صرافی‌های رمز ارز اینماد می گیرند/نداشتن کمیسیون فضای مجازی در مجلس باعث شدطرح صیانت شکل بگیرد!

علیرضا کشاورز دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نداشتن کمیسیون فضای مجازی در مجلس را ازجمله دلایلی برشمرد که باعث شد شکل گیری طرح صیانت شده است. او یادآور شدکه در برنامه‌های وزیر ارتباطات پیشنهادی دولت جدید تعامل با مجلس برای تشکیل کمیسیون ICT دیده می‌شود و تاکید کرد که این ایده فضای حوزه فاوا را از چندگانگی بخصوص در مجلس خارج می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد موضوعات مربوط به اقدامات سازمان نصر درباره اینماد، توافق با صندوق صحا، اقدامات نصر در مورد طرح صیانت، پیشنهادها و انتظارات نصر از دولت سیزدهم ازجمله مباحثی بود که در هفتمین نشست خبری ماهانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح شد.


تحول فناورانه در تمام دستگاه‌های دولتی


حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در ابتدا با اشاره به اینکه همه اعضای نصر تهران باید عضو کمیسیون تخصصی هم باشند، از تلاش برای برگزاری الکامپ در شرایط مناسب با شیوه‌های خاص در آینده خبر داد.

او با تأکید به نقش تسهیل‌گر سازمان نصر و تلاش برای تسهیل‌گری این سازمان در رابطه با موضوع طرح صیانت به ذکر نکاتی پرداخت.

به گفته اسلامی دولت نباید به یک وزاتخانه ارتباطات محدود شود و باید پیرامون ارتباطات و فناوری اطلاعات در کل دستگاه‌های دولتی تحولاتی رخ بدهد و ما آمادگی خودمان را اعلام کرده‌ایم.

در ادامه رضا قربانی، عضو هیئت مدیره سازمان نصر در مورد اینماد و طرح صیانت و مذاکراتی که این نهاد صنفی با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه در این خصوص داشته توضیحاتی ارایه کرد. او با اشاره به برخی فضاسازی‌ها در خصوص رویکرد نصر نسبت به اینماد گفت: «متأسفانه برخی رسانه‌ها یک خبر غلط مبنی بر اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به دنبال اجباری کردن اینماد است! منتشر کرده‌اند. من به‌عنوان عضوی از این خانواده ۷هزارنفری اعلام می‌کنم هیچ‌کدام از ما به دنبال اجباری کردن هیچ مجوز و طرحی نیستیم که فضای کسب‌وکار را سخت‌تر کند. آنچه ما این مدت دنبال کردیم تسهیل کردن دریافت نشان اینماد برای کسب‌وکارها و به طور خاص کسب‌وکارهای عضو نصر بوده است.


دریافت اینماد برای صرافی‌های رمز ارز


به گفته قربانی صرافی‌های رمز ارز یکی از کسب‌وکارهایی است که تلاش شده تا اینماد دریافت کند. او در این باره توضیح داد: «با هماهنگی همه تشکل‌ها سعی کردیم راه را برای صرافی‌های رمز ارز بازکنیم. موضوع رمز ارز موضوع پیچیده‌ای است. هیچ‌کدام از رگولاتورهای موجود در کشور از بانک مرکزی تا سازمان بورس تا نهادهای دیگر حاضر نشدند مسئولیت صرافی‌های رمز ارز را بر عهده بگیرند. ما در سازمان نصر با همه رگولاتورها ازجمله بانک مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و قانون‌گذاران در مجلس صحبت کردیم و می‌خواستیم دغدغه‌ها را بشنویم. دغدغه‌های جدی وجود دارد و کار ما در نصر این است که مسیر را برای کسب‌وکارها بازکنیم.»


موافقت کمیسیون فین‌تک با تسهیل دریافت اینماد


رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران اعلام کرد: «متأسفانه برای برخی کسب‌وکارها به دلیل محدودیت‌های گرفتن اینماد یک نوع انحصار خلق‌شده است. زیرا طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون مبارزه با پول‌شویی، هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند از خدمات پرداخت در فضای آنلاین استفاده کند باید اینماد داشته باشد. همین موضوع باعث شده برخی کسب‌وکارها به دلیل اینکه در حوزه‌های تاریک قانون‌گذاری هستند، مجبور شوند از بعضی ارائه‌دهنده‌های خدمات پرداخت به‌صورت انحصاری استفاده کنند. این به معنای غیرقانونی بودن نیست مثل صرافی‌های رمز ارز که چنین مشکلاتی دارند.»

قربانی توضیح داد که عده‌ای در پی همین مسئله گمان کردند سازمان نصر به دنبال اجباری کردن اینماد است و دروغ‌هایی منتشر کردند.

او گفت: «با دبیر کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مصاحبه‌ای انجام داده‌اند و نظر او را به‌عنوان نظر کمیسیون منتقل کردند. فارغ از اینکه نظر ایشان چه بوده، دبیر کمیسیون وقتی مورد پرسش قرار می‌گیرد، اگر قرار است نظر کمیسیون را منتقل بکند، باید از او پرسید که آیا این نظر کمیسیون است یا خیر. ما در کمیسیون فین‌تک ۳۰ عضو و هفت عضو مهمان‌داریم. من از همه آن‌ها سؤال کرده‌ام و موافقت خود را با تسهیل دریافت اینماد توسط نصر اعلام کرده‌اند.»


مخالفت‌ بی‌پرده با طرح صیانت در کمیسیون اصل ۹۰


 قربانی در خصوص جلساتی که در خصوص طرح صیانت با نمایندگان مجلس برگزار شده بیان کرد: «ما در کمیسیون اصل ۹۰ صریح و بی‌پرده مخالفت خودمان را با طرح صیانت اعلام کردیم و گفتیم که سازمان نصر با طرح صیانت موافق نیست. ما با تنظیم‌گری موافق هستیم، اما خواهش کردیم که طرح به چند طرح کوچک‌تر شکسته شود و برای موضوعاتی مثل حفاظت از اطلاعات اشخاص و امنیت سایبری به‌صورت جداگانه و به‌صورت لایحه جلو برود.»

به گفته قربانی اگر این موضوع به شکل طرح جلو برود ممکن است ریزه‌کاری‌های اجرا در آن دیده نشود. اصرار مجلسی‌ها این است که موضوع صیانت از فضای مجازی به‌صورت طرح و اصل ۸۵ پیش برود.


تعامل با مجلس برای تشکیل کمیسیون ICT


در ادامه علیرضا کشاورز دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نداشتن کمیسیون فضای مجازی در مجلس را ازجمله دلایلی برشمرد که باعث شد شکل گیری طرح صیانت شده است. او یادآور شدکه در برنامه‌های وزیر ارتباطات پیشنهادی دولت جدید تعامل با مجلس برای تشکیل کمیسیون ICT دیده می‌شود و تاکید کرد که این ایده فضای حوزه فاوا را از چندگانگی بخصوص در مجلس خارج می‌کند.


انجمن بلاکچین، انجمن صنفی نیست


در ادامه حسین اسلامی رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تعامل نصر با انجمن‌هایی مانند انجمن بلاکچین گفت: «نگاه ما در نصر راجع به‌تمامی تشکل‌ها و تمامی مجموعه‌های قانونی همراهی است. تا جایی که می‌دانیم انجمن بلاکچین انجمن صنفی نیست و بیشتر در مجموعه‌های علمی متمرکز خواهد بود. ما در تهران کمیسیون فین‌تک را داریم و احتمالاً کارگروهی با موضوع بلاکچین و رمز ارز تشکیل می‌دهیم و از همراهی متقابل استقبال می‌کنیم. این انجمن انتخاباتی دارد که امیدواریم نتایج مناسبی داشته باشد.»

اسلامی در مورد انتخابات داخلی کمیسیون‌های نصر هم توضیح داد: «ظرف یک هفته آتی این اتفاق می‌افتد و اعلام می‌کنیم که چه روزی دوستان می‌توانند وارد پنل شده و رای بدهد.»

او همچنین برگزاری الکامپ را وابسته به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تاکید کرد که با انجام واکسیناسیون و فروکش کردن شرایط کرونا الکامپ برگزار خواهد شد.


طرح صیانت مربوط به یک کمیسیون نیست


در ادامه رضا قربانی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال خروج طرح صیانت از دستورکار مجلس گفت: «به نظر نمی‌رسد که مجلس قبول کند که این طرح از دستور کار خارج شود. طرح صیانت مربوط به یک کمیسیون نیست. درست است که کمیسیون فرهنگی پیشنهاد دهنده اصلی است، اما افراد از کمیسیون‌های دیگر ازجمله کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون صنایع با این طرح مرتبط هستند و این اطمینان را داده‌اند که صحبت‌های اصناف و کسب‌وکارها را می‌شنوند، اما این را نگفته‌اند که هرچه صنف گفت قبول می‌کنیم! به هرحال ما سعی می‌کنیم نظراتمان را با استدلال به دوستان منتقل کنیم و امیدواریم اشکالات این طرح کمتر شود.»


انتشار یک توافق‌نامه قدیمی


قربانی در ادامه در پاسخ به سوال راه پرداخت مبنی بر اینکه، با توجه به نگرانی کسب‌وکارها در خصوص نحوه اجرایی‌سازی توافق مرکز توسعه و بانک مرکزی در خصوص اینماد که نصر نیز در این توافق همکاری داشته، ضمانت اجرایی آن بر عهده کدام نهاد است، توضیح داد: «یک تفاهم‌نامه‌ای این روزها در برخی گروه‌ها به‌عنوان توافق‌نامه نصر منتشرشده! این توافق‌نامه تاریخ ندارد و مربوط به حدود سه سال پیش است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آن را منعقد کرده است همچنین محمدباقر عثنی‌عشری، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور آن را امضا کرده است. امروز اتفاق جدیدی نیفتاده و تا این لحظه هنوز هیچ توافق‌نامه‌ای به صورت مستقیم میان نصر و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امضا نشده است.»


اراده تعامل از جانب سازمان نصر وجود دارد


قربانی به جلسات یک ماه پیش سازمان نصر با مدیران مرکز و کسب‌وکارهای پرداخت‌یار اشاره کرد و گفت: «ما بعد از یک ماه حتی در مورد صورت‌جلسه آن جلسه هم به توافق نرسیدیم. ما اکنون سه متن داریم که هیچ‌کدام هم امضا نشده است! اگر می‌پرسید که اراده تعامل وجود دارد؟ باید بگویم بله. بانک مرکزی و مرکز توسعه هم خودشان باید به این سؤال پاسخ بدهند. این‌طور نیست که اینماد را الزامی یا اجباری کنیم بلکه تلاش ما تسهیل‌گری است. آنچه پشتوانه الزام اینماد برای درگاه‌های پرداخت است، آیین‌نامه ماده ۱۴ قانون مبارزه با پول‌شویی است.»

به گفته قربانی برخی معتقدند الزاماتی که اینماد به آن اشاره کرده، مربوط به PSP ها است نه پرداخت‌یارها! هرچند از نگاه او در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی‌شود.


الزام دریافت اینماد برای درگاه پرداخت


او با اشاره به مطرح شدن شکایت برخی افراد به دیوان عدالت تصریح کرد: «گرفتن اینماد برای درگاه پرداخت الزامی است و ما این الزام را نیاورده‌ایم. همه تلاش ما این است که بتوانیم با بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ، صحبت کنیم تا آثار سوء را کاهش دهیم. برخی تشکل‌ها آن‌قدر بدرفتار کردند که دیگر حرف ما را هم گوش نمی‌دهند. هیچ تضمینی از طرف ما به بانک مرکزی داده نمی‌شود، اما همین‌که دوستان دنبال راه‌حل هستند یعنی رویکرد بگیروببند ندارند اگر چنین بود که گفتمان نمی‌کردند!»


دغدغه‌هایی پشت طرح صیانت است


اسلامی نیز در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد وزیر پیشنهادی دولت جدید به مجلس در خصوص طرح صیانت نیز گفت:«وزیری که هنوز در مظان رأی اعتماد است، بعید به نظر می‌رسد مخالفت جدی با طرح صیانت از فضای مجازی داشته باشد آن هم در حالی که اکثریت نمایندگان مجلس با طرح صیانت فضای مجازی موافقت کرده‌اند.»

او در ادامه گفت: «آنچه ما از مشی عیسی زارع‌پور تابه‌حال متوجه شده‌ایم این است که او اعتقاد دارد بعد از استقرار در جایگاه وزارت لایحه‌ای را تبیین کند. البته این پیشنهاد ما هم بوده و وزیر آتی می‌تواند با کمک بخش خصوصی پیشنهادش را در قالب لایحه اعلام کند. ما هنوز جلسه‌ای با این وزیر نداشته‌ایم و بهتر است خودش در مورد صیانت صحبت کند.»

اسلامی با اشاره به دغدغه‌های که در خصوص طرح صیانت وجود دارد نیز گفت: «ما دغدغه‌های طرح صیانت را می‌فهمیم و مخالف همه آن نیستیم، اما این طرح با شکل فعلی نه دغدغه‌ها را رفع می‌کند و نه باعث اعتبار دولت می‌شود. ما معتقدیم هرکس جای وزیر ارتباطات بنشیند نمی‌تواند نسبت به این طرح به شیوه‌ای که اکنون مطرح هست اقدامات لازم را انجام بدهد.»  

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
کد خبر: 19186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha