اولین ترجیح برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی این است که اقتصاددان باشد/ کسی که در بورس مدیر بوده بخاطر تعارض منافع نمی‌تواند مدیر خوبی برای بانک مرکزی باشد

دکتر کامران ندری گفت: فردی باید مدیر بانک مرکزی شود که تسلیم خواسته های بازار سرمایه یا زیاده خواهی های نظام بانکی کشور نشود. مدیر بانک مرکزی باید راهکارهای لازم برای مطالبات مردم یعنی کاهش تورم را پیدا و اجرا کند. بنابراین انتخاب مدیر بانک مرکزی از بین مدیران سابق بازار سرمایه اشتباه است چرا که به احتمال زیاد از عهده وظیفه اصلی بانک مرکزی که کنترل بازار تورم است برنخواهند آمد.

گروه اقتصاد کلام پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهمترین و بیشترین مطالبه ی مردم از نامزدهای ریاست جمهوری موضوعی که نه در این دوره ریاست جمهوری، بلکه همواره اصلی ترین دغدغه مردم بوده است کنترل نرخ تورم است. کنترل نرخ تورم و ریاست بانک مرکزی، استقلال بانک مرکزی و مسائلی که در این نهاد پولی رقم می خورد از جمله موضوعات مهمی است که قطعا کار رئیس جمهور را برای انتخاب رئیس بانک مرکزی یا از آن مهمتر برای پاسخ دادن به مطالبه مردم و کاهش نرخ تورم سخت تر می کند. بی تردید عدم کاهش نرخ تورم، موفقیت های اقتصادی دولت را زیر سوال برده و جایی برای موفقیت دولت در عرصه اقتصاد و افزایش امید و اطمینان مردم به کارایی دولت باقی نمی گذارد، از این رو انتخاب رئیس بانک مرکزی از چند بعد حائز اهمیت است. کامران ندری اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق نظر خود را درباره ویژگی های رئیس بانک مرکزی با رادار اقتصاد در میان گذاشته است

کامران ندری اقتصاددان و عضو پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد به مهمترین نیازهای اصلاحاتی بانک مرکزی و شایستگی های رئیس انتخابی این نهاد پولی – مالی پرداخت و در این باره گفت" بانک مرکزی یک نهاد تخصصی است،  طبیعتا هر کسی نباید در راس بانک مرکزی قرار داده شود. بلکه فردی باید به عنوان مدیر و رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شود که با اقتصاد پولی ،نظریات پولی، مسائل و مشکلات نظام پولی و بانکی آشنایی داشته باشد درغیر این صورت مثل این می ماند که شمایی که قصد ساخت  یک ساختمان را دارید کار ساختن یک ساختمان چند طبقه مجهز را به فردی بدهید که کمترین سررشته ای از کار ساختمان سازی ندارد، لذا وقتی ساختن ساختمان به مهندسان و معماران و اهل فن داده نمی شود ساختمانی بالا نمی رود که امن و قابل زندگی کردن باشد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: اولین ترجیح برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی این است که اقتصاددان باشد. یعنی از پختگی لازم برای اداره این نهاد مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور برخوردار باشد. در واقع افراد خیلی جوان که تجربه کافی در حوزه پول و بانک ندارند طبیعتا اگر به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شوند حتما با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند لذا ویژگی هایی چون، اقتصاد دان بودن، داشتن  تجربه کافی و رسیدن  به مرحله پختگی برای مدیر بانک مرکزی که  صاحب رای و استقلال رای باشد برای مدیریت درست بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت است.

کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با تاکید براهمیت استقلال و اقتدار رئیس بانک مرکزی برای اداره این نهاد مالی گفت: اگر فردی رئیس بانک مرکزی شود و به سرعت تسلیم خواسته های حوزه مالی دولت شود، یعنی دولتی که با چالش کسری به بانک مرکزی برای چاپ پول و استقراض فشار می آورد اگر رئیس بانک مرکزی، تسلیم شود و مطابق با خواسته های دولت یا نظام بانکی برای استقراض و چاپ پول عمل کند، طبعا در رسیدن به اهداف مورد نظر خود موفق نمی شود لذا تصورم این است که فردی باید برای ریاست بانک مرکزی انتخاب شود که به لحاظ تجربی  پخته و آشنا به سیاست گذاری پولی باشد. فردی که در این زمینه ها مطالعات کافی داشته باشد و فرصت تامل و تعمق در آموخته ها را پیدا کرده باشد، چرا که صرف داشتن مدرک کفایت نمی کند بلکه فردی باید برای ریاست بانک مرکزی انتخاب گذاشته باشد که برای آشنایی با مسائل و مشکلات نظام پولی و بانکی کشور وقت زیادی گذاشته باشد.

کامران ندری در پاسخ به این سوال که آیا مدیران بازار سرمایه می توانند انتخاب های خوبی برای اداره بانک مرکزی باشند گفت: کسی که در بازارهای مالی مثل بورس مدیر بوده نمی تواند مدیر خوبی برای بانک مرکزی باشد، به علت تعارض منافع . یعنی اصولا چنین مدیری تصمیماتی می گیرد که به ضرر اقتصاد و به نفع بازار سرمایه است. سیاست هایی که در نهایت منتج به تورم قابل ملاحظه ای می شود. تورم ایجاد شده نیز منجر به افزایش قیمت سهام می شود، بنابراین تورم ایجاد شده، به بازار سرمایه کمک می کند، در حالی که بانک مرکزی موظف به کاهش تورم است دو موضوعی که با هم سازگاری ندارند واصلا شبیه به هم نیستند، لذا اگر کسی بخواهد سکاندار بانک مرکزی شود و به بازار سرمایه توجه کند طبعا نمی تواند ماموریت اصلی خود را در اقتصاد کلان به سرانحام برساند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اتفاقا باید فردی در راس مدیریت بانک مرکزی قرار بگیرد که ضد تورم است و می داند چگونه باید تورم را کنترل و مهار کند. کسانی که سابقه کار بانکداری یا دربازار سرمایه دارند برای ریاست بانک مرکزی مناسب نیستند، بازهم به خاطر تعارض منافع. چرا که منافع بانکها و منافع بازار سرمایه با منافع عمومی مردم در تعارض است. مدیری که در بازار سرمایه کار کرده، منافع سهامداران را درنظر می گیرد یعنی منافع مردم نادیده گرفته می شود در حالی که بانک مرکزی یک نهاد عمومی است و مسوولین بانک مرکزی موظف به حمایت از بازار سرمایه و بانکها نیستند بلکه  کنترل تورم، ایجاد ثبات قیمتی مهمترین وظیفه آنها در قبال عموم جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اقتصاد تاکید کرد: لذا  نظر شخصی من این است که از دو طیف نامبرده مدیر به خاطر تعلق خاطری که بدان اشاره شد برای ریاست بانک مرکزی، مدیر انتخاب نشود. بلکه فردی باید مدیر بانک مرکزی شود که تسلیم خواسته های بازار سرمایه یا زیاده خواهی های نظام بانکی کشور نشود. مدیر بانک مرکزی باید راهکارهای لازم برای مطالبات مردم یعنی کاهش تورم را پیدا و اجرا کند. بنابراین انتخاب مدیر بانک مرکزی از بین مدیران سابق بازار سرمایه اشتباه است چرا که به احتمال زیاد از عهده وظیفه اصلی بانک مرکزی  که کنترل بازار تورم است برنخواهند آمد.

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 19096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دکتر DBA IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      1 0
      وقتی خود دولت رییس بانک مرکزی را انتخاب می‌کند، چگونه گوش به فرمان دولت نباشد ؟!
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      1 0
      این صالح ابادی بورس را نزولی کرد توان کشش بانک مرکزی را به هیچ وجه ندارد