پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان ۱۴۰۰/ زمان خروج از بازار سرمایه نیست!

در گفتگو با دو کارشناس مالی به پیش‌بینی بازارهای مالی پرداخت. دو کارشناسی که روندی صعودی را برای بورس، دلار، طلا و سکه و حتی ارزهای دیجیتال تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ از مرداد ماه پارسال تا امروز قیمت طلا و سکه حدود ۹ درصد، دلار معادل ۲۰ درصد، مسکن حدود ۲۵ درصد و کالاهای بادوام شامل خودرو و لوازم خانگی حدود ۵۸ درصد افزایش و در همین دوره شاخص بورس حدود ۱۵ درصد افت داشته است. اما آیا این عقب ماندگی، به معنای فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس است؟ در دیگر بازارها چطور، برای دلار، طلا و مسکن چه پیش‌بینی‌ای وجود دارد؟

در دوره پنج ماهه نخست امسال نیز طلا بیش از شش درصد، سکه بیش از ۱۳ درصد، دلار ۱۲ درصد و بورس حدود ۱۵ درصد بازدهی مثبت داشته است. در همین مدت مسکن حدود هشت درصد و کالاهای بادوام هم ۹ درصد بازدهی مثبت داشتند.

ابراهیم علیزاده، کارشناس اقتصادی در گفتگویی با مهشید داداش‌زاده و ثارا سادات میران، دو کارشناس بازارهای مالی به بررسی وضعیت بازارها، پیش‌بینی آن‌ها و بهترین روش برای سرمایه‌گذاری پرداخته است. این گفتگو هم‌اکنون در دسترس مخاطبان است.

بورس

میران: روند نزولی بازار ادامه‌دار نخواهد بود. البته ما انتظار صعود شارپی سال گذشته را هم نداریم. گزارشات ماهانه و سه ماهه  و نزدیک بودن به مجامع این انتظار را ایجاد می‌کند که بازار سهام روند صعودی و نه شارپی داشته باشد. نمی‌توانم با صراحت بگویم به شاخص دومیلیون واحد می‌رسیم، باید دست کم اولین جلسه هیئت دولت تشکیل شود تا بتوان بهتر وضعیت را تحلیل کرد. با این حال می‌توان گفت الان زمان خوبی برای اصلاح سبد است. پتروشیمی‌ها و کانی‌ها در حال حاضر انتخاب من هستند تا زمانی که جلسه هیئت دولت تشکیل شود.

داداش‌زاده: مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، مرز روانی مهمی برای بازار است. سهم صنایع کوجک احتمالا تا ماه آینده رشد بهتری داشته باشند. اصلاح بازار نهایتا تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد ادامه پیدا کند. شاخص دو میلیون واحد را تا انتهای ۱۴۰۰ بعید نمی‌دانم اما دلایلی مختلفی می‌تواند بر آن اثرگذار باشد.

دلار

میران: شرایط منطقه و به ویژه هرات که موثر بر نرخ دلار ما است اکنون بسیار متزلزل است و باید منتظر ماند تا تعیین تکلیف شود. سال گذشته برخی دلار را تا ۴۰ هزار تومانی پیش‌بینی می‌کردند ولی دلار هنوز به این قیمت‌ها نرسیده‌است. من فکر می‌کنم رسیدن دلار در حال حاضر به ۲۰ هزار تومان به اندازه همان دلار ۴۰ تومانی رویایی است. من فکر می‌کنم که ۲۵ هزار تا ۳۰ هزارتومانی جایگاه دلار در سال جاری باشد. من دلار ۲۸ هزارتومانی را بیش از بقیه ممکن می‌دانم. هر چند دلار ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی هم تا پایان سال دور از ذهن نیست.

داداش‌زاده: در بازار ارز ممکن است که نرخ‌های ۲۸ و ۳۰ هزار تومان را ببینیم. اما اگر مذاکرات برجام ادامه یابد می‌توانیم تا ۲۴ و ۲۵ هزار تومان هم قیمت را کنترل کنیم. تورمی که قیمت دلار را هم تحت تاثیر قرار داده چاپ‌پول و افزایش حجم نقدینگی است.

طلا و سکه

داداش‌زاده: احتمالا سیاست‌های انقباضی موجب کاهش نرخ طلای جهانی باشد. گسترش واکسیناسیون هم مزید بر علت می‌شود. اگر کرونا در کشورهای دیگر کنترل شود شاخص دلار رو به بهبود می‌رود. سکه هم بیشتر از دلار تبعیت می‌کند.   پس من سکه را ۱۲ تا ۱۳ میلیونی مطلوب می‌دانم. طلای داخلی را نیز تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا پایان سال منطقی می‌دانم.

میران: ما هنوز اقدام مثبتی در راستای کنترل کرونا نداشتیم پس من توصیه می‌کند که بورسی‌ها حتما سهمی از صندوق طلا داشته باشند. چرا که من پیش‌بینی می‌کنم که سکه ۱۳ میلیونی یا ۱۴ میلیون دور از ذهن نیست. من طلا را تا پایان سال صعودی پیش‌بینی می‌کنم.

مسکن

داداش‌زاده: یکی از سیاست‌های دولت جدید اقدام به ساخت یک میلیون واحد مسکن است درحالی که دو عامل روی قیمت مسکن اثر داشته یکی دلار و یکی افزایش تقاضا و کاهش عرضه. پس اگر سیاست رئیسی اجرا شود احتمال کنترل مسکن وجود دارد در غیر این صورت مسکن تحت تاثیر دلار افزایش پیدا می‌کند. هر چند من ساخت این مقدار مسکن را ممکن نمی‌دانم بنابراین برای بازار مسکن رکورد پیش‌بینی می‌کنم نه کاهش.

میران: با نگاه خوشبینانه باز هم ممکن است مسکن پرش قیمتی داشته باشد. با این حال با توجه به عدد تورمی ما من فکر می‌کنم کاهش تقاضای مسکن داشته باشیم و به رکود در بازار مسکن برسیم.

ارزهای دیجیتال

داداش‌زاده: رشد بیت‌کوین با شک و شبهه بسیاری همراه بود و نااطمینان هنوز روند آن دیده می‌شود. اما با حفظ روند فعلی ما می‌توانیم رسیدن بیت‌کوین به سطح ۱۰۰ هزار دلار را هم تا یکسال و نیم و دو سال آینده پیش‌بینی کنیم.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 19157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha