاشمان را می‌کنیم تا واسطه‌ی میان رگولاتورها و کسب و کارها باشیم.

به کمیسیون تخصصی فضای مجازی نیاز داریم

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران در سخنانی گفت: امسال برای اولین بار، ۲۲ تیر ماه، بزرگداشت روز فناوری اطلاعات را داشتیم، موضوعی که با پیگیری‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به ثمر نشست.

او ادامه داد: چنانچه دو سال پیش هم گفتیم، ما کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس نداریم. برای همین است که طرح صیانت در کمسیون‌های متفاوت بررسی می‌شود و تمامی ابعاد آن به صورت جامع دیده نمی‌شود.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران افزود: البته در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات تعامل با مجلس برای ایجاد کمیسیون ICT دیده شده است و امیدوارم یک بار برای همیشه از این چند پارگی خارج شویم.

او همچنین به پیگیری‌های نصر تهران در رابطه با واکسیناسیون اعضا و انجام مکاتبات با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تفاهم‌نامه با بانک صادرات، تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی، تعامل با انجمن آشنا و اتحادیه‌ی فناوران، انجام بیمه تکمیلی برای اشخاص حقیقی در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: به دنبال کنشگری فعالیم.

۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 19220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha