اگر به مدیری مثل دکتر عبدالملکی اجازه کار بدهیم انقلابی در اشتغال کشور ایجاد می شود/ بجای اینکه جوانان را تئوریسین بار بیاوریم، باید تکنیسین بار بیاوریم

دکتر خنیفر گفت: کشورهای توسعه یافته حساب ویژه و حمایت های خاصی را از دانش آموزان فنی به عمل آورده اند. اگر به مدیری مثل آقای دکتر عبدالملکی اجازه کار بدهیم قطعا انقلابی در اشتغال کشور ایجاد می شود و دانش آموزان در همان سال های  سوم و چهارم دبیرستان چون آچار به دست هستند، مشغول کار می شوند.با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در تایید وزرا حرف آخر را می زند باید به درایت نمایندگان برای انتخاب وزرای کارآمدی که می توانند چالش های اقتصادی را برطرف کنند امیدوار باشیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی  رادار اقتصاد، انتخاب وزیر را در یک کلمه شاید بتوان خلاصه کرد و گنجاند اما عوایدی که از انتخاب یک وزیر کاردان به اقتصاد می رسد موضوع مهمی است که نباید از ریزه کاری های آن و سهمی که بر موفقیت دولت در عبور از بحران های مختلف بخصوص در عرصه اقتصادی که دغدغه امروز ماست گذشت. حسین خنیفر رئیس سابق دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با رادار اقتصاد به ذکر چند موضوع مهم درباره انتخاب و تایید صلاحیت دکتر عبدالملکی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخته است.

حسین خنیفر استاد دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با رادار اقتصاد به مقوله مهم کارمند پروری و تبعات اقتصادی آن پرداخت و گفت: یکی از معضلات کشور ما وجود کارمندان اداری است که به شدت بیشتر از معیارهای جهانی است. ژاپن به عنوان کشوری که درچهار جزیره خلاصه می شود و وسعت آن به اندازه خراسان و مازندران است با ۱۴۸ میلیون نفر جمعیت فقط، ۳۵۸ هزار کارمند دارد در حالی که ما بیش از دو میلیون کارمند داریم. بنابراین ما کشوری صندلی زده هستیم. موضوعی که نگرانی هایی را برای اقتصاد به وجود آورده است. بی تردید در کشور صندلی نشین منتظر اتفاقات بزرگی مثل کاهش تورم و رشد اقتصادی بود بنابراین برای تحولات اقتصادی نیازمند روی کار آمدن مدیرانی جوان با ایده های نوین هستیم تا اقتصاد را به صورت عملی و با روی کار آمدن مدیران فنی نجات بدهند.

وی در این باره خاطر نشان کرد:ایران به لحاظ مساحت تقریبا به اندازه ۲۲ کشور کوچک دنیا وسعت دارد. ۹ درصد کل ثروت دنیا در ایران قرار دارد. ما دارای ۱۱ اقیلم آب و هوایی هستیم و ۵۷ ماده معدنی مهم دنیا در ایران وجود دارد لذا کشوری با این همه ویژگی به هیچ وجه نباید نیروی کار بیکار داشته باشد، بلکه همه جوانان باید دارای شغل باشند. این موضوع مهمی است که رسالت عظیمی را بر دوش آقای دکتر عبدالملکی به عنوان وزیر پیشنهادی کار گذاشته است.

وی عملیاتی شدن تخصص گرایی در بین نوجوانان و جوانان را به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم از وزارت کار دانست و گفت: قطعا با انتخاب آقای عبدالملکی می توان به این موضوع امیدوار بود که وزارتخانه با آموزش و پرورش برای تربیت فنی دانش آموزان همکاری بسیار خوبی خواهد داشت.برای تربیت نیروی فنی و متخصص در کنار وزارت آموزش و پرورش، باید وزارت کار وارد عمل شود. در یکی از کشورهای توسعه یافته دیدم مدارس، بیمارستان ها، درمانگاه ها با بهترین مصالح ضد زلزله و مهندسی های روز به بهترین شکل ممکن ساخته شده بودند در حالی که بانکها بسیار معمولی بودند. در این فیلم از متصدی بانک پرسیده می شود چرا ساختمان بانکها در کشور شما شیک نیست اما مدارس و بیمارستان ها شیک است. می گوید برای اینکه بانک با ۸ نیروی کاری نمی تواند تغییری در روند پیشرفت کشور صورت دهد اما مدرسه با هشتصد دانش آموز آینده کشور را می سازد و بیمارستان باید سلامت را به مردم بازگرداند!

 رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: ما نیز برای رفع چالش های اقتصادی کشور نیازمند روی کار آمدن مدیرانی جوان چون آقای دکتر عبدالملکی هستیم که چنین دیدگاه ها و رویکردهایی داشته باشند.نگاه آنها نسبت به نگاهی که ما به مسائل داریم نشان می دهد چالش های ما از کجا آب می خورد؟! بنابراین نیازمند تغییر نگاه ها در دولت هستیم. نگاه ها باید عوض شود. نگاه به جوانگرایی در دولت تغییر کند هر چند در کنار مدیریت جوانان باید از تجارب مدیران میانسال استفاده کرد. جمع انرژی جوان و تجربه مدیر بازنشسته همان سینرژی یا جمع افزایی است که ما به شدت نیازمند وقوع آن هستیم. اگر به این مسائل توجه شود و آقای  دکتر عبدالملکی به عنوان یک اقتصاد دان و مدیر اقتصاد خوانده که با شیوه های مدیریتی نیز بسیار آشناست، حوزه تعاون را می شناسد می توان به آینده اشتغالزایی و تغییر نگاه به مشاغل براساس نیازهای روز امیدوار بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آقای دکتر عبدالملکی شایستگی این موضوع را دارد که یکی از بزرگترین، مهمترین وعمومی ترین وزارتخانه ای که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط است را اداره ومدیریت کند. در وزارتخانه کار سازمانی به نام فنی و حرفه ای داریم که اگراین سازمان به خوبی مدیریت شود قطعا سالانه می تواند ۵۰۰ هزار شغل ایجاد کند. با توجه به اینکه در کشور نزدیک ۶۰۰ تا ۷۰۰ مرکز فنی حرفه ای وجود دارد که دستگاه هایی در این مراکز وجود دارد که می تواند به صنعت و تولید کشور بسیار کمک کند انتظار می رود مجلس برای حل مشکل اقتصاد کشور، به آقای عبدالمالکی رای اعتماد بدهد با توجه به اینکه دکتر عبدالملکی با  این مقوله آشناست، کارآفرین است و می تواند نقش آفرینی خوبی بین وزارت علوم ،سازمان فنی و حرفه ای و دولت ایجاد کند. انتخاب یک وزیر خوبب به ما اجازه می دهد به جای اینکه چهار و نیم میلیون دانشجوی میزنشین داشته باشیم ،می‌توانیم همه اینها را به جای اینکه تئوریسین بار بیاوریم، تکنیسین بار بیاوریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان دراین باره خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورهای توسعه یافته حساب ویژه و حمایت های خاصی را از دانش آموزان فنی به عمل آورده اند. اگر  به مدیری مثل آقای دکتر عبدالملکی اجازه کار بدهیم قطعا انقلابی در اشتغال کشور ایجاد می شود و دانش آموزان در همان سال های  سوم و چهارم دبیرستان چون آچار به دست هستند، مشغول کار می شوند. با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در تایید وزرا حرف آخر را می زند باید به درایت نمایندگان برای انتخاب وزرای کارآمدی که می توانند چالش های اقتصادی را برطرف کنند امیدوار باشیم.

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 19126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha