نگرانی بابت آثار تاریخی افغانستان/ یونسکو می‌تواند به طالبان اخطار دهد

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی ضمن ابراز نگرانی نسبت به آینده میراث فرهنگی افغانستان گفت امیدواریم آثار ملموس و ناملموس همسایه شرقی کشورمان از هر گزندی در امان باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد نگرانی بابت آینده میراث فرهنگی همسایه شرقی کشورمان گفت: به نظر من نگرانی رؤسای موزه‌های ملی افغانستان و ایران نسبت به آینده میراث فرهنگی همسایه شرقی کشورمان درست است. ما پیش از این هم در زمان روی کار آمدن داعش، حمله عراق به کویت و حمله آمریکا به عراق با این نگرانی مواجه بودیم. همیشه دیدگاه‌های ایدئولوژیک در نبود تحلیل امروزی نسبت به آثار تاریخی با تفسیرهایی که نادرست هستند، عملیات‌هایی را انجام می‌دهند که به تخریب میراث فرهنگی می‌انجامند.

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی

وی افزود: دولت پیشین افغانستان توجه خاصی به اهمیت میراث فرهنگی و حفظ آن داشتند و حتی درصدد ساخت موزه‌ای با عنوان موزه ملی افغانستان بودند البته این طرح به نتیجه نرسید.

طالبان و شرایط ناامن تهدیدکننده میراث فرهنگی افغانستان

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی بیان کرد: شرایط فعلی حاکم بر افغانستان از  دو جهت می‌تواند برای حفظ میراث فرهنگی این کشور را تهدید کند. اولین تهدید تفکر طالبان و دومین تهدید شرایط ناامن است. برخی از افراد ممکن است با سوءاستفاده از این شرایط ناامن به آثار ملموس و ناملموس افغانستان آسیب بزنند البته ما امیدواریم که آثار ملموس و ناملموس همسایه شرقی کشورمان از هر گزندی در امان باشند.

آثار باستانی افغانستان

کارگر ادامه داد: فعلا باید به ایجاد امنیت بیشتر در افغانستان کمک کنیم تا از میراث فرهنگی خود محافظت کند. یونسکو می‌تواند با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت فعلی و آینده میراث فرهنگی افغانستان و اخطار دادن به طالبان و همه، نشان دهد که آثار تاریخی خط قرمز همه برخوردها و جنگ‌ها هستند.

او گفت: سازمان ملل نیز می‌تواند از کشورهای مختلف بخواهد که از لحاظ امنیتی برای حفاظت از میراث فرهنگی افغانستان به این کشور کمک کنند. شورای امنیت نیز می‌تواند یک جلسه فوری با هدف حفاظت از میراث فرهنگی همسایه شرقی کشور ما برگزار کند. حتی اگر نتایج این کارها عملی نشود در آینده می‌توان افرادی را که اخطارهای داده شده را نادیده گرفته‌اند به نوعی مجرم دانست.

میراث فرهنگی افغانستان

مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی بیان کرد: ما امیدواریم طالبان در برخورد با آثار تاریخی و میراث فرهنگی افغانستان نسبت به دوره حاکمیت قبلی خود تغییر نگاه داشته باشد و به اهمیت آثار آگاهی پیدا کرده باشد. من امیدوار هستم که در ملاقات‌هایی که با طالبان صورت می‌گیرد به اهمیت میراث فرهنگی افغانستان یادآوری‌های مرتب شود.

شایان ذکر است روز گذشته انجمن علمی باستان‌شناسی ایران نیز در بیانیه‌ای از همه دولت‌های همسایه و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کشور درخواست کرد تا مسئولانه برای جلوگیری از بحران انسانی و فرهنگی در افغانستان چاره‌ای بیندیشند تا علاوه بر عبور از بحرانِ جنگی فراگیر، میراث فرهنگی منطقه نیز حفظ شود.

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران نیز در یادداشتی که منتشر کرده به تماس تلفنی دکتر رحیمی همتای خود در افغانستان و نگرانی‌های شدیدشان نسبت به تخریب میراث فرهنگی و موزه‌های افغانستان به خطر افتادن جان کارکنان موزه‌ها و امنیت اشیای تاریخی و… با توجه به کارنامه پیشین طالبان اشاره کرده است.

اگرچه در این یادداشت از قول دکتر رحیمی تصریح شده بود که در استان‌هایی که تاکنون سقوط کرده‌اند، با تماس‌هایی که او داشته موزه‌ها در امان بوده‌اند. با این وجود، بیم این می‌رود که هر لحظه تهدید شوند.

۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 19004
منبع: خبرگزاری موج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha