رئیس سازمان بورس باید در حد رییس بانک مرکزی استقلال داشته باشد

مهرآور رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس می‌گوید: شخصی که ریاست سازمان را بر عهده می‌گیرد باید متناسب با روز دستورالعمل و قواعد را اجرا کند و مستقل باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شنبه لیست کابینه پیشنهادی رئیسی به مجلس معرفی شد و قرار است در چند روز آینده، نمایندگان مجلس نظر خود در مورد وزرای پیشنهادی اعلام کنند.  بعد از انتخاب وزرا نوبت به روسای سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف در دولت می‌رسد.

با توجه به اقبال مردم از بازار سرمایه معرفی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از جهت تاثیرگذاری بر روند معاملات و تصمیمات گرفته شده از سوی ایشان دارای اهمیت است. رئیس این سازمان توسط وزیر اقتصاد به شورای عالی بورس معرفی و بعد از رای گیری سکاندار این سازمان خواهد شد اما پاسخ این سوال که اینکه چقدر رئیس این سازمان از استقلال لازم بر خوردار است؟ را می‌توان به عدم حضور رئیس سازمان در جلسات هایت دولت و همچنین استعفای روسای پیشین سازمان بورس به دلیل دخالت‌های دولت در این بازار پیدا کرد.

حمید رضا مهرآور رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران  بورس اوراق بهادار در مورد ویژگی‌های رئیس سازمان بورس در دولت رئیسی می‌گوید: شخصی که ریاست سازمان را بر عهده می‌گیرد اولا باید متناسب با روز دستورالعمل و قواعد را اجرا کند چرا که بسیاری از دستورالعمل‌ها و قوانینی که داریم مربوط به سال‌های قبل است که در حال حاضر کارای لازم را ندارند.

او می‌گوید:  روش‌های که مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرمایه گذار را می‌ترساند و باعث می‌شود که به جای اینکه جذب بازار شود از آن فرار کند. اولین موضوعی که به نظر بنده در بازار اهمیت دارد دارد این است که با ایجاد ابزار تشویقی در بورس سرمایه‌گذار را به سمت بازار هدایت کنیم، این ابزارهای تشویقی باعث جذب سرمایه‌ها که قرار است به سمت بازارهای موازی مثل مسکن، دلار و طلا حرکت کند که بسیار مخرب هم هست به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

این کارشناس بازار سرمایه درخواستی دیگری که به منظور تغییر در بازار سرمایه داشت آسان شدن قوانین و مقرارت حاکم بر بورس است، به سمتی که سرمایه‌گذار احساس امنیت در بازار کند.

نداشتن استقلال لازم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از موضوعاتی بود که بارها به عنوان یک مشکل اساسی در بورس از سوی کارشناسان مطرح شده است و با توجه به استعفای پی در پی مدیران سازمان بورس در سال گذشته به دلیل دخالت‌های دولت در بازار، استقلال ریاست سازمان بورس به عنوان یک خواسته عمومی برای سهامداران از دولت جدید تبدیل شده است.

او می‌گوید: سازمان بورس مثل بانک مرکزی است، اگر رئیس بانک مرکزی در هیات دولت حضور پیدا می‌کند باید ریاست سازمان بورس هم در هیات دولت  حضور داشته باشد.

به گفته این کارشناس بازار پولی و سرمایه دو بال اقتصاد کشور هستند که باید در اقتصاد کشور هم وزن بازار پول به بازار سرمایه هم  وزن دهیم در غیر این صورت شاهد تصمیماتی هستیم که با روح بازار سرمایه مطابقت ندارد.

مهرآور عملکرد آقای دهنوی را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: دهنوی خوب جلو می‌رود و تا الان مسائل را مدیریت کرده و اگر دولت جدید حمایت کند، بتواند این روال ادامه پیدا کند.

او یکی از آفت‌های بازار سرمایه را تغییر پی در پی روسای سازمان و معاونین خواند و گفت: زمانی که رئیس سازمان بورس تغییر پیدا می‌کند، شخص جدید تا بخواهد بر روال کار عادت کند یکسری مشکلات ایجاد می‌شود بنابراین حفظ یک مدیر توانا بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی می‌تواند در بهبود وضعیت بورس موثر باشد.

این کارشناس در خصوص وضعیت اطلاع رسانی در  بازار سرمایه که در این روزها به یکی از آسیب‌های بازار سرمایه تبدیل شده است گفت: سازمان بورس باید جاهایی مشخص و کانال‌های مشخصی داشته باشد که سرمایه گذار بتواند به آن جا مراجعه کند و اطلاعات دقیق و درست را کسب کند مثل سامانه کدال که یک سامانه جامع از انتشار اطلاعات است به عبارت دیگر "کدال" را گسترش دهیم تا افراد بدانند که تنها یک مرجع الی دو مرجع وجود دارد تا بتوانند تحلیل درست و صحیح را از این مراجع کسب کند.

 او به برخی از محتوای تولید شده در روزهای رشد بازار که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود واکنش نشان داد و گفت: باید مراجع منتشر کننده اطلاعات به گونه‌ای نباشد که مثلا اگر بنده یک سهمی را داریم و در آن ماندم و یا اینکه سهمی را داریم و دچار طمع شدم با تبلیغ در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی سهم را خوب جلوه دهم و سعی کنم آن را به سرمایه گذار بفروشم. تمام اطلاعات دقیق و رسمی در یک یا چند مجموعه باشد که سرمایه‌گذار به سمت محتوای غیر رسمی نرود.

به گفته او، یک زمانی تصمیم بر این شد که صورت مالی منتشر نشود و یکی از استدلال‌ها این بود که افراد برای تحلیل سهم به دنبال کسانی که تحلیل خوب می‌کنند بروند. آن زمان هم گفتم این کار اشتباه است اگر شما قرار است صورت مالی منتشر نکنید ابتدا افراد شناسنامه‌دار و شناخته شده را به جامعه معرفی کنید و سپس این کار را انجام دهید.

مهرآور گفت: متاسفانه به دلیل نبود مراجع رسمی که بتواند تحلیل درست به سهامداران بدهد، بسیاری از افراد در این گرداب افتادن و بر اساس شایعه سهم را خریداری کردند.

۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 19006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha