در انتخاب دکتر خاندوزی برای مدیریت وزارت اقتصاد،خوش سلیقگی صورت گرفته است/مهمترین موضوع اقتصاد ما که به سرعت باید حل و فصل شود، کاهش نرخ تورم است

اقتصاددان و عضو کمیسیون اقتصادی گفت: آقای خاندوزی عملکرد بسیار خوبی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دارد. وی نزدیک به ۱۵۰ گزارش نظارتی حوزه‌های اقتصادی کشور را یا ریز به ریز خود انجام داده یا به عنوان ناظر بر موضوعات نظارت کافی و اطلاعات کاملی داشته است. از این منظر آقای خاندوزی احاطه خوبی نسبت به مسائل اقتصادی دارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بنا بر اخبار منتشر شده از سوی رسانه ها تا آخر هفته بعد ، رای نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم مشخص می شود. دولتی که با وعده های مهم روی کار آمده، دولتی که به حساسیت وضعیت اقتصادی کشور آگاه است لذا بهترین انتخاب فرصت دادن دوباره ای به حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور است. مهدی طغیانی اقتصاددان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد دلایل خود را در حمایت از گزینه پیشنهادی وزارت اقتصادی یعنی آقای احسان خاندوزی بیان کرده که در ادامه می خوانید.

مهدی طغیانی اقتصاد دان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مهمترین وظایف وزارت اقتصاد در دولت آقای رئیسی گفت: ما برای پست هایی مثل وزارت اقتصاد، که حجمی از فعالیت آنها حوزه های نظری است و سیاست گذاری های اقتصاد کلان در این وزارتخانه باید انجام شود نیز می‌توانیم از گزینه‌های موجود در وزارتخانه استفاده کنیم که در پست‌های مختلفی در وزارت اقتصاد کار کرده اند، یعنی استفاده از بدنه وزارتخانه وهم می توانیم وزیری را در این وزارتخانه انتخاب کنیم که از بدنه دانشگاه و اقتصاد خوانده باشد. در این صورت فردی برای مدیریت وزارت اقتصاد باید انتخاب شود که در حوزه های تعاملی با دستگاه ها ونهادها فعالیت قابل توجهی داشته ، ضمن اینکه به عنوان اقتصاد دان نیز واقف به مسائل اقتصادی، تعاملات وزارت اقتصاد و به کارگیری بهترین سیاست ها برای اداره این وزارتخانه است.

وی در این باره با اشاره به نوع مدیریت و عملکرد آقای خاندوزی گفت: بر اساس آنچه به عنوان نیازهای واجب برای وزارت اقتصاد عنوان شد و وزیر باید دارای این مولفه ها باشد به نظر می رسد در انتخاب آقای دکتر خاندوزی برای مدیریت وزارت اقتصاد،خوش سلیقگی صورت گرفته است چرا که آقای احسان خاندوزی به هر دو ادبیات و هر دو موضوع اشاره شده، آشنا هستند.

 طغیانی دراین باره گفت: آقای خاندوزی عملکرد بسیار خوبی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دارد. وی نزدیک به ۱۵۰ گزارش نظارتی حوزه‌های اقتصادی کشور را یا ریز به ریز خود انجام داده یا به عنوان ناظر بر موضوعات نظارت کافی و اطلاعات کاملی داشته است. از این منظر آقای خاندوزی احاطه خوبی نسبت به مسائل اقتصادی دارد.

مهدی طغیانی استاد اقتصاد دراین باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه آقای خاندوزی دید بسیار جامع نگرانه ای نسبت به راهکارهای حل مسائل و مشکلات اقتصادی دارد. در یک سال گذشته از شروع مجلس یازدهم تا کنون زوایای نگاهش به مسائل اقتصادی نشان می دهد که  چالش های اقتصادی را به صورت منطقی و با توجه به علم اقتصاد و ظرفیت های داخلی حل و فصل کند. همین احاطه به مسائل می‌تواند ضعفی که برخی از منتقدان انتخاب آقای خاندوزی برای وزارت اقتصاد مطرح می کنند را می تواند جبران کند.

طغیانی در این باره تصریح کرد: اساسا لازم است برای حل مشکلات اقتصادی عرصه به دست اقتصاددانان و اساتید اقتصادی داده شود تا معضلات اقتصادی کشور به صورت علمی حل و فصل شود. از سوی دیگر موضوع جوانی افرادی مثل آقای خاندوزی یا برخی از چهره های آشنا در لیست وزرا که مورد انتقاد برخی قرار گرفته را باید از این زاویه جواب داد که یا باید بپذیریم که از یک فرد ۴۱ ساله نمی توان انتظار داشتن کارنامه مدیریتی طولانی در بدنه وزارتخانه ها را داشت یا اینکه باید قبول کنیم کار باید به دست مدیران جوان سپرده شود اما برای پیشبرد بهتر کارها می توانیم از معاونین و مشاورینی که در بدنه وزارتخانه کار کرده اند و به موضوعات آشنا هستند برای کمک به پیشبرد اهداف مورد نظر وزیر استفاده کنیم.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در هر صورت بنده آقای دکتر  خاندوزی را جزء وزرایی می دانم که قطعا در ماه های آینده از جمله وزرای موفق کابینه خواهد بود که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را با دیدگاه های کارشناسانه و تیم اقتصادی مسلط و آگاهی که برای خود برمی گزیند دولت را در حل و فصل چالش های اقتصادی کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تایید آقای خاندوزی چه مسائل باید اولویت های این وزیر جوان باشد گفت: آقای خاندوزی مسائل مهمی را برای دوراهن کاری خود در کمیسیون هایی که از وی دعوت کرده اند صحبت کرده است اما به نظر بنده در حال حاضر مهمترین موضوع اقتصاد ما که به سرعت باید حل و فصل شود، کاهش نرخ تورم است که راهکار آن هم کاهش کسری بودجه است.

وی در این باره افزود:به نظر می رسد اگر در داخل دولت با همکاری آقای خاندوزی اگر قرارگاه مدیریتی بر پا شود تا به روشی ضد تورمی کسری بودجه تامین و نقدینگی کنترل شود، مثلا با صرفه جویی دولت در بودجه و درآمدهای مالیاتی که به کنترل کسری بودجه دولت می انجامد این موارد اولین اولویت ها یا اصلی ترین اولویت هایی است که همه وزارتخانه ها باید با هم روی آن تمرکز کنند و وزارت اقتصاد نیز در این موضوع حتما نقش اساسی خواهد داشت لذا به نظر می رسد آقای خاندوزی نیز باید به شدت به دنبال کاهش نرخ تورم و اعمال سیاست هایی در وزارتخانه خود باشد که به کاهش نرخ تورم می انجامد.

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 19106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha