اشغال افغانستان توسط طالبان و ضرورت اتخاذ سیاست هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران

شرایط کنونی منطقه کاملا متفاوت از چند دهه پیش است و منطق ژئوپلتیک حکم می‌کند که جمهوری اسلامی ایران تنها بر اساس منافع خود باید عمل کند.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد فرید اصفهانی؛ با تصرف افغانستان توسط طالبان، موازنه قوا در منطقه دستخوش تغییر و تحولات خواهد شد و کشورهایی که اقدام به موازنه سازی نکنند، قافیه را باخته‌اند. ذکر این نکته در ابتدا لازم است که اشغال افغانستان توسط طالبان ناگهانی نبوده، بلکه با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها و جلسات چندین ماهه با برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صورت پذیرفته است.

آن چه که باید به آن توجه شود این است که جمهوری اسلامی ایران برای آنکه موازنه قوا  را به نفع خود تمام کند لازم است که دست به اقدامات هیجانی و احساسی نزند و استراتژی نه تایید نه تکذیب یا صبر  و انتظار را در پیش بگیرد و بعد از مشخص‌شدن کامل اوضاع در افغانستان اقدام به شناسایی دو فاکتور کند.

شرایط کنونی منطقه کاملا متفاوت از چند دهه پیش است و منطق ژئوپلتیک حکم می‌کند که جمهوری اسلامی ایران تنها بر اساس منافع خود باید عمل کند.

در حال حاضر اولا اکنون چندین کشور منطقه در خاورمیانه و شمال آفریقا با اسرائیل روابط آشکار و نهان دیپلماتیک برقرار کرده‌اند و این زنگ خطر جدی برای ایران است. ثانیا طالبان قطعا از حمایتهای تمام عیار عربستان سعودی و پاکستان (دو همسایه ایران)  برخوردار است با حضور یک دولت طالبانی در افغانستان، قطعا مرزهای ایران بیش از پیش دچار التهاب خواهد شد. در کنار این موارد، ایران نباید از خلیج فارس غافل شود. چرا که حضور طالبان در افغانستان، قطعا موجب خشنودی ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. چرا که توجه ایران از خلیج‌فارس معطوف به آسیای میانه خواهد شد و ائتلاف عربی-آمریکایی به خوبی می‌توانند به این وسیله به اهداف خود در خلیج فارس نائل آیند.

در پایان، ذکر این نکته لازم است که تا قبل از طالبان هم کلیه مرزهای زمینی و دریایی جمهوری اسلامی ایران مستعد تنش و التهاب بوده است اما با حضور طالبان در افغانستان، این تنش بیشتر از قبل خواهد شد. بنابراین لازم است که مسئولان جمهوری اسلامی ایران، سیاست منطقی و هوشمندانه‌ای را در قبال طالبان اتخاذ نمایند تا تجربه‌های تلخ گذشته تکرار نگردد.

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 19093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha