دکتر عبدالملکی، جوانترین دانشیار اقتصاد و مدیری تحول آفرین است/وزیر رفاه باید مردم آزاری سیستماتیک تامین اجتماعی را که یکی از موانع تولید است از بین ببرد

عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر عبدالملکی، جوانترین دانشیار اقتصاد کشور است که شاید باسوادترین وزیری است که از اول انقلاب تا کنون در راس این وزراتخانه قرار می گیرد. از این جهت وزیر شدن یک دانشیار اقتصاد مهم است، چرا که فهم سیاست های کلی و سیاست‌های لازم برای هماهنگ سازی ابعاد مختلف این وزارتخانه را دارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای رئیس جمهور از امروز تا چهار روز آینده در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است . اقتصاد ایران معطل انتخاب وزرایی کاردان وآشنا به کار وتامین کننده منافع مردمی و اهل مبارزه با مافیاهای متعددی است که متاسفانه در گوشه گوشه اقتصاد ایران جا خشک کرده اند. مبارزه با فساد اقتصادی از جمله مهمترین وعده های رئیس جمهور به مردم است، دکتر میثم پیله فروش عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی که با رادار اقتصاد داشته معتقد است گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت کار یعنی آقای دکتر عبدالملکی اهل مبارزه با فساد است. ادامه گفت و گو را می خوانید.

میثم پیله فروش عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص مزیت های انتخاب آقای دکتر عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای دکتر عبدالملکی سالها معاونت اشتغال کمیته امداد را به عنوان یکی از مهم‌ترین معاونت‌های  کمیته امداد برعهده داشتند، ضمن اینکه معاونتی که مسوولیت آن با آقای دکتر عبدالملکی بود نسبت به سایر معاونت ها، عملکرد ویژه و قابل قبول تری داشته است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در سال ۹۹ عملکرد آقای عبدالملکی به گونه‌ای بوده که طبق گزارش های رسمی دولتی  از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده، ۲۰۰ هزار شغل فقط توسط این  معاونت ایجاد شده است.بنابراین  با استناد به آمارهای رسمی ارائه شده می توان گفت، عملکرد آقای عبدالملکی در معاونت اشتغال کمیته امداد جزء عملکرد های درخشان به شمار می‌رود. 

وی در پاسخ به منتقدانی که نداشتن سابقه اجرایی در بدنه دولت را به آقای عبدالملکی خرده می گیرند گفت: مدیری که در یکی از معاونت های کمیته امداد خوش درخشیده و سابقه مدیریت خوبی دارد حتما می‌تواند در راس وزارتخانه‌ای که یکی از مهمترین وظایف آن مهم توجه به مسئله اشتغال است موفق باشد، لذا از این جهت نمی توان به انتخاب آقای عبدالملکی برای وزارت کار خرده گرفت، این خرده و ایراد به هیچ وجه وارد نیست. 

میثم پیله فروش در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که می‌توان به این موضوع اضافه کرد عملکرد آقای عبدالملکی در معاونت اشتغال کمیته امداد به قدری درخشان بوده که با حکم مقام معظم رهبری این مدیر جوان، به عنوان هیئت امنای کمیته امداد هم منصوب شدند. در واقع از بین ۱۹ وزیر معرفی شده تنها وزیری که از مقام معظم رهبری حکم دارد آقای عبدالملکی هستند. بنابراین ایرادهایی که به موضوع عدم سابقه اجرایی گرفته می شود هیچ سنخیتی با سوابق بیان شده کاری آقای عبدالملکی ندارد، از این جهت همه نقدها بر این موضوع منتفی است، چرا که آقای عبدالملکی سوابق کافی را به خاطر حضور در معاونت اشتغال کمیته امداد و قبل از آن در هیئت مدیره بیمه روستاییان و عشایر دارند. 

 عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: منتقدان آقای عبدالملکی باید این سوال را پاسخ دهند که مگر ما برای اداره وزارتخانه به چه چیزی نیاز داریم ؟ علاوه بر سابقه اجرایی نیاز به دانش سیاستگذاری و هماهنگی بین ابعاد مختلفی که در وزارتخانه وجود دارد و از همه مهمتر  هماهنگی با سیاست‌های کلی اقتصادی دولت و فهم این ها متناسب با سیاست‌های برنامه ریزی لازم است که خوشبختانه آقای عبدالملکی به همه ی این موارد مهم واقف است، بنابراین انتقادات غیر قابل تایید است.

عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: آقای دکتر عبدالملکی، جوانترین دانشیار اقتصاد کشور است که شاید باسوادترین وزیری است که از اول انقلاب تا کنون در راس این وزراتخانه قرار می گیرد. از این جهت وزیر شدن یک دانشیار اقتصاد مهم است، چرا که فهم سیاست های کلی و سیاست‌های لازم برای هماهنگ سازی ابعاد مختلف این وزارتخانه، اتخاذ سیاست‌هایی که همسو با سیاست‌های اقتصادی دولت است و در جهت هماهنگی با سایر دستگاه‌های دولتی، را دارد ضمن اینکه دانش و تجربه این کار را نیز دارد که هر کدام امتیازهای خوبی برای وی به شمار می روند.

میثم پیله فروش موفقیت آقای دکتر عبدالملکی را در مدیریت وزارت کار وابسته به انجام این مولفه ها دانست و گفت: به نظرم آقای عبدالملکی برای موفق شدن در کار مدیریت و ریاست بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه‌های آقای  رئیس جمهور را به طور جدی در این وزارتخانه دنبال کند. یکی از مهمترین این برنامه ها  مبارزه با فساد و شفاف سازی فرایندهای فسادزا است. باید مردم آزاری سیستماتیکی که متاسفانه  در مجموعه وزارتخانه، بخصوص تامین اجتماعی که یکی از موانع تولید است اتفاق می افتد از بین ببرد.آقای عبدالملکی نشان داده مدیری تحول آفرین است و می‌تواند موانع تولید و همه فرآیندهای مخل و مانع تولید  را برطرف کند. خوشبختانه برای انجام این کارهای مهم هم انگیزه دارد و هم سابقه کافی در برای مبارزه با فساد را دارد. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد و تحول گرایی ازجمله مطالبات رئیس جمهور است لذا با توجه به اینکه این دو ویژگی در آقای عبدالملکی وجود دارد هم  می‌تواند باعث تحول آفرینی شود و چون اهل مبارزه با فساد است به نظرم با فهم  اقتصادی کافی که دارد می‌تواند با اصلاح پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی یکی از بمب های ساعتی اقتصاد ایران را خنثی و اصلاح کند.

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 19122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha