قیمت هر شانه تخم مرغ از ۵۰ هزار تومان فراتر رفت

با آغاز تعطیلات کرونایی قیمت هر شانه تخم مرغ سر به فلک کشید؛ بررسی های میدانی حاکی از افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ به ۵۱ هزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرآنلاین بررسی های میدانی بازار حاکی از افزایش قیمت هر عدد تخم مرغ به هزار و ۷۰۰ تومان است و هر شانه تخم مرغ نیز در بازار به قیمت ۵۱ هزار تومان به فروش می رشد؛ فروشندگان بر این باورند که تعطیلات اصلی ترین نقش را در رشد قیمت ها در بازار تخم مرغ داشته است و به گفته آنها با آغاز تعطیلات تخم مرغ با قیمت ها بالاتری عرضه می شود.

پیش از وقوع این اتفاق و در اوایل مرداد ماه گمانه زنی هایی در خصوص افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ به ۴۰ هزار تومان به گوش می رسید و حال پیش بینی افزایش قیمت هر شانه تخم مرغ با درصد بیشتری محقق شده است؛ مشکلات عدیده ای در پس پرده گرانی مرغ و تخم مرغ نهان است و یکی از آنها کمبود نهاده در بازار است.

معضل کمبود نهاده از اوایل سال جاری تشدید شده است به طوری که به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گاهی رسیدن نهاده ها به مرغداری ها تا دو ماه به طول می انجامد؛ از طرف دیگر این نهاده اما در بازار آزاد به وفور یافت می شود و مرغداران برای جلوگیری از تلفات و از بین رفتن سرمایه های خود ناچار به تهیه نهاده از بازار آزاد می شوند و این امر هزینه های تولید را به طور چشمگیری افزایش می دهد و در آخر منجر به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار خواهد شد.

کمبود نهاده و افزایش هزینه های تولید تنها قیمت تخم مرغ را افزایش نداده است بلکه از سال گذشته تاکنون قیمت مرغ زنده تخم‌گذار ۱۴۰ درصد گران شده است؛ یعنی سال گذشته قیمت هر مرغ زنده تخم‌گذار  ۴۲ هزار تومان بوده است اما حالا بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت مرغ زنده سه ماهه نیز به ۷۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش کرایه های حمل و نقل اما معضل دیگری است که منجر به گرانی تخم مرغ و مرغ شده است؛ رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این خصوص گفته است که کرایه حمل  و نقل بسیار بالا رفته است. ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده تخم مرغ کرایه حمل و نقل است. که این کرایه از ارسال نهاده از بنادر تا مرغداری ها تا ارسال تخم مرغ از مرغداری ها به مراکز توزیع است.

قیمت هر شانه تخم مرغ از ۵۰ هزار تومان فراتر رفت

چرا بازار نهاده ها ملتهب است؟

از زمانی که بازار نهاده ها با مشکلات عدیده ای مواجه شده است دو سال می گذرد؛ نهاده ها که همان خوراک اصلی دام و طیور محسوب می‌شود، یا به دست تولیدکننده نمی‌رسد و یا تولیدکننده با مشقت‌های فراوان آن را با قیمت بالا دریافت می‌کند؛ این موضوع در حالیست که نهاده‌های دامی مشمول ارز ترجیحی بوده و سالانه یارانه زیادی بدان اختصاص می‌یابد.

کارشناسان بر این باورند که یکی از اصلی ترین مشکلات بازار نهاده ها ارز ترجیحی است؛ تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌ها سبب شد تا عده‌ای از رانت حاصل از این ارز بهره برند و نهاده‌ای که یارانه زیادی به آن اعطا شده بود، سر از بازار آزاد درآورد.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 19174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha