اصلاح شاخص در راه است؟/ کار سخت فروشندگان

به دلیل آغاز تعطیلی شش روزه از روز دوشنبه، بازار یکشنبه از پتانسیل بالایی برای تقویت سمت تقاضا برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، بازار در روز یکشنبه در آخرین روز کاری در تعطیلی شش روزه با سناریوی تداوم عرضه روز شنبه دنبال میشود. اگرچه بازار در روز شنبه با رشد کار خود را آغاز کرد اما در ادامه رشد ۵ هزار واحدی را با افت ۳.۸ هزار واحدی تا پایان معاملات تعویض کرد.

با نوسانات بازار ارز و سناریوی احتمالی اصلاح روند شاخص، عرضه ها توانستند با فشار به سمت تقاضا، شاخص را به عقب برانند. البته ارزش معاملات خرد در بازار دوباره رکورد جدیدی ثبت کرد. صف های خرید نیز همچنان برتر از صف های فروش بودند.

همچنین سرانه خرید حقیقی ها نیز نسبت به سرانه فروش حقیقی ها بیشتر بود. این در حالی بود که خریداران همچنان امیدوارند و بازار از توان بالای تقاضا برخوردار است. عرضه با فشار، تقاضا را به عقب راند و شاخص را به محدوده ۱.۴۸۰ میلیون واحد عقب راند. البته خروجی پول حقیقی ها در روز ابتدای هفته با شدت بیشتری دنبال شد.

حالا شاخص اگرچه خود را برای ورود به کانال جدید نزدیک میبیند اما فعلا باید دوری از اصلاح را تجربه کند. با این وصف باید منتظر ماند که اصلاح شاخص محقق میشود و تا کی تداوم دارد و بعد از آن چه بسا شاخص ورود به کانال ۱.۵ میلیون واحد را در دسترس ببیند.

البته بازار روز شنبه اگرچه در یک روند متعادل شاهد افت ۳.۸ هزار واحدی شاخص بود اما شاخص کل هم وزن برعکس آن افزایش ۳۵۰ واحدی را در پایان معاملات به ثبت برساند تا بازار در فروش یکدست نباشد. به دلیل متعادل بودن معاملات و نا همسویی دو شاخص کل و هم وزن سناریوی اصلاح قطعی نیست اما محتمل به نظر میرسد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم گویای احتمال حکمفرماشدن سناریوی اصلاح شاخص است؛ هر چند که به دلیل مختصات فعلی و مولفه های اثرگذار احتمال رد این سناریو هم موجود است و حتی ممکن است شاخص در همین مرداد وارد کانال جدید شود.

خوش بینی از آینده بازار

روند معاملات روز شنبه فراز و نشیب زیادی داشت. تداوم روند صعودی شاخص‌کل، اندیکاتورها را هم صعودی کرده است. با رسیدن RSI شاخص‌کل به مرز ۹۱ واحد، انتظار می‌رفت که بورس برای چند روز وارد فاز اصلاحی شود و برای ادامه صعود نفسی تازه کند.

اتفاقی که روز شنبه با افزایش حجم عرضه‌ها نمایان شد. از سوی دیگر، اعلام تعطیلی سراسری و به دنبال آن تعطیلی بورس تا روز شنبه هفته آینده، بر حجم عرضه‌ها در نیم ساعت پایانی افزود. انتظار می‌رود با توجه به اینکه روز یکشنبه آخرین روز معاملاتی قبل از تعطیلی شش روزه است، باز هم حجم عرضه‌ها از سوی سهامداران محافظه‌کار افزایش یابد.

اگرچه فاکتورهای تحلیلی از احتمال ورود بورس به فاز اصلاحی حکایت دارد اما همچنان ارزش معاملات خرد در بازار رو به افزایش است و روزشنبه  نیز رکورد تازه‌ای بر جای گذاشت. تا زمانی که بازار یکدست صف فروش نشود، میتوان به آینده روند آن خوشبین بود.

در فاصله این تعطیلی‌ها، قرار است بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس انجام شده و بعد از تاسوعا و عاشورا، تایید صلاحیت این وزرا در دستور کار قرار گیرد. نام دو ضلع از سه ضلع تیم اقتصادی دولت برای سهامداران مشخص شده است.

در کنار وزیر پیشنهادی اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، حالا عموم سرمایه‌گذاران و به خصوص سهامداران چشم انتظار مشخص شدن نام رئیس کل بانک مرکزی هستند. البته به نظر می‌رسد انتخاب رئیس کل بانک مرکزی، به بعد از تایید صلاحیت وزرا موکول شده است.

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 18908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha