پیشنهادی برای افزایش جذابیت سهام عدالت

پیشنهاد می کنم با توجه به وضعیت سودآوری شرکت های پرتفوی سهام عدالت، تقسیم سود در این شرکت ها به شیوه دیگری انجام شود تا سهامداران با دریافت سود سهام عدالت(حتی به میزان اندک)، انگیزه ای برای نگهداری سهام عدالت خود داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  برخی تحلیلگران سقوط بازار سرمایه را به آزادسازی سهام عدالت گره می زنند و معتقدند آزادسازی معاملات سهام عدالت به نفع بازار سرمایه نیست. این در حالی است که سهامداران سهام عدالت هم انتظار افزایش نقدشوندگی این دارایی خود را دارند و توقف معاملات سهام عدالت را منطقی نمی دانند.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در این خصوص بیان کرد: قبل از آزادسازی معاملات سهام عدالت باید اقداماتی انجام داد که نگاه سهامداران عدالت، نگاه بلندمدت تری باشد تا بعد از آزادسازی، شاهد فشار فروش سهام عدالت و تلاطم بازار سرمایه نباشیم. متاسفانه در صحبت های سیاست گذاران به این مهم، کمتر پرداخته شده و حتی پیشنهاد رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، آزادسازی تدریجی سهام عدالت است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به وضعیت سودآوری شرکت های پرتفوی سهام عدالت، تقسیم سود در این شرکت ها به شیوه دیگری انجام شود تا سهامداران با دریافت سود سهام عدالت(حتی به میزان اندک)، انگیزه ای برای نگهداری سهام عدالت خود داشته باشند.

در نظر داشته باشید که شرکت های سهام عدالت سال گذشته حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان سود محقق کردند که بخش کمی از آن بین سهامداران تقسیم شد. اما می توان سیاستی اتخاذ کرد که مثلا ۶۰ یا ۷۰ درصد از سود شرکت ها، بین سهامداران تقسیم شود و تقسیم و توزیع سود در شرکت های سهام عدالت هر ۳ ماه یکبار (یا حتی ماهیانه) صورت بگیرد تا سهامداران عدالت درآمدی مستمر از محل سود سهام عدالت خود داشته باشند. اجرای این پیشنهاد نیاز به قانون خاصی هم ندارد و فقط کافی است که در یک مجمع، نسبت به تقسیم و توزیع سود شرکت ها به این شیوه تصمیم گیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد از پرداخت یارانه انرژی با روش کنونی، اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری حامل های انرژی و تخصیص یارانه به روش کنونی هم سیاست نادرستی است. سیاست گذاران می توانند با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، این کار را هم به روش مناسب تری انجام دهند.

پیشنهاد می شود با ادغام وزارت نیرو و وزارت نفت، شرکت های زیرمجموعه این دو وزارتخانه هم زیر مجموعه یک شرکت واحد(مثلا شرکت ملی نفت ایران) قرار بگیرند و بعد، ۳۰ درصد از سهام شرکت اصلی به مردم واگذار شود و مابقی، تحت مالکیت دولت بماند.

با این کار، مردم سهامدار این مجموعه خواهند بود و دیگر افزایش قیمت بنزین یا حامل های انرژی، فشاری به مردم به ویژه دهک های پایین درآمدی وارد نمی کند. چرا که مردم، خود سهامدار این شرکت ها هستند و از سود این شرکت ها بهره می برند. در صورت اجرای این طرح نیز می توان بخشی از سود ریالی این مجموعه بزرگ را ماهیانه بین سهامداران(مردم) توزیع کرد. منافع دولت هم محفوظ می ماند و علاوه بر آنکه مدیریت این مجموعه را به عهده خواهد داشت، از سود و مالیات این شرکت ها نیز منتفع خواهد شد.

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 18917

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha