وعده جبران خسارت بورسی‌ها به کجا رسید؟

حدود چهار ماه از وعده جبران خسارت سهام دارانی که اقدام به خرید یونیت های دارایکم و پالایشی یکم کرده بودند گذشته است و درحالی که پالایشی یکم همچنان در زیر فیمت روز عرضه معامله می شود، اقدامی از سوی سازمان بورس برای جبران خسارت این افراد صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، آینده درخشانی که برای ETF ها یا همان صندوق های سرمایه گذاری دولتی متصور می‌شد، مانند سهم های دیگر بازار سرمایه سرابی بیش نبود و کار به جایی رسیده است که صندوق هایی که قرار بود عدالت را بین مردم برقرار کنند و سودده باشند، تا جایی ضرر داده اند که خریداران این صندوق در لیست مال باختگان قرار گرفته اند و صحبت از این بود که ضرر آن ها چگونه جبران شود!

روزهای صعودی بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ بود که وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد. دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن ها باشد.

دارا یکم همچنان در سود

بر این اساس، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال گذشته عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد. در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روزهای صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.

سوددهی دارایکم به گونه ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد، این صندوق همچنان در سود قرار داشت.

بر این اساس، قیمت هر واحد دارایکم در روز عرضه ۱۰ هزار تومان بود و هر واحد این صندوق امروز ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت داشت.

معامله پالایشی یکم زیر قیمت روز عرضه

اما مسیر سوددهی پالایشی یکم کاملا از دارایکم جدا شد. پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آن با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه ای برای ریزش بازار شد! این صندوق عرضه شد اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود.

به طوریکه قیمت هر واحد این صندوق در روزهای ریزشی بازار به ۵۰۰۰ تومان، یعنی نصف قیمت روز عرضه رسید. در این روزها نیز هرچند خرید و فورش این صندوق به تعادل رسیده است اما همچنان زیر قیمت روز عرضه معامله میوشد و هر واحد این صندوق ۷۲۰۰ تومان قیمت دارد.

خاموشی وعده جبران خسارت

البته چندی پیش سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفته بود برای احیای بازار ضرر افرادی که ETF را خریده بودند جبران کند. چراکه به گفته محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معمولا مردم در معامله با دولت توقع ضرر دیدن ندارند و از سوی دیگر دولت مانند هر ناشر دیگری، باید تا یک سال از سهمی که عرضه کرده است حمایت کند تا قیمت سهم به زیر قیمت در روز عرضه نرسد.

بنابراین قرار شد سهم جدید پالایشی یکم یا سهم های دیگر به سهام داران ETF هبه شود. وعده ای که قرار بود به تصویب سران قوا برسد اما از حدود چهار ماه قبل تا کنون در خاموشی فرورفته و دیگر خبری از جبران خسارت خریداران ETF های دولت نشد.

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 18881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha