کاهش رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه از طریق توسعه فرهنگ سهامداری

عضو هیات مدیره بورس تهران با بیان اینکه توسعه فرهنگ سهامداری منجر به کاهش رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه می‌شود، گفت: با توسعه فرهنگ سهامداری می‌توان ضمن فراهم کردن درک بهتر از شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، رفتارهای هیجانی را در بازار کنترل کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادی به نقل از بورس تهران، «مهدی امیری» سرمایه‌گذاری مطمئن را همواره یکی از دغدغه‌های آحاد جامعه دانست و افزود: از گذشته مردم به دنبال استفاده بهینه از پس‌اندازها و منابع بازار خود بوده‌اند، طوری که ضمن حفظ ارزش آن در برابر تکان‌های تورمی ‌با خلق ارزش از رشد سرمایه‌های خود بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: پرداختن به مفاهیم اقتصادی و ترویج تحلیل‌های روز اقتصادی موجب اثرگذاری مثبت در رفتار و سبک زندگی افراد جامعه می­ شود، اکنون و با توجه به توسعه و رشد بازار سرمایه در طی سال ­های اخیر گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری ضرورت بیشتری یافته است.

امیری با این اعتقاد که توسعه فرهنگ سهامداری، رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه را کاهش می دهد، اظهار داشت: با توسعه فرهنگ سهامداری می‌توان ضمن فراهم کردن درک بهتر از شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری، رفتارهای هیجانی را در بازار کنترل کرد، این اتفاق به طور حتم رشد سرمایه‌گذاری در بورس و به دنبال آن تولید ملی رونق  را در پی خواهد داشت که در نهایت این روند در افزایش ثروت مردم‌، ‌گسترش رفاه عمومی‌، ‌کاهش فقر و ایجاد اشتغال اثرگذار خواهد بود. 

عضو هیات مدیره بورس تهران ادامه داد: طی یک سال اخیر سرمایه‌گذاران جدیدی بدون پشتوانه اطلاعات کافی از بازار سرمایه و نبود فرهنگ کافی سهامداری وارد بورس شدند و بخش قابل توجهی از سرمایه آنها متحمل خسارت شد و به دنبال آن دلزدگی از بازار سرمایه ایجاد شد.  

وی ایجاد تعادل در بازار سرمایه را نتیجه آموزش مناسب عنوان کرد و گفت: آموزش تخصصی و تحلیل‌گری در حوزه بازار سرمایه به طور قطع برای همگان امکان‌پذیر نیست، چراکه نیازمند گذراندن دوره‌های تئوری و تخصصی در دانشگاه است اما می‌توان با آموزش مناسب، ظرفیت‌های سودآوری، افزایش ثروت و روش‌های مطمئن سرمایه‌گذاری را به عموم معرفی کرد.

امیری خاطرنشان کرد: نتیجه این روند ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری، ‌کاهش و تبدیل رفتارهای هیجانی و ایجاد تعادل در بازار سرمایه خواهد بود.

از سال گذشته و با ورود شاخص بورس به مدار صعودی، برخی کارشناسان حاضر در بازار، رفتار هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران را از جمله ریسک‌های تهدیدکننده بازار سرمایه دانستند.

همچنین بارها مطرح شده بود که این نگرانی در بازار سرمایه وجود دارد که با توجه به ورود حجم نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران تازه وارد و عدم تجربه و آموزش کافی از معاملات بورس، روند بازار، هیجانی شود و این بازار در نقطه‌ای از معاملات به دلیل رفتارهای هیجانی با ریزش همراه شود

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 18885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha