۴.۵ میلیون دوز واکسن کرونا کجاست/اختلاف آمار گمرک و وزارت بهداشت

آمار واردات واکسن کووید ۱۹ با واکسیناسیون صورت گرفته در کشور، تفاوت ۴.۵ میلیونی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار مهر، بر اساس اعلام گمرک ایران، تاکنون ۳۸ محموله واکسن وارداتی به تعداد ۲۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۱۰ دوز از کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن، روسیه، ایتالیا، کره جنوبی و هند وارد کشور شده و همزمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

تعداد واکسن‌های وارداتی در خرداد ۱۴۰۰، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز و در تیر ماه ۶ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ دوز بوده است که در مرداد ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۱۰ دوز افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که تا روز گذشته بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است.

نکته قابل تأمل، تفاوت آماری در میزان واردات و تزریق واکسن است. آن طور که از آمارهای رسمی گمرک و وزارت بهداشت می‌توان نتیجه گرفت، وجود ۴ میلیون و ۵۴۴ هزار دوز واکسن است که هنوز تزریق نشده است.

اگر بخواهیم به اظهارات کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو توجه کنیم که عنوان داشته است برای ۱۰ روز ذخیره واکسن داریم، این اعداد و ارقام درست به نظر می‌رسد. زیرا، به طور میانگین روزانه ۵۰۰ هزار دوز واکسن در کشور تزریق می‌شود.

در چنین شرایطی که بعضی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون در کشور تعطیل هستند و گفته می‌شود علت این تعطیلی نیز نبود واکسن است، مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخ بدهند چرا در مسیر ارسال واکسن به این مراکز، اتلاف وقت صورت گرفته و باعث تعطیلی برنامه واکسیناسیون در این مراکز شده است.

۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کد خبر: 19073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha