چرا «عبدالملکی» برای تصدی وزارت تعــــــاون، کــــــار و رفــــاه اجتمـــــاعی شـــایستــــه است؟/ عدالت‌طلبی، پاک‌دستی و برنامه محوری، مهمتــرین ویــژگیهــــای عبـــــــدالــــملکـی است

قطعا به دلیل اینکه بسیاری از جریان‌های سیاسی در سال‌های اخیر در وزارت رفاه رخنه کرده اند،  به همین خاطر نگران وزارت فردی مثل آقای دکتر عبدالملکی با ویژگی‌های عدالت‌طلبی، پاک دستی و برنامه محوری هستند. وزارت رفاه در سال‌های اخیر  به جای اینکه یک وزارت اقتصادی باشد یک وزارت به شدت سیاسی بوده که جریان‌های مختلف سیاسی به انواع و اقسام حوزه‌های این وزارتخانه نفوذ کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راهبرد معاصر؛ در خصوص مزیت ها و برنامه‌های آینده آقای دکتر عبدالملکی برای وزارت رفاه، باید به چند نکته مهم توجه جدی داشت.  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از گسترده ترین وزارتخانه های کشور از حیث پوشش جمعیتی و تنوع مسئولیت‌ و فعالیت‌هایی است که برعهده این وزارتخانه گذاشته شده است. به طور کلی این وزارتخانه هفت وظیفه اصلی را تحت شمول فعالیت‌های خود به بهترین نحو ممکن باید مدیریت کند. هفت مسئولیتی که وزارت کار عهده دار آن است که شامل حوزه اشتغال،  روابط کار، تعاون، بهزیستی، رفاه و  تامین اجتماعی، آسیب های  اجتماعی و حوزه اقتصادی که به طور مشخص صندوق های اجتماعی و بانک‌ها را می توان نام برد، نشان می‌دهد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه بسیار گسترده ای با مسئولیت‌های بسیار سنگین است.

 متاسفانه این وزارتخانه با چنین ویژگی‌هایی در دولت آقای روحانی در بدترین شکل ممکن به طور سیاسی‌ اداره و مدیریت شده است و از رسیدگی به حوزه وظایف واقعی خود به دلیل سیاسی کاری ها به شدت دور شده است.

اساساً دولت آقای روحانی سیاسی ترین مدیرانی که با خود رئیس جمهور صبغه و نزدیکی زیادی داشتند را در این حوزه به کارگرفت. تجاربی که دولت آقای روحانی در انتصاب و انتخاب وزیر رفاه داشت، نشان می دهد این وزارتخانه برای جریان های سیاسی یک وزارتخانه کلیدی است به همین دلیل دقیقاً  چنین وزارتخانه‌ای با گستردگی بخش های مختلف کاری، متاسفانه در سال‌های اخیر چندان کارآمد نبوده و نتوانسته وظایف و ماموریت های خود را حتی به شکل نسبی و معمولی به منصه ظهور برساند.  در نتیجه سیاسی کاری‌های دولت در این وزارتخانه در شرایطی که مردم به شدت گرفتار معضلات اقتصادی هستند، این وزارتخانه که باید پوشش های اجتماعی گسترده و قابل توجهی به مردم می‌داد، از پس ماموریت های خود در قبال مردم بر نیامده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حوزه اشتغال کشور تا تعاون که در سیاست‌های اصل ۴۴ سر فصل مهمی به شمار می رود، یا حوزه رفاه و تامین اجتماعی و همچنین حوزه بسیار مهم اقتصادی در این وزارتخانه، جزء کلیدی‌ترین وزارتخانه ها محسوب می شود.  در چنین شرایطی انتخاب گزینه ای مثل آقای دکتر عبدالملکی که مشهور به پاک دستی و فعالیت های مبتنی بر برنامه‌ریزی و نگاه های علمی به حوزه های اقتصادی است می تواند گره گشا باشد.

بر خلاف فضا سازی‌های ایجاد شده بر علیه آقای دکتر عبدالملکی در روزهای اخیر که در برخی رسانه ها شاهد هستیم آقای دکتر عبدالملکی به دلیل نگاه‌های عدالت طلبانه می تواند در حوزه اصلاحات ساختاری وزارت کار، رفاه، تعاون و تامین اجتماعی به خوبی نقش آفرینی کند.

قطعا به دلیل اینکه بسیاری از جریان‌های سیاسی در سال‌های اخیر در وزارت رفاه رخنه کرده اند،  به همین خاطر  نگران وزارت فردی مثل آقای دکتر عبدالملکی با ویژگی‌های عدالت‌طلبی، پاک دستی و برنامه محوری هستند.  وزارت رفاه در سال‌های اخیر  به جای اینکه یک وزارت اقتصادی باشد یک وزارت به شدت سیاسی بوده که جریان‌های مختلف سیاسی به انواع و اقسام حوزه‌های این وزارتخانه نفوذ کردند. در نتیجه در حال حاضر شاهد وضعیت بسیار بغرنجی در صندوق‌های تأمین اجتماعی و اساساً صندوق‌های اجتماعی که تحت پوشش وزارت رفاه هستند، هستیم. در چنین شرایطی، برنامه محوری، پاکدستی و عدالت‌طلبی می‌تواند چالش های چنین وزارتخانه ای را به حداقل برساند. برای اهمیت چنین  وزارتخانه ای باید به این مسئله توجه داشته باشیم که مجموعه تامین اجتماعی و هلدینگ بسیار بزرگی مثل شستا، بانک هایی مثل بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران، صندوقهایی مثل صندوق تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ‌های اقتصادی متعددی که زیرمجموعه ی این صندوق ها به شمار می روند همه و همه تحت شمول وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

ضمن اینکه هزاران شرکت اقتصادی بزرگ در چنین صندوق های مشغول فعالیت هستند، بنابراین به خاطر همین مسائل نگرانی های جدی از تصدی‌گری دکتر عبدالملکی برای این حوزه به چشم می‌خورد. وزارت رفاه وزارتی با مسئولیت ها و حوزه های اجرایی  فوق العاده گسترده است. یک مجموعه اقتصادی بسیار بزرگی  که خود  چندین برابر بعضی از وزارتخانه‌هایی است که در کشور مشغول فعالیت هستند. گذشته‌ایی که مبتنی بر اداره سیاسی در این وزارتخانه اتفاق افتاده و نتیجه آن شده که متاسفانه جریان‌های سیاسی توانستند در بخش‌های مختلف این وزارتخانه‌ای لانه بگزینند. در چنین شرایطی تصدی گری این وزارتخانه‌ توسط فردی مثل دکتر عبدالملکی که ویژگی‌های قابل قبولی برای مجموعه عظیمی را دارد می‌تواند بخش مهم تامین اجتماعی را از سیاسی‌کاری‌ها دور کند و به سمت خدمات دهی بیشتر برای مردم و به  سمت بازدهی بیشتر اقتصادی سوق دهد.

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 19131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha