پیش‌بینی بورس تا پایان سال/ اصلاح بازار سهام چقدر محتمل است؟/اهداف بلندمدت شاخص کل تا پایان سال جاری احتمالا در حوالی ۲ میلیون واحد خواهد بود!

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: اکنون شاخص کل با محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۲۰ واحد مواجه شده که مانع بسیار پرقدرتی برای بازار است و سقف قبلی نمودار شاخص کل بورس بوده است‌ اما با توجه به شرایط تکنیکال نمودار به نظر می‌رسد این محدوده در بلندمدت شکسته خواهد شد  و بازار پس از استراحت و اصلاح اندک در همین محدوده، مجددا به سمت تارگت‌های بالاتر پیش خواهد رفت.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ در معاملات امروز بازار سرمایه ( ۱ شهریور ۱۴۰۰) ، شاخص کل بورس با ۳۳۷ واحد افزایش، به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. در این میان شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴ هزار و ۱۰۰ واحد رشد کرد و به رقم ۴۴۰ هزار و ۱۳۱ واحد رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دو روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازار سهام استارت قوی و رو به رشدی را زد که تاکنون نیز این روند ادامه‌دار بوده است. در حال حاضر شاخص کل درمحدوده یکی از مهمترین مقاومت‌های خود بوده و با گذر از این محدوده می توان شاهد استقبال سهامداران حقیقی و افزایش ورود پول‌های خرد باشیم.  

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه علت رشد بازار سهام را رکود بازارهای موازی و افزایش نرخ ارز می‌دانند و حتی زمزمه‌هایی از احتمال پیش رویی نرخ دلار تا ۳۰هزار تومان تا پایان امسال نیز به گوش می رسد که در این صورت سیگنال مثبتی برای رشد بازار سهام تا شاخص ۲میلیون واحد به حساب می‌آید و به گفته صاحب نظران تنها عامل بازدارنده در رشد بازار سرمایه، سیاست‌های کنترل قیمت و ارزپاشی دولت جدید می تواند باشد.

پشوتن مشهوری نژاد کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: شاخص کل به مقاومت خود رسیده و طبیعی است اگر در ادامه روند صعودی خود در سال جاری، با اندکی استراحت و اصلاح مواجه بشود و وقوع چنین استراحت های کوتاه مدتی در میانه روندهای مثبت پرشتاب کاملا منطقی و بجا هستند.

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه روند مثب بورس در بلندمدت پایدار خواهد بود، تشریح کرد: اکنون شاخص کل با محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۲۰ واحد مواجه شده که مانع بسیار پرقدرتی برای بازار است و سقف قبلی نمودار شاخص کل بورس بوده است‌ اما با توجه به شرایط تکنیکال نمودار به نظر می‌رسد این محدوده در بلندمدت شکسته خواهد شد  و بازار پس از استراحت و اصلاح اندک در همین محدوده، مجددا به سمت تارگت‌های بالاتر پیش خواهد رفت.

وی بیان اینکه اهداف بلندمدت شاخص کل تا پایان سال جاری احتمالا در حوالی ۲ میلیون واحد خواهد بود، مطرح کرد: برای شاخص هم وزن نیز که معمولا از آن به عنوان آینه سبد سهامداران خرد یاد می‌شود، می توان شرایط مشابهی را پیش بینی نمود و در واقع یک همسویی مثبتی در مسیر صعودی هر دو شاخص مهم بازار وجود خواهد داشت که البته با اندکی اختلاف فاز همراه شود. به بیان دیگر شاخص هم وزن نیز در نهایت از مقاومت خود عبور خواهد کرد اما این امر با اندکی تاخیر نسبت به شاخص کل به وقوع خواهد پیوست. 

مشهوری نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در شرایط فعلی چه پیشنهادی برای سهامداران خرد دارید پاسخ داد: اگر سهامداران خرد بر مبنای تحلیل‌های بنیادی سبد دارایی خود را چیده اند، و سهام پرپتانسیل و اصطلاحا استخوان دار را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با صبوری و دوری از رفتارهای هیجانی به سودهای خوبی تا پایان سال دست برسند. بنابراین سهامداری و اجتناب از نوسانگیری های کوتاه مدت، با توجه به روند فعلی بورس امری منطقی به نظر می‌رسد.

۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha