بارسلونا این‌گونه به خاک سیاه نشست (گزارش ویژه)

رئیس بارسلونا در نشستی خبری پاسخ ادعاهای جوزپ ماریا بارتومئو را داد و او را مقصر شرایط بد فعلی باشگاه کاتالان دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۳ روز پیش جوزپ بارتومئو رئیس سابق بارسا با انتشار بیانیه‌ای به خوان لاپورتا رئیس فعلی باشگاه تاخت و او را مقصر جدایی لیونل مسی و وضعیت بد اقتصادی کنونی دانست.

بارتومئو معتقد است که برکناری زودهنگام او، موجب شد که نتواند برنامه‌های اقتصادی‌اش را عملی کند. او معتقد است که در صورت عملی شدن برنامه‌های او، تاثیر ضررهای ناشی از شیوع ویروس کرونا عملاً صفر خواهد بود.

در نامه بارتومئو آمده بود:
"آقای رییس عزیز،

پس از آخرین اظهارات شما و برخی از اعضای هیئت مدیره، احساس می کنم موظف هستم با شما صحبت کنم تا برخی از اظهارات را مشخص نموده و مسئولیت‌ها را روشن کرده و از شما به عنوان رییس باشگاه، اقدامات فوری را خواستار باشم که در برابر شرایطی که به طور جدی نه تنها بر چهره باشگاه، بلکه بر چهره هیئت مدیره‌ای که هفت سال ریاست آن را بر عهده داشتم، تاثیر گذار است."

در ادامه بارتومئو در ۱۰ بند مفصل نکاتی را بیان کرده که خلاصه برخی از آنها به شرح زیر است:

- من نتایج فعالیت‌هایم را منتشر می‌کنم و اگر مورد غیرقانونی در آن وجود داشت، آن را اطلاع خواهم داد، اگر چنین چیزی در آن بود، کاملا مطمئنم ناخواسته صورت گرفته است.

- با هر کسی که دست به فعالیت غیرقانونی زده، برخورد خواهم کرد.

- به شما یادآوری می‌کنم که شما از مجمع عمومی اعضاء که در ماه ژوئن برگزار شد، درباره حساب‌های مالی دوره هیئت مدیره ما سوال کردید و اکثریت بر تایید صحت وضعیت مالی ما رای دادند.

                                                          جوزپ بارتومئو رئیس سابق بارسا

- هیئت مدیره ما کار خود را در سال ۲۰۱۰ با ۸۰ میلیون یورو ضرر آغاز کرد، این میراث فاجعه باری است که شما برای ما به جا گذاشته بودید.

- جدای از ضررها در شرایط شیوع کرونا در جهان، هیئت مدیره ما به مبلغ ۱۹۳ میلیون یورو افزایش سرمایه دست یافته بود.

- هیئت مدیره ما، ماه مارس ۲۰۲۱ را برای انتخابات تعیین کرده بود و ما قصد داشتیم تصمیمات لازم را برای جلوگیری از بروز این وضعیت مالی بگیریم.

- هیئت مدیره جدید در این مدت که بر سر کار آمده، هیچ تصمیم جدیدی نگرفته و این نشان‌دهنده عدم فعالیت آنهاست.

- در نتیجه رای عدم اعتماد، برای ما غیرممکن بود تصمیمات بیشتری برای جلوگیری از زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا بگیریم و نوکمپ نیز تا این تاریخ همچنان بسته مانده است.

- موزه و فروشگاه باشگاه به تازگی بازگشایی شده است.

- صحبت درباره عدم امکان دستیابی به ۴۳درصد ( ۳۷۵ میلیون یورو) درآمد در فصل ۲۱-۲۰۲۰ است.

 - از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی و قرنطینه اجباری که دریافتی باشگاه را تحت تاثیر قرار داد، ما تصمیم گرفتیم حقوق کارمندان و بازیکن‌ها را کاهش دهیم.

 - ما ۱۲ درصد کاهش حقوق غیرقابل استرداد ایجاد کردیم."

بارتومئو در پایان، نامه خود را اینگونه به اتمام رسانده: "در نهایت از شما می‌خواهم نتایج دقیق ممیزی و / یا بررسی دقیق و در صورت وجود، اطلاعات دقیق همه شرکای جرمی که ظاهراً به آنها اشاره می‌کنید را برای اطلاع عمومی و در اسرع وقت اعلام کنید.

در صورت یافتن نشانه‌هایی از اقدامات غیرقانونی که البته من نه دستورش را داده‌ام و نه اطلاعی از آنها دارم، قول می‌دهم اولین کسی باشم که اقدامات قانونی مربوطه را برای روشن شدن موضوع انجام می‌دهد و در صورت لزوم این مفروضات غیرقانونی را مجازات می‌کنم.
اراده من در این زمینه همچنان یکسان است تا حداکثر شفافیت را به اعضا ارائه دهم.

با احترام، جوزپ ماریا بارتومئو "

خوان لاپورتا در واکنش به ادعای بارتومئو امروز کنفرانسی خبری ترتیب داد و به خبرنگاران گفت:« شما را به این نشست دعوت کردم تا در مورد وضعیت کنونی توضیح بدهم. مسائلی هم مطرح شده که نیاز به پاسخگویی دارد. باید بگویم که وقتی به عنوان رئیس انتخاب شدم، خیلی زود از "Goldman Sachs" هشتاد میلیون یورو وام گرفتیم چرا که در غیر این صورت نمی‌توانستیم دستمزدها را پرداخت کنیم.

                                                                 خوان لاپورتا رئیس فعلی بارسا

همچنین  بر اساس گزارشات سال ۲۰۱۹ متوجه شدیم که برای بازسازی نوکمپ نیاز به اقدامات فوری است و در غیر این‌صورت برای تماشاگران خطراتی وجود خواهد داشت.

خیلی زود ۱.۸ میلیون یورو هزینه شد تا در هفته نخست بدون مشکل میزبان هواداران باشیم. نمی‌توانستیم هواداران را در معرض ریسک قرار دهیم.

همچنین متوجه شدیم که ۵۰ درصد درآمدهای لالیگا که ۷۹ میلیون یورو بود و نیز ۵۰ درصد درآمدهای حاصل از فروش بازیکنان، پیش از این خرج شده است. این کار را هیئت مدیره قبلی انجام داده بود.

در ضمن متوجه شدیم که سیاست‌های ورزشی اعمال شده از سوی مدیریت قبلی در برخی زمینه‌ها اشتباه بوده است. مثلا با بازیکنان قدیمی و مسن، قراردادهایی طولانی مدت امضا شده و بر عکس با جوانان، قراردادهایی کوتاه مدت. همین قضیه باعث شد تا در مذاکرات تمدید به مشکل برخورد کنیم.

مدیریت قبلی اعلام کرده بود که ۶۸ میلیون یورو از بابت کاهش دستمزدها به باشگاه سود رسانده، اما در عمل واقعیت نداشت چرا که همین رقم در قالب پاداش‌ها هزینه شد. توانستیم اسپانسری ۵۴۰ میلیون یورویی با سود ۱.۶ درصد پیدا کنیم تا بخشی از مشکلات حل شوند. سود بازپرداخت وامی که مدیریت قبلی دریافت کرد، ۹ درصد بود. »

لاپورتا ادامه داد: « ۴۶۸ میلیون یورو ضرر داده‌ایم که ۹۱ میلیون یوروی آن در نتیجه پاندمی کرونا بوده است و این را به اطلاع لالیگا رسانده‌ایم. دارایی خالص منفی بارسا در حال حاضر ۴۹۱ میلیون یورو است؛ رقمی ظریف که ما را مجبور به همکاری با حسابرس‌ها کرده تا اعتبار باشگاه را حفظ کنیم اما بدهی‌های ما تا ۶۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است.

دیروز هواداران در ورزشگاه بودند و اعتراضاتی بابت جدایی لیونل مسی بهترین بازیکن تاریخ باشگاه دریافت کردیم، اما اکنون انگیزه و اشتیاق زیادی را برای شروع دورانی جدید در بارسلونا می‌بینم. هواداران اما ثابت کردند که بارسلونا فراتر از نام‌هاست و تیم را به خوبی حمایت و تشویق کردند.»

« متن نامه را خواندم و باید بگویم با وجود احترامی که برای بارتومئو قائلم، پر از دروغ بود. او تلاش داشت تا مسائلی غیرقابل توجیه را به غلط توجیه کند. خط به خطش نشانه‌ای از ناامیدی بود و قصد داشت از اوضاع فعلی باشگاه به سود خود استفاده کند.

با ادعاهای او موافق نیستم. او معتقد است فقط مسئول مالی باشگاه تا مارس ۲۰۲۱ است ولی اینطور نیست و همه مسئولیت فصل قبل متوجه اوست. خودم من در گذشته چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ام. او در حال تکرار یک دروغ است، انگار با تکرارش تبدیل به واقعیت خواهد شد. بارتومئو اصرار دارد مرا مقصر جلوه دهد ولی یک قاضی مشخص کرد که چنین نبوده است. همه اینها قبلا  اثبات شده است. متاسفانه شرایط اقتصادی فعلی اسفناک است. پرداختی‌های ما به بازیکنان، ۱۰۳ درصد درآمدهای باشگاه است که این رقم ۲۰ تا ۲۵ درصد بیش از سایر رقباست.»

سه دروغ دیگر بارتومئو:« او می‌گوید دلیل استعفای او و هیئت مدیره به دلیل پیشرفت رای عدم اعتماد بود و اینکه قصد نداشتند نخستین هیئت مدیره تاریخ شوند که رای عدم اعتماد گرفته‌اند. سومین دروغ اینکه می‌گوید به دلیل استعفا نمی‌توانسته تصمیمات اقتصادی بگیرد و به همین دلیل باشگاه ۳۷۵ میلیون یورو از ناحیه کووید۱۹ ضرر کرد اما ضرر تنها ۹۱ میلیون یورو بود. او نتوانست به هیچکدام از مفروضات مربوط به بودجه فصل ۲۱-۲۰۲۰ عمل کند که نتیجه منفی ۳۲۰ میلیون یورویی را در پی داشت. اتفاقی که باعث درام شدن شرایط اقتصادی بارسلونا شد و مارس ۲۰۲۱ متوجه شدیم بدهی باشگاه ۱۳۵۰ میلیون یورو است. دروغ چهارم اینکه دستمزدها عملا کاهش پیدا نکرده بود.»

دروغ‌های دیگر:« او در مورد نیمار صحبت کرد. او می‌گوید ما ۱۶.۷ میلیون یورو را بخشیدیم. دروغی دیگر، این حقیقت ندارد و این باید به بارتومئو خسارتی را که پرونده نیمار به وجهه باشگاه وارد کرد را یادآوری کند چون این دروغ بزرگی بود. به یاد داشته باشید که هیئت مدیره بارتومئو با دادستانی، پیمانی شرم آور بست که بر اساس آن بارسا برای اولین بار در تاریخ به دلیل دو جنایت مالیاتی محکوم شد. از سوی دیگر، ساندرو راسل و جوزپ ماریا بارتومئو، در قبال پرداخت جریمه بارسا از مسئولیت و جریمه کیفری خود تبرئه شدند. آن چه ما فکر می‌کنیم این است که هر دو طرف با ریسک‌هایی که داشتیم از همه ادعاها صرف نظر می‌کنند. سیاست ورزشی باشگاه در سال‌های اخیر فاجعه بار بوده است. وقتی نیمار با مبلغ ۲۲۲ میلیون یورو فروخته شد، آن‌ها این مبلغ را به طرز نامتناسب و به سرعت نور خرج کردند. این باعث این دستمزدها و شرایط فعلی شد.»

در باره مسی، « ما تا ابد قدردان مسی خواهیم بود، این یک قصه عاشقانه بوده است و رابطه‌ای طولانی که بسیار موفق بوده و متاسفانه به پایان رسیده است. این قانون زندگی است. دیدن مسی در پاری سن ژرمن، احساسات متناقضی را به من داد. ترجیح می‌دادم که او را در بارسلونا ببینم، اما باشگاه بالاتر از همه است. در آخرین سال حضور لئو، ما نتوانستیم نتایج مد نظرمان را کسب کنیم. ما همه دوست داشتیم که او فوتبالش را در بارسلونا تمام کند اما به دلایل مختلفی، این اتفاق ممکن نبود

۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
کد خبر: 19005
منبع: ورزش سه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha