ایجاد ثبات در بازار سرمایه با رویکرد مثبت وزیر پیشنهادی اقتصاد به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه به رویکرد مثبت وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی نسبت به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صحبت‌های مطرح شده از سوی وی نسبت به معاملات بورس نشان‌دهنده وجود برنامه‌ریزی‌های دقیق وی جهت نظم بخشیدن به معاملات این بازار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ مرتضی امیری امروز (شنبه) به انتخاب "سید احسان خاندوزی" به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی و تاثیر تصمیمات وی بر معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون رویکرد وی نسبت به بازار سرمایه مثبت بوده است و در این میان صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی نسبت به معاملات بورس نشان‌دهنده وجود برخی از برنامه‌ریزی‌های دقیق وی جهت نظم بخشیدن به معاملات این بازار است که اجرای آنها به مراتب می‌تواند تاثیرگذار در کاهش نوسان و هیجان‌های حاکم بر بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تاکید وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی بر لزوم افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها نشان از وجود برنامه هایی برای تسهیل در فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس دارد.

امیری با بیان اینکه نتیجه اجرایی شدن چنین تصمیمی منجر به افزایش فعالیت بازار اولیه خواهد شد که در کنار آن لازم است تا بازار ثانویه نیز از رونقی مناسب برخوردار باشد، گفت: با توجه به انتخاب مناسب «آیت الله رییسی» برای وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی اما تا زمان استقرار وزیر پیشنهادی در وزارتخانه که مستلزم عبور از برگزاری جلسات در مجلس است نمی‌توان اظهار نظر چندانی کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ارائه لیست وزرای پیشنهادی ریسک دیگری می تواند تهدید کننده معاملات بازار سهام باشد یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد کلیت تیم اقتصادی معرفی‌شده جهت تصدی وزارت‌خانه‌های مربوطه در دولت جدید از پتانسیل مناسبی برخوردار باشند، همچنین به طور حتم اقداماتی که قرار است در دستور کار خود قرار دهند زمینه‌ساز ایجاد برخی از خوش‌بینی‌ها در اقتصاد کشور خواهند بود اما در ابتدا باید دید که برنامه‌های ارائه‌شده منجر به اقناع مجلس و کسب رای اعتماد می‌شود یا خیر.

راه‌های ایجاد ثبات و بازگشت تعادل به معاملات بورس
 امیری به بازگشت رشد به معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: جذاب‌تر شدن وضعیت بازار بعد از مدت ها اصلاح، افزایش تقاضا در نتیجه‌ چشم‌انداز افزایش سودآوری شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار و همچنین انتظار رشد قیمت ارز طی سال جاری از مهم‌ترین دلایل رشد این روزهای شاخص بورس و رشد نسبی حجم معاملات به شمار می‌رود.

وی به راه های ایجاد ثبات و بازگشت تعادل به معاملات بورس تاکید کرد و افزود: حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری، عدم دخالت سایر نهادها در صنایع مختلف بورسی و معاملات این بازار می‌تواند راهگشا در ایجاد ثبات و بهبود معاملات بازار سهام باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت باید تقویت نهادهای نظارتی خود، تدوین دستورالعمل‌های دقیق و نظارت بر اجرای درست آنها را در دستور کار خود قرار دهد و تا حد ممکن از دخالت مستقیم بر معاملات بازار جلوگیری کند.

تغییر جایگاه معاملات بازار سرمایه در کشور

وی به تغییر جایگاه معاملات بازار سرمایه در کشور و عوامل تاثیرگذار بر این اتفاق اشاره کرد و گفت: در دوره های گذشته در مناظرات و مراسم تنفیذ ریاست جمهوری هیچگاه صحبتی از بازار سرمایه نبود در حالی که در این دوره از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بورس اصلی‌ترین موضوع در کشور از دید کاندیداها بوده است.

امیری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در سال پایانی دولت دوازدهم برای بازار سرمایه به وجود آمد ضریب نفوذ بازار سرمایه در بین آحاد افراد جامعه افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد؛ بنابراین تبدیل شدن مبحث بازار سرمایه به یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث کاندیداهای ریاست‌جمهوری امری طبیعی به نظر می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این روزها معاملات بازار سرمایه از جمله مسایلی است که با زندگی بیش از ۷۰ درصد از مردم کشور به صورت مستقیم در ارتباط است؛ به همین دلیل جایگاه آن نسبت به چند سال اخیر بسیار متفاوت شده است.

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 19128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha