رئیس بانک مرکزی باید یک اقتصاددان خبره باشد/ در هیچ کجای دنیا مدیر مالی به عنوان فرماندهی بانک مرکزی انتخاب نمی‌شود

دکتر عطا بهرامی گفت: در هیچ کجای دنیا مدیر مالی به عنوان فرماندهی اقتصادی و بانک مرکزی انتخاب نمی شود. مدیران اجرایی باید از اقتصاددانان و استراتژیست های اقتصادی نخبه انتخاب شوند و برای بازار سرمایه، مدیران مالی انتخاب شوند بنابراین گزینه ی مطرح شده آقای صالح آبادی مناسب بانک مرکزی نیست، بلکه فردی مثل آقای فرزین که فضای واقعی اقتصاد را می شناسد مناسب این پست است.آقای صالح آبادی تا کنون حتی یک اظهارنظر ساده درباره اقتصاد کلان نکرده اند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی  رادار اقتصاد، اصلاح نظام بانکی، خلق پول بی ضابطه و بی قاعده در نظام بانکی، اعطای تسهیلات به بخش غیر واقعی اقتصاد، بنگاه داری و واسطه گری نظام بانکی و مسائلی از این دست که درنظام بانکی کشور اتفاق می افتد همواره از موارد مورد اعتراض کارشناسان اقتصادی بوده است. حمایت های بی مورد بانک مرکزی از بازار سرمایه یا موارد دیگری که به خلق پول و فشار تورمی به هشتاد میلیون ایرانی می شود از جمله موضوعاتی است که به شدت نشان می دهد ریاست بانک مرکزی یک امر مهم و انتخاب یک مدیر کاردان برای حل و فصل مسائل امر خطیرتری است. عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه درباره برخی چهره های پیشنهادی برای ریاست بانک مرکزی نظر خود را با رادار اقتصاد در میان گذاشته است.

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد با اشاره به اهمیت ویژه انتخاب رئیس بانک مرکزی در شرایط دشوار اقتصادی امروز کشور به ذکر چند نکته پرداخت و گفت: انتخاب رئیس بانک مرکزی برای دولت سیزدهم از چند جهت حائز اهمیت است چرا که متأسفانه اقتصاد کشور و معیشت مردم به دلیل چالش هایی که نظام بانکی برای اقتصاد و معیشت مردم ایجاد کرده، به شدت تحت فشار تورمی و معضلات مختلفی است که متاسفانه بخشی از آن را می توان به پای سوداگری بانک ها گذاشت. از این جهت انتخاب رئیس بانک مرکزی برای جلوگیری از تخریب بیشتر اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیس و اساس اقتصاد های جدید پول است، یعنی این پول است که سرنوشت تورم و سرنوشت اشتغال کشور را مشخص می‌کند، سیاست های نظام بانکی نباید در تعارض با منافع اصلی اقتصادی کشور باشد. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: متأسفانه سالهاست بانک مرکزی در خدمت بانک های خصوصی است و بر خلق پولی که در بانک های خصوصی اتفاق می افتد چشم بسته است. بانک مرکزی به دلیل حمایت از بانک های خصوصی، سایر بخش های اقتصادی و منافع عمومی را رها کرده، ضمن اینکه یکسری از رسانه های وابسته به بانک های خصوصی هم  دائما در حال دادن آدرس غلط به مردم هستند و بخش مهم و زیادی از تورم کشور را به کسری بودجه نسبت می دهند. موضوعی که باعث شده خلق پول در نظام بانکی به شدت انجام شود. این در حالی است که ۱۳ درصد خلق پولی که در اقتصاد اتفاق می افتد بابت کسری بودجه است اما ۸۷ خلق پولی که در نظام بانکی رخ می دهد  بابت ناترازی بانکهای خصوصی  است که تبعات و پیامدهای منفی آن با تورم بر مرم تحمیل می شود.

بهرامی با تاکید بر اینکه رئیس بانک مرکزی باید یک اقتصاد دان خبره باشد گفت: بی تردید رئیس بانک مرکزی باید با این موضوع مهم بسیار آگاهانه و هوشمندانه برخورد کند و تبعات چشم پوشی بر خلق پول در نظام بانکی را بداند چرا که ادامه قصور و چشم پوشی بر چنین موضوعی عواقب بسیار بدی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد. 

وی دراین باره تصریح کرد: رئیس بانک مرکزی در دولت آقای رئیسی باید مانع بزرگی در برابر سیاست های نظام بانکی شود، بانک هایی که  سپرده‌های مردم را برای خرید املاک و مستغلات می گیرند، حتی براساس برخی گزارش‌ها با ده برابر قیمت خریداری می کنند، به نحوی که آقای اژه ای نیز تلویحا به این مسئله اشاره کرد. بانک های کشور با حمایت یا چشم پوشی بانک مرکزی دائما در حال استقراض از بانک مرکزی هستند  وقتی خیالشان راحت است که هر آن اراده کنند  ۳ هزار میلیارد تومان می توانند برداشت کنند مشخص است به سفته بازی و دلالی رو می آورند، بنابراین فردی باید به عنوان رئیس بانک مرکزی انتخاب شود که استراتژیست باشد، یعنی رئیس جمهور فارغ از همه فشارهای سیاسی یک اقتصاددان زبده را برای این مسوولیت برگزیند. 

بهرامی خطاب به آقای رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور باید نسبت به تبعات انتخاب غلط برای بانک مرکزی آگاه باید و بداند تداوم انتخاب غلط رئیس بانک مرکزی و تداوم سیاست هایی که مانع از خلق پول نشود قطعا اقتصاد را ویران می کند. 

 کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت نامطلوب نظام بانکی کشور گفت: فعالیت های بانک های کشور ضربات مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده است. در حالی که نظام بانکی ما درگیر مشکلات زیادی است و برخی از بانک های خصوصی باید ورشکسته باشند جالب است که به اتکای حمایت های بانک مرکزی هیچ بانکی در ایران ورشکسته نمی شود! در حالی که  کارآمدترین نظامهای بانکی کشورهای صنعتی هزاران بانک ورشکسته دارند اما در نظام بانکی ما هیچ بانکی ورشکسته نمی شود! در حالی که بعضی از بانک های خصوصی در حال حاضر ورشکسته هستند. وقتی بانک مرکزی هیچ گاه  روی بانک های خصوصی را برای خلق و استقراض پول روی زمین نمی‌اندازد عملاً با خلق پولی که مرتباً در نظام بانکی کشور انجام می‌شود دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد. 

وی در این باره افزود: در حالی که خلق پول  فقط باید برای بخش واقعی اقتصاد باشد. مصداق کامل چنین موضوعی که متاسفانه به دلیل اغراض سیاسی و جناحی را با حملات و هجمه های غیر منصفانه نسبت به مسکن مهر دیدیم. برای ساخت و ساز مسکن مهر، ۵۰ هزار میلیارد تومان خلق پول شد، این پول در بخش واقعی اقتصاد هزینه شد و صددرصد به هدفی اقتصادی که برای تامین منافع ملی بود اصابت کرد و اقساط آن هم برگشت، پس عملاً خلق پول بیخودی اتفاق نیفتاد. قطعا نظام بانکی ما باید به شکلی کار کند که خلق پول فقط برای صنعت، کشاورزی، ساخت و ساز و بخش واقعی انجام شود، اما نکته مهم این است که فردی می‌تواند چنین تحولی در نظام بانکی کشور ایجاد کند که اقتصاد را فهمیده باشد، مدیریت اقتصادی بلد باشد اقتصاددان باشد، نه مدیر مالی، نه مدیری ک ظاهر کار را درست می کند و کاری به باطن مسئله ندارد

عطا بهرامی درباره گزینه های پیشنهادی برای ریاست بانک مرکزی گفت: در هیچ کجای دنیا مدیر مالی به عنوان فرماندهی اقتصادی و بانک مرکزی انتخاب نمی شود. مدیران اجرایی باید از اقتصاددانان و استراتژیست های اقتصادی نخبه انتخاب شوند و برای بازار سرمایه، مدیران مالی انتخاب شوند بنابراین گزینه ی مطرح شده آقای صالح آبادی ضمن احترام  به توانایی این مدیر در عرصه مدیریت مالی، باید گفت آقای صالح آبادی با  تجربه  ۱۵ ساله کاری که اصولا جزء مدیران ارشد بخش اقتصادی بودند، تا کنون حتی یک اظهارنظر ساده درباره اقتصاد کلان نکرده اند، و فقط درباره بحث های مالی، بورس و بازار سرمایه صحبت کرده اند، لذا این نگرانی وجود دارد که آقای رئیس جمهور یک مدیر مالی را  در راس مدیریت بانک مرکزی قرار دهد. چرا که بیم آن می رود که بانک مرکزی در خدمت بازار سرمایه قرار بگیرد، اصولا از مدیر به اندازه توانایی و کاری که بلد است انجام دهد انتظار می رود. در حالی که آقای دکتر فرزین هم نقش مهمی در هدفمندسازی یارانه‌ها و کار کارشناسی در فعالیت های بانکی داشته اند.

وی دراین باره تاکید کرد: آقای فرزین بخش واقعی اقتصاد را می‌شناسد. تألیفات و ترجمه های زیادی در مباحث مختلف  اقتصادی دارد که از هر جهت نسبت به گزینه های دیگر برتری دارد. از این نظر انتظار می رود آیت الله رئیسی اقتصاددانی مثل آقای فرزین را برای مسئول بانک مرکزی انتخاب کند. از همه مهمتر آقای رئیس جمهور باید  توان نه گفتن به فشارهای وارده برای تحمیل رئیس بانک مرکزی که با استانداردهای لازم مغایرت دارد را داشته باشد. انتخاب یک مدیر خوب برای بانک مرکزی از این جهت حائز اهمیت است که بانک های خصوصی را می شناسد. زبان‌فنی بانکی را می داند و برای سیاست گذاری های بانکی می تواند کارشناسان و مردم را قانع کند. تا مانع از تداوم اتفاقات تلخ اقتصادی شود. رئیس بانک مرکزی باید مانع بنگاه داری بانک ها شود.

عطا بهرامی با تاکید بر اینکه آقای فرزین انتخاب خوبی برای ریاست بانک مرکزی است گفت: بنابراین آقای رئیس جمهور باید بداند که مسئله انتخاب رئیس بانک مرکزی جای هیچ گونه مماشاتی باقی نمی گذارد. لذا انتظار می رود گزینه ای از سوی رئیس جمهور برای بانک مرکزی انتخاب شود مثل آقای فرزین که آشنا به مسائل اقتصادی و ضرورت های نظام بانکی و تاثیر گذاری بانک بر اقتصاد کشور باشد.

۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 18995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha