روی خوش مجلس به وزرا/ کدام وزیر رئیسی شانس کمی برای رأی آوری دارد؟

به نظر می رسد رئیسی مشکل چندانی برای دفاع از کابینه دولتش نداشته باشد. اگرچه، رأی هر کدام از نمایندگان حاضر در نشست علنی، نتیجه اعتماد به وزیران پیشنهادی را مشخص خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجلس شورای اسلامی پس از چهار روز نشست کمیسیون‌های مختلف خود با وزرای پیشنهادی سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی، وارد فرآیند رأی اعتماد می‌شود.

در این دوره با تصمیم هیئت رئیسه پارلمان، کمیسیون‌ها باید در نشست علنی گزارش خود را در حیطه اختیارشان درباره هر کدام از وزیران معرفی شده ارائه کنند که هر کمیسیون، بسته به کارکرد و وظایفش نسبت به یک یا چند وزیر اظهار نظر خواهد کرد. البته تمام وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌های تعیین شده، حاضر شدند تا نمایندگان به نحوه مدیریت شده‌ای با آن‌ها جلسه داشته باشند.

روی خوش کمیسیون امنیت ملی به ۴ وزیر

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که «نظر عموم اعضای کمیسیونش نسبت به هر ۴ گزینه پیشنهادی وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور تقریباً مثبت بوده است.» با این حساب، احمد وحیدی، حسین امیرعبداللهیان، حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب و امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی به نظر می‌رسد توانسته‌اند با جلب نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، راه هموارتری در نشست رأی اعتماد داشته باشند.

راه ناهموار باغ‌گلی به سمت آموزش‌وپرورش

در کمیسیون آموزش و تحقیقات که باید درباره ۳ وزیر پیشنهادی به صورت تخصصی اظهار نظر کند، آینده یک وزیر با اما و اگر بیشتری برای عبور از سد رأی اعتماد همراه است. حجت الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار کرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تقریباً بیشترین رأی را در کمیسیونش آورده و اعتماد نسبی نسبت به محمدعلی زلفی‌گل وجود داشته است.

اما گویا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش راه چندان همواری نسبت به دیگر وزیران پیشنهادی ندارد؛ فلاحی درباره حسین باغ‌گلی گفت که «نگاه موافق نسبت به وزیر آموزش و پرورش کمتر بود، مگر آنکه در صحن علنی تغییرهایی ایجاد شود.»

البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برنامه‌های بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت و آموزش پزشکی را نیز پیگیری کرده که تنها به حوزه «آموزش پزشکی» محدود است. این نماینده درباره عین‌اللهی یادآوری کرد که همچنان سؤالاتی درباره او هست، اما این وزیر پیشنهادی، برنامه‌ریزی هم دارد.

اقبال «رستم قاسمی» در کمیسیون عمران/ جلب نظر مثبت اعضا  نسبت به وزیر نیرو

سید البرز حسینی که در کمیسیون عمران عضویت دارد، از نظر تقریباً موافق همکارانش نسبت به وزرای تخصصی این کمیسیون خبر داد و گفت که «رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی، برنامه‌هایش را درباره عموم حوزه‌های وزارتخانه احتمالی‌اش (مانند حوزه حمل و نقل و مُدهای حمل و نقلی اعم از جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و همچنین حوزه مسکن) ارائه کرد. برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی در کمیسیون عمران تقریباً مورد قبول عموم اعضا بود و در مقطع زمانی کنونی، با اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه همخوانی دارد.»

علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، اوضاعی مشابه رستم قاسمی دارد. او که حوزه وزارتی‌اش علاوه بر کمیسیون عمران با کمیسیون انرژی هم مرتبط است، به گفته سید البرز حسینی رویکردهایش را درباره بخش آب و برق و مسائل مرتبط با آبفا (آب‌وفاضلاب شهری و روستایی که اکنون با یکدیگر ادغام شده‌اند) و برنامه‌های خود را به صورت آمار و مقایسه‌ای نسبت به اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه ارائه کرده و تقریباً اعتماد این کمیسیون را جلب کرده است.

اگرچه به نظر می‌رسد که کمیسسیون عمران به صورت فرعی، حوزه‌های حمل و نقلی، مدیریت شهری و مسائل زیرساختی، زیربنایی و توسعه‌ای وزارت کشور را مورد بررسی قرار داده است. حسینی عضو کمیسیون عمران درباره اعتماد نسبی کمیسیونش به احمد وحیدی گفت و اظهار کرد که «این سه وزیر پیشنهادی، مدارج اداری را طی کرده‌اند و هر کدام در زمان وزارت‌های قبلیشان، افراد مؤثری بوده‌اند.»

کمیسیون بهداشت نظر مثبتی به ۲ وزیر پیشنهادی دارد

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از بررسی برنامه و رویکرد ۲ وزیر پیشنهادی در این کمیسیون خبر داد و گفت که «کمیسیون در گزارشی نسبت به وزیران پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارنظر خواهد کرد که بر اساس بررسی‌ها، نظر مثبتی درباره بهرام عین‌اللهی و حجت‌الله عبدالملکی وجود دارد.»

حوزه تأمین اجتماعی باعث شده تا کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارنظر داشته باشد.

موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی با وزارتِ همکار پیشین

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که نظر کمیسیون درباره گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی یعنی سید احسان خاندوزی و همچنین صنعت، معدن و تجارت، سید رضا فاطمی امین مثبت بوده است. کمیسیون اقتصادی درباره بخش بازرگانی وزارت صمت اظهار نظر خواهد کرد که البته، سخنگوی کمیسیون اقتصادی یادآور شد که موضع‌گیری رسمی این کمیسیون زمانی خواهد بود گزارشش در نشست علنی خوانده شود.

کمیسیون شوراها هم‌نظر با کمیسیون امنیت ملی

به گفته صالح جوکار، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس باید نسبت به دو گزینه پیشنهادی به عنوان کمیسیون اصلی گزارش دهد. او گفت که «کمیسیون در رأی‌گیری‌هایش نسبت به وزرای پیشنهادی کشور و اطلاعات نظر مثبتی داشت و در نتیجه، برنامه‌های وحیدی و خطیب توانست در مجموع، اقبال نسبی اعضا را به همراه بیاورد.»

ساداتی‌نژاد در سکوی پرتاب از کمیسیون کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی

محمدجواد عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منایع طبیعی و محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد کمیسیونش درباره وزرای جهاد کشاورزی، راه‌وشهرسازی و نیرو مشکلی نداشته است. اگرچه اعضای کمیسیون کشاورزی در نشست اولشان با محرابیان به اصطلاح ان‌قُلت‌هایی وارد کرده بودند، اما در نشست دوم، قانع شدند و نظر مثبتی پیدا کردند. به این ترتیب، سید جواد ساداتی‌نژاد که تا چند روز گذشته رئیس همین کمیسیون بوده، حالا احتمالاً مسیر راحت‌تری برای رسیدن به وزارت دارد.

کمیسیون کشاورزی در حوزه‌های، چون راه‌های روستایی، جاده‌های بین مزارع و حمل‌نقل نهاده‌های کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی درباره وزیر راه‌وشهرسازی اظهارنظر می‌کند.

کمیسیون انرژی به ۲ وزیر نگاه موافقی دارد

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی از نگاه کلی و البته مثبت اعضای کمیسیونش به وزرای معرفی شده نفت و نیروی دولت سیزدهم خبر داد. او اظهار کرده که این وزرای پیشنهادی تقریباً پذیرفته شدند و برای انجام کار، اراده دارند؛ آن‌ها پاکدست، انقلابی و جهادی هستند.

رحیمی مظفری یادآوری کرد که مؤلفه‌های تخصص و تجربه و همچنین برنامه و اراده برای حل مشکل از نکات مهم ارزیابی وزراست.

با رأی حدوداً مثبت کمیسیون انرژی، احتمالاً جواد اوجی و محرابیان راحت‌تر به صندلی وزارتخانه‌های نفت و نیرو برسند.

رأی تقریباً مثبت کمیسیون صنایع به ۴ وزیر 

کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم به گفته حجت الله فیروزی عضو این کمیسیون، نسبت به ۴ وزیر پیشنهادی به عنوان کمیسیون اصلی گزارش می‌دهد که ظاهراً فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اوجی وزیر نفت تقریباً با اقبال اعضا مواجه شده‌اند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه پتروشیمی نسبت به وزیر نفت اظهار نظر می‌کند.

اسماعیلی و ضرغامی در مسیر هموار وزارتخانه‌های فرهنگی

کمیسیون فرهنگی از میان ۳ گزینه پیشنهادی وزارتخانه‌های دولت سیزدهم، تنها نسبت به یک گزیته نظر منفی داشته است. امیرحسین بانکی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی اعلام کرد «وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اکثریت موافق و وزیر معرفی شده ورزش و جوانان با اکثریت مخالف روبه‌رو شدند.»

محمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سید حمید سجادی وزیر معرفی شده ورزش و جوانان هستند.

نگاه موافق کلیت کمیسیون اجتماعی به عبدالملکی

بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی هم از نگاه موافق کلیت کمیسیون نسبت به گزینه پیشنهادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

نظر به شدت مثبت کمیسیون قضایی به رحیمی

سید کاظم دلخوش به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که کمیسیونش درباره وزارت دادگستری به صورت تخصصی گزارش می‌دهد. او توضیح داد «نظر کمیسیون نسبت به امین‌حسین رحیمی به شدت مثبت است، چراکه او علاوه بر حضور در مجلس، سابقه کار اجرایی داشته و از جهت تعهد اخلاقی و کاری، گزینه مناسبی است. همچنین با توجه به اینکه سابقه معاونت پارلمانی هم داشته، می‌تواند ارتباط خوبی میان مجلس و دولت در حوزه قضایی برقرار کند.»

نگاه برنامه و بودجه‌ای‌ها به خاندوزی مثبت است

محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار کرد که «نگاه‌ها نسبت به سید احسان خاندوزی با توجه به تخصص و فعالیتش در مرکز پژوهش‌ها مثبت است. اگرچه برخی نگرانی‌هایی درباره تجربه اجرایی او داشتند، اما خاندوزی در کمسییون گفت وزیر اقتصاد در حقیقت سیاست‌گذاری اقتصادی است.»

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 19120

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha